Publicerat Mars 30, 20197 yr Hej! Jag fick nyligen ärva en hanbössa som stått i ett vapenskåp i 40 år efter den senast togs över, har ingen aning när den är skjuten sist. Innebär det livsfara att skjuta med "antika" vapen p.g.a. slitage i pipor eller för att ny ammunition har ett annat gastryck? Min andra fundering är om det går att få reda på tillverkningsåret på bössan. Hur har den hamnat i Sverige ens? Medans jag skriver detta ämne så har jag försökt kolla upp alla stämplar men det verkar nästintill hopplöst att hitta ett specifikt årtal. Jag har laddat upp bilder och ringat in några märken som jag inte hittat eller förstått. Ett bakvänt P med stjärna, en annan bokstav typ ett V eller vågigt T, samt en märkning som jag inte ser vad det är. Lite information om vad som står på bössan: "Fabriques d 'armes unies de Liège" - Förenade vapenfabrikerna i Liège "Made in belgium" "Eprouve aux poudres pyroxylees" som är franska och betyder att den är testad med pyroxyline (bomullskrut) Tillverkningsnummer(?) 9535 Ovansida båda pipor har ett märke med en man som sitter på en häst som hoppar över ett staket. Undersida pipor står det en massa symboler och siffror, vad jag har förstått hittills: 1kg 544 verkar vara vikten på pipan 18,1 och 18,2 ska vara diameter på pipan i millimeter 12-70 kalibern Bokstav U med en stjärna över ska vara en kontrollants märke Charlier Hubert från 1923 till 1953 eller Fuchs Jacques från 1960 till 1968 Andra märken jag hittat på: http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html 1 The Perron, sole proof mark until dropped in 1810, Since 1853 used to indicate inspection or proof of breeching system. Not used on revolvers. Can be either of these. 1672 – 1810, 1853 - present 6 Replace #5 for provisional proof of barrels. Since 1924 reserved for smooth bores 1852 – present 13 Introduced to designate arms proved in conformity of German Proof Law of 1891. In now represents definitive black powder proof except for muzzle loaders 1893 – present 19 Smokeless powder proof of military rifles until 1903, thereafter indicates nitro proof for all types of arms. 1898 – present 25 Mark for optional superior provisional proof. The mark was seldom requested 1898 – 1924 33 Gauge and chamber length in millimeters 1924 – present
Publicerat Mars 30, 20197 yr 12/70 (den standarden kom 1938 så redan där ser vi att det är en rätt ny kreation) och Nitroprovad gör att du lugnt kan skjuta valfri 12/70 laddad med bly, stål ska du fundera ett varv eller två innan även om det kommer att gå att skjuta med stål med. Hur det ser ut när haglet kommer fram kan vara en fråga man få fundera mer på..... Frågar du mig är den en no-name belgare gjord i början på 1950-talet, av rätt tveksam kvalitet. /T