Publicerat Februari 25, 20197 yr Jag såg ett klipp på YouTube som hette 100 Metri EXTREME Long Range Shotshell. ( kan tyvärr inte länka dit ) Patronen skall användas på över 100 m, man kan undra hur mycket man måste hålla upp på det hållet, hastigheten har nog sjunkit en del. Han provskjuter även på en 25 l plastduk fylld med vatten, dunken spicker men haglen går inte igenom. Det kanske vore en perfekt patron att använda vid eftersök där man är rädd för rikoschetter. Mvh Jan-Erik
Publicerat Februari 26, 20197 yr Såg också den där, har ingen erfarenhet i ämnet men vad blir den praktiska skillnaden mellan den där och en slug? Haglen låg ju kvar i koppen hela vägen och spred i princip inte alls.
Publicerat Februari 26, 20197 yr Den uppför sig som en slug tills den vänder vilket kan vara 80-90 meter och ska betraktas som en kula upp till det, min kompis laddar sådana och vi använder dom på vingad sjöfågel på 100+ den håller fart bra och stansar hål i en lastpall på 100m. Man ska ha järnkoll på vad man pysslar med om man överhuvud taget ska hålla på med dom. Jag vart totalt idiotförklarad ( ingen nämd eller glömd ) När jag började här på jaktsidan och hävdade att det fungerar, men när jag inte ville lägga ut receptet så vart många upprörda och tog det som ett bevis på att jag ljög, vart även kallad troll av en moderator... Eftersök vetefan då den slår igenom bra. kruxet är att det kommer alltid nån knäppgök som testar dom på rådjur med framgång då vändningen kommer perfekt , nästa gång tar hen fel på avståndet och stansar ett hål i magen på rådjuret. I italien har dom tävlingar där man skjuter på champange flaskor, de bästa tjänar grova pengar då det är mycket betting. /P
Publicerat Februari 26, 20197 yr Författare 7 hours ago culot sa: Eftersök vetefan då den slår igenom bra. /P Det var vid avfångning, när inte kan komma tillräckligt nära och inte vill ha rikoschetter. Jag tänkte att om förladdningen går sönder vid träff, så skulle det fungera som en hagelladdning kortare än ett par meter. Precis som den gör på videon när han skjuter på plastdunken. Mvh Jan-Erik
Publicerat Februari 26, 20197 yr 1 hour ago Jan-Erik1 sa: Det var vid avfångning, när inte kan komma tillräckligt nära och inte vill ha rikoschetter. Jag tänkte att om förladdningen går sönder vid träff, så skulle det fungera som en hagelladdning kortare än ett par meter. Precis som den gör på videon när han skjuter på plastdunken. Mvh Jan-Erik Prova för all del men som sagt den går igenom en lastpall på 100m man kan som sagt ladda dom själv. /P
Publicerat Februari 26, 20197 yr Författare 28 minutes ago culot sa: Prova för all del men som sagt den går igenom en lastpall på 100m man kan som sagt ladda dom själv. /P Även om det blir genomslag, bara man kan få dom gå i backen så borde risken för rikoschett minska betydligt. Jag får köpa passande förladdningar och prova, skall ändå göra en beställning snart. Mvh Jan-Erik
Publicerat Februari 27, 20197 yr 9 hours ago Jan-Erik1 sa: Även om det blir genomslag, bara man kan få dom gå i backen så borde risken för rikoschett minska betydligt. Jag får köpa passande förladdningar och prova, skall ändå göra en beställning snart. Mvh Jan-Erik Ja du ska ju inte bara ta ett vanlig recept och vända på förladdningen ! Jag kan få fram receptet åt dig men jag vill inte att du lägger ut den publikt OK ? / P
Publicerat Februari 27, 20197 yr En skammad anka tror jag att något sånt här kan vara svinbra på.. den gör inte så många knop... sen ser man på vattnet hur mycket man måste hålla upp.. om man inte har koll. Trixet med hagelskytte på långa håll är att träffa många gånger, kapaciteten finns på rätt stora avstånd och längre om man själv sätter ihop grejerna..
Publicerat Februari 27, 20197 yr Författare 13 hours ago culot sa: Ja du ska ju inte bara ta ett vanlig recept och vända på förladdningen ! Jag kan få fram receptet åt dig men jag vill inte att du lägger ut den publikt OK ? / P Tackar tar gärna mot recept. Nej , jag skall inte lägga ut det. Jag hör av mig, behöver råd angående min beställning. Mvh Jan-Erik
Publicerat Februari 27, 20197 yr 2 hours ago Hipshot sa: En skammad anka tror jag att något sånt här kan vara svinbra på.. den gör inte så många knop... sen ser man på vattnet hur mycket man måste hålla upp.. om man inte har koll. Trixet med hagelskytte på långa håll är att träffa många gånger, kapaciteten finns på rätt stora avstånd och längre om man själv sätter ihop grejerna.. Ska man använda den på fågel så pratar vi 90+ och dessutom så pass öppet vatten att man ser. Dock är dessa inte riktigt hagelskytte då man måste tänka kula de första 80-90m .
Publicerat Februari 27, 20197 yr Dom e roliga ? Men det går att skjuta långt med hagel utan den specialaren också. 80m går bra på mycket om man tänker ordentligt innan och laddar själv.
Publicerat Februari 28, 20197 yr 9 hours ago W.T. sa: Dom e roliga ? Men det går att skjuta långt med hagel utan den specialaren också. 80m går bra på mycket om man tänker ordentligt innan och laddar själv. " fördelen" med dessa är att du inte behöver byta till trång choke. Jag har om jag kan 2 olika bössor med mig En 16 orginal borrad 0,80 som skjuter mkt tätt med 28g och jag ska labba med en 22g till den