Publicerat Mars 14, 20197 yr Hej! En vän till mig nämnde att hans hagelkolv är sprucken och att han troligtvis behöver få tillverkat en ny kolv. Jag fick fria händer att försöka reparera kolven för att se hur länge vi kan få det att hålla. Har limmat bitarna som var lösa och förstärkt kolven med genomgående gängstav och epoxylim. Nu är min fråga. Tror ni detta kan hålla? Och framförallt - går det/vinner jag något på att bädda stödpunkterna (gula pilar) i kolven för att få bättre anläggningsyta? Eller blir det för tunt/för små punkter bäddningsmassa?
Publicerat Mars 14, 20197 yr Borde det inte fungera om du slipar bort lite material och sen använder bäddmassan. Så hade nog jag testat att göra, jag lagade i höstas en kolv till en studsade på liknande sätt som du gjort när det blev kolv brott på den.
Publicerat Mars 14, 20197 yr Kolla först hur kolven bär mot baskylen. Generellt sett vinner du väldigt lite, om kolven bär jämt. Bär den ojämt är det en annan femma. T
Publicerat Mars 15, 20197 yr Författare Den lämnar en hel del att önska, särskilt i de övre anläggningsytorna. Bör jag ta bort mer material innan jag bäddar eller håller ett tunt lager på en liten area?
Publicerat Mars 15, 20197 yr Du behöver inte ta bort material. När du har kolven på plats kommer det ingenstans, skulle det släppa när du tar loss kolven är det lätt att göra om det. Det viktigaste är att göra rent noga innan du bäddar. Mvh Jan-Erik
Publicerat Mars 16, 20197 yr På 2019-03-15 at 10:26 fritte84 sa: Den lämnar en hel del att önska, särskilt i de övre anläggningsytorna. Bör jag ta bort mer material innan jag bäddar eller håller ett tunt lager på en liten area? Då bäddar du den, precis som Jan-Erik1 behöver du inte ta bort ngt. Och du ska INTE bädda tangen! Bädda bara hornen och inget mer. Annars spricker kolven..... /T