Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bock eller beggad för nybörjare?

Featured Replies

Publicerat

Är nykomling här på jaktforumen och prövade att bumpa en tråd på grannsidan men utan resultat så startar en ny här.

Tog jaktlicens för rätt längesedan men det har legat på is och har nyligen tagit upp skyttet igen för jag behöver en hobby som är kul :)

Behöver alltså en pang som ska hålla ett bra tag så får inte bli nått skräp, vill känna att det är en investering för både lerduveskytte och jakt i en livstid. Men det får heller inte vara för dyrt; jag har tänkt mig en budget från 9000-15000. Det jag har prövat på hittills av kamrater och  lån från lokala jaktskytteklubben är Beretta 686 Silver Pigeon 1, Beretta 686 Special, en Benelli (dock något för dyr) och  fått klämma på en Beretta SV10 Perennia I. Den förstnämnda Beretta 686 Silver Pigeon 1 är nog den som fallit mig mest i smaken och dessutom i rätt prisklass. Fick dock höra att äldre modeller (dvs. om man skulle köpa en begagnad Beretta 686 SP1) skulle vara svåra att skränkas om det skulle behövas för att det var ett tidigt problem när de började "massproduceras" som en "billig men bra bock och nått var fel i produktionen", detta dock från en försäljare som antagligen ville sälja nytt.

En ny sådan skulle kosta mellan 17000-20000 KR vilket är över min smärtgräns, priset får gärna vara mycket mycket lägre. Har även stirrat mig blind på begagnatmarknaden och tummat på Silma och andra lågprismärken. Tittat på Miroku och turkbockar, nya som begagnade, men jag vet inte och har heller inte fått provskjuta de sistnämnda men nu är det tamejtusan dags att skaffa en egen så hjälp! HJÄLP! Ska vara kaliber 12 iaf. Och jag återkommer alltid till Beretta 686 SP 1 (kanske för att det är den jag pangat med mest) och tänkte på denna:

https://www.blocket.se/goteborg/Beretta_686_Silver_Pigeon_1_83986111.htm?ca=15&w=2 , begagnad alltså, är det ett bra pris? I göteborgsområdet också vilket är i närheten. Hittade en auktion som slutar om ett par dagar för en annan modell: https://auctionet.com/sv/976269-beretta-sv10-perennia-i-kal-12 , är inte så förtjust i träbakkappa men det är ju också en pang jag tyckt om. Finare trä men vilken är dugligare i skogen på längre sikt och hållbarhet?

Har egentligen inte många i min närheten som jagar eller skjuter förutom farsans polare men de är en bit bort på annan ort och de flesta kamrater tycker jag borde köpa nytt för omkring 17000-20000 men i nuläget är det ett rätt hårt slag ekonomiskt :(

Länka mig gärna till andra trådar om ni tycker att jag redan kan finna svaren där och ursäktar mitt långa inlägg men har nyss ärvt ett vapenskåp som gapar kusligt tomt. Kulvapen är snart också på ingång iaf och där har jag det klarare för mig :)

Publicerat

Välkommen in i vansinnet. 

Vad gäller bössor så finns det mängder begagnat bara man har lite tålamod. 

Att tidiga Berettor skulle vara svåra att jobba med har jag aldrig hört å skulle inte heller lita på... 

Med din budget finns det ingen anledning att köpa nytt. Att i början grubbla för mycket på kolvanpassning osv är ganska onödigt imho eftersom man ändå inte är konsistent i sitt anlägg. Dessutom är bössorna du länkar till vettiga i måtten så det blir nog inget problem. 

Svaret är ju att prova runt så mycket som möjligt innan köp.

Nytt: Browning, Beretta, Miroku, B. Rizzini är ex på bra bössor. 

Begagnat: Browning, Beretta, Miroku. Rizzini oxå men det har inte hunnit bli så mycket begagnat ännu. 

Sverige är ju, som pmt brukar skriva, ett Berettaland vilket innebär att de kanske ligger onödigt högt i pris, i mitt tycke. 

Var nånstans i riket finns du? Antingen kan jag hjälpa dig eller så finns det säkerligen någon annan forumist i närheten

M

Publicerat

Kan bara hålla med Charlie begagnat finns det hur mycket som helst,  köpa nytt som första pang är egentligen rätt dumt för man kommer att byta med tiden i takt med att man blir en bättre skytt om intresset håller i sig vill säga.

Om jag ser till mig själv så köpte jag en ny Browning A5 halvauto för 15k för kompisen som jag sköt med innan jag tog min examen sköt med en halvauto och tyckte att det var grejen att ha, jag sköt några hundra skott med bössan innan jag kom på att jag ville ha en bock istället så jag köpte en bock och bytte tillslut in A5:an till sida/sida och förlorade några tusen på affären.

Med det sagt så vill jag bara ha sagt att köp en begagnad bock som passar av ett vanligt märke så förlorar du inte så många kronor när du ska byta upp dig till något annat vilket du kommer göra.

Publicerat

Gör bara INTE som jag gjorde och köp en ny Italientillverkad budgetbock. Ingen känsla alls i

bössan, om än att den skjuter och funkar bra!

Publicerat
1 hour ago Sako_Finnbear sa:

Gör bara INTE som jag gjorde och köp en ny Italientillverkad budgetbock. Ingen känsla alls i

bössan, om än att den skjuter och funkar bra!

Som med det mesta annat så får man vad man betalar för (förhoppningsvis)...

Publicerat
2 hours ago Svenstorparn sa:

Som med det mesta annat så får man vad man betalar för (förhoppningsvis)...

Absolut är det så...