Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att köpa en halvautomatisk hagelbössa. Det är ett komplement till min bock och kommer att användas till uppflog/inflyg på and, duvjakt (gömsle), kustnära jakt på and och gås (gömsle). Möjligtvis kommer den få följa med som sluggbössa, men detta är långt ifrån det primära användningsområdet. 

Bocken kommer fortfarande vara "huvudbeväpning" vid de flesta jakter. Därför är jag inte så pigg på att lägga för mycket pengar på automaten. Funderar på en Girsan MC 312. Jaguargruppen har den bara hemma med 66 cm pipa (vet inte om de tar hem med annan längd). 

När jag bytte min bock tidigare gick jag från 71 till 76 pipa. Trivs avsevärt mycket bättre med längre pipa. När jag funderat på automaten har jag tänkt att jag borde skaffa 71pipa med tanke på den längre lådan (jmf med bryt). 

Spelar de 5cm någon roll? Med tanke på att jag ibland skall ha den i gömsle och möjligtvis till sluggbössa är det lämpligare men en lite smidigare bössa och satsa på 66 cm eller skall jag jaga fatt i en längre.

Är mest intresserad av lite tankar och erfarenheter från övriga forumister.

Publicerat

En automat med 66cm pipor borde blir lite längre än en bock med 76cm......

/T

Publicerat

Automaten blir ganska lång precis som pmt är inne på... lång pipa brukar ge ett stabilare skytte MEN det är så individspecifikt hur man skjuter så det går inte att säga ngt generellt tycker jag. 

Publicerat
  • Författare

Ok! 

Trodde 66 pipan var jämförbar med en 71 pipa på en bock. Nåväl då kanske 66 är ganska lagom för mig.

Publicerat
1 hour ago NJJ sa:

Ok! 

Trodde 66 pipan var jämförbar med en 71 pipa på en bock. Nåväl då kanske 66 är ganska lagom för mig.

Provsvinga en 71 pipa innan ! 66cm blir viftigt, och gillar man inte det kan det bli jobbigt och man måste vikta på magasinmuttern . Det är mao inte bara den totala längden i centimeter som avgör 

Publicerat
  • Författare

Det vore det bästa att provsvinga. Tycker dessvärre att många handlare inte har hemma längre än 66 cm. Får kolla runt.

Viftigt gillar jag inte.