Publicerat Januari 10, 200719 yr Tja, för ett par veckor sedan släppte jag min bayrare på ett fritt eftersök i en situation då ett rådjur gick ur sårlega och drog iväg som en avlöning utan att min eftersöksskytt gjorde något åt det >. Efter några minuter var det ett fett stationärt skall under några minuter, därefter kommer jycken tillbaka och är hur stolt som helst (pissar på precis ALLT och går med högt huvud). Hundkräket vägrar spåra vidare, tar helt enkelt inte spåret från legan, och går vidare på ett spår den dagen som inte leder någon vart och ett annat spår dagen efter. Jag vet att han tar spår som är 48h och äldre, och håller dem också, så att han inte skulle ta ett spår under dessa förutsättningar... jag kan bara dra slutsatsen såhär i efterhand att han inte ville. Jycken skäller inte på rådjur som passerar förbi på 10m (när husse är med, skall tilläggas) men han dödskäller. Jag tror således att han dödade rådjuret och dödskällde. Rådjuret hiittades alltså inte... Varför visa Husse var rådisen ligger som han har fångat själv? > > > I efterhand har jag grunnat lite på hur man skulle kunnat löst problemet. Visst, med bättre dressyr och träning men kontrollerade och träningsbara avfångsningssituationer växer inte på träd. Jag vill fuska och fixa en GPS-koordinat på platsen där han skäller ståndskall/dödskall. Här är jag lite skeptisk till SMS-baserade pejlsystem. SMS kan ta 30 sekunder eller mer innan de kommer fram på grund av att de buffras i basstationer. När jag hör ett skall vill jag inte få positionen om 30 sekunder för jag vill ju sätta positionen han har när han ståndar eller dödskäller. Det handlar alltså inte om att hitta hunden, det handlar om att veta var hunden är just NU... men jag behöver inte veta det direkt! Det går lika bra att ta reda på det när jag tillslut får jycken tillbaka igen. Men det är alltså viktigt att det finns skallmarkör med i bilden för jag vill inte veta position vid ett tillfälle då jag av någon anledning "känner för att veta" utan snarare... då jycken skäller. Jag behöver alltså utgå från att jycken gör om detta och det vill jag inte. Som jag ser det har jag två alternativa lösningsmetoder. Alternativ 1: GPS-pejl som uppfyller dessa krav ...men finns det någon på marknaden som gör det? Alternativ 2: Ordinär hundpejl med skallindikator OCH en Garmin Vista Cx i ryggsele Genom att använda pejlen noterar jag när hunden skallar... och då noterar jag klockslaget. GPS:en har trackerfunktionen påslagen och när jycken kommer tillbaka kollar jag helt enkelt i GPS:en var någonstans den befann sig vid det aktuella klockslaget! Jag sätter en waypoint där och letar rätt på det dödade djuret. Vad tror ni andra? MVH! /HerrBerg
Publicerat Januari 10, 200719 yr Jag tror på GPS pejlen, men också på dressyr, få hunden att antingen gå tillbaka och visa viltet, eller skalla tills du kommer fram, i dressyren kan du åtminstone få honom att skalla längre tid, så hinner du med en sökning. För att prata dressyr varför släpper han viltet och återkommer till dig? för att sen hålla det hela hemligt, det där måste gå att fejka till med att släppa honom på ett påskjutet vilt som man vet vart det ligger, spåra en bit, släppa och ha en lina i rådjuret som någon drar i om hunden försöker lämna platsen, sen få ordentligt med beröm av husse när han kommer fram till det fällda viltet.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Farsgubben och jag har varsin Pointer Hund-GPS och vi har haft nytta av dem vid olika typer av eftersök. Min hund skäller inte på död älg och vid ett eftersök under förra hösten pejlade jag hunden på exakt samma ställe med ett par minuters mellanrum och han rörde sig inte, anade ugglor i mossen och sparade positionen som en waypoint. Medans jag gick mot positionen kom hunden tillbaka till mig så jag kopplade honom och gick med pejlens hjälp rakt på den döda älgen. Har även haft enorm nytta av pejlen när det var ett (av passkytt ) påskjutet djur som inte ville stå för hunden utan bara gick och gick. Eftersom jag hade full koll på åt vilket håll älgen gick kunde jag relativt enkelt genskjuta älgen. När du begär en positionsuppdatering skickas ett SMS till hundens enhet och så fort den får SMS'et paketeras koordinaterna till ett SMS som skickas tillbaka till dig. Händelseförloppet tar sällan 30 sekunder för mig (max 10/15 sek) men om det nu tar den tiden så kanske man kan gissa att det tar ca 15 sek till hunden och lika lång tid tillbaka. Alltså är positionen max ca 15 sekunder "fel". Hör du hunden skalla några minuter så hinner du lugnt begära en position och således är jag övertygad om att en SMS-baserad pejl uppfyller dina krav. Är hunden långt ifrån dig och du misstänker att han är utom hörhåll, kan du ringa till hunden medans han är ute och du hör genast om han skallar och kan då begära en positionsuppdatering. Har haft pejlarna nu i fyra säsonger och jag och alla andra jag känner med denna pejl är väldigt nöjd.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Glöm det andra allternativen....gpspejlen är det ända du behöver...det tar ca 20 sekunder att få en ny uppdatering på min tracker så en gps behöver du ...helt klart. Du kan sätta på spårninig 50 sms och uppdatering var 30 sek. Du kan även ha telefonkontakt med hunden så länge...så hör du vad hunden gör ...om den skäller eller annat. På dom nya Tracker så lämnar dom 20 sista uppdateringarna som en bana på kartat vilket är lätt att se då hunden står stilla och var den stått. Sedan är det bara att gå till den punkten som var hunden stått stilla ...då med hjälp av den gps som du har på dig själv...hur enkelt som hellst.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Jag tror att jag har hittat en lösning till ditt problem. Garmin Astro är egentligen en Garmin 60csx med en radio antenn som uppdaterar din hunds position med 5 sekunders mellanrum. Den enda nackdelen är att räckvidden är "bara" 5 miles, dvs ca 8km. http://www.garmin.com/products/astro/ http://www.garmin.com/astro/ "Suggested Retail Price: $642.84 U.S.D."
Publicerat Januari 10, 200719 yr Den där var lite häftig! måste jag kolla vidare på, gillar garmin csx, har haft en cs som nu är överkörd och skulle gärna ha en ny.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Den där var lite häftig! måste jag kolla vidare på, gillar garmin csx, har haft en cs som nu är överkörd och skulle gärna ha en ny. Jo jag har själv en CSX och kommer mest troligt skaffa mig en TJT till våren och då blir Garmin Astro mitt första val. Innan jag beställer så vill jag iaf läsa ett test på om mannicken verkligen fungerar så bra som det verkar, men jag är så jäkla nöjd med garmins produkter så jag kan inte tänka mig annat än att denna kommer att slå knockout!
Publicerat Januari 10, 200719 yr Jo jag har själv en CSX och kommer mest troligt skaffa mig en TJT till våren och då blir Garmin Astro mitt första val. Innan jag beställer så vill jag iaf läsa ett test på om mannicken verkligen fungerar så bra som det verkar, men jag är så jäkla nöjd med garmins produkter så jag kan inte tänka mig annat än att denna kommer att slå knockout! Brukar inte Tjt springa in i gryt, med den antennen så blir han väl fast därnere, sen undrar jag över räckvidden i tätare skog.
Publicerat Januari 10, 200719 yr Jo det finns väl risk för att dom går ner i gryt, men jag får väl hoppas på att antennen är riiiktigt mjuk och böjbar
Publicerat Januari 11, 200719 yr Mycket intressant men är den godkänd i Sverige Den verkar ju använda sig av VHF bandet. Så då lär det väl åtminstone krävas VHF cert. ??? I den mån de skulle låta hundpejling gå på vhf bandet?
Publicerat Januari 11, 200719 yr Lär väl komma nån variant som funkar i sverige åxå?? om den nu inte är godkännd..? :- Och dessutom det man inte vet mår man inte dåligt av!!
Publicerat Januari 11, 200719 yr Författare Post- och telestyrelsen är ena jävlar på att pejla "fulsändare". Om jag trycker på sändknappen i Stockholms län är pejlbilen på väg innan jag har talat färdigt. Men man kanske skall ansöka om ett tillstånd? Det kostar några hundralappar... Hmm... Kanske skall ringa PTS och höra mig för. MVH! /HerrBerg