Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka vänstervapen finns, vilka rekommenderas och inte

Featured Replies

Publicerat

Jag har läst rätt många (långa ?) trådar om första vapnet så jag förstår att många fler än jag grubblar på detta. Mitt problem är att jag är vänsterskytt och skulle vilja få tips på vilka vänstervapen som är värda att testa och vilka som ska undvikas. Min budget är väl som den är, bör vara, vid första vapnet men kan kliva upp en slant om jag hittar något som är och känns extra bra. Optik är ett annat ämne men har ett kikarsikte 1.5 x 9 - 45 på gång. Kaliber får bli något av de vanliga typ .308 eller 30-09. Den jakt jag kan komma åt i början är pass främst, lite pyrsch och kanske en del drevjakt. Inga björnar och ingen fågel.

Nytt finns ju Browning X-bolt, Weatherby Vanguard S2, Tikka T3x mer?

Beg tänker jag olika CG1900/3000/4000, Tikka, Sako osv.

Så vänsterskyttar, vad ska jag hålla koll efter och vad bör jag testa samt undvika? Jag gillar träkolvar fö. ?

Publicerat

Som med allt är det mest en fråga om smak och ekonomi. Jag rekommenderar att du åker och klämmer i fysisk butik och bestämmer själv. Sen kan ju begagnatmarknaden erbjuda fina priser. Men butiker låter dig känna dig för.

Själv har jag fastnat för Tikka. Jag tycker att det är ett bra köp för pengarna, de skjuter tätt och fint. Lite tråkiga kanske men de fungerar ruskigt fint åt mig. Min .308 tex skjuter hål i hål med norma helmantel på 100 meter.

Publicerat
  • Författare
34 minutes ago Rävjägar'n sa:

Själv har jag fastnat för Tikka. 

T3x? De nämns ju med värme av många, som bra förstavapen dessutom.  Ska provskjutas inom kort. Ca ca 16k med träkolv.  Vad får man för begagnat för de pengarna tro?

Publicerat

Jag har T3X, japp. Inte så mycket som skiljer t3 och t3x oavsett. :)

Att lägga pengar på bättre optik är viktigare än att spendera på bössan. Kom ihåg det.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar Rävjägar'n. Trögt med feedback från övriga dock, jag trodde detta var ett forum med lite fart i men Vänsterskyttarna kanske finns på Robsoft?

Kikar på en Lynx Light Hunter i vänster nu iaf så får vi se om den hamnar i vapenskåpet.

Publicerat

Egentligen spelar det inte så stor roll vad du köper, högerbössorna är ju ofta som vänsterbössorna vad gäller kvalitet mm. Så gå i första hand på andra kriterier.

Sedan har ju Tikka en stor fördel och det är att det finns gott om eftermarknadsdelar om du vill ändra bössan senare, tex kolvar. Då finns det en hel det att välja på även vad gäller vänster. Tex gör GRS och KKC vänsterkolvar till Tikka.

Men det låter ju som en Tikka T3 Hunter är vad du vill ha. Annars är Blaser R8 ett gott val.

Publicerat

Heym SR20 finns i vänsterutförande. Går att hitta fina ex för ett par tusen. Kolla igenom dem noga och undvik 6,5x55 generellt.

Publicerat
40 minutes ago robban.jagaren sa:

Heym SR20 finns i vänsterutförande. Går att hitta fina ex för ett par tusen. Kolla igenom dem noga och undvik 6,5x55 generellt.

Och varför skulle 6.5x55 undvikas???

Publicerat
13 hours ago Ken1 sa:

Och varför skulle 6.5x55 undvikas???

Den kan ha gått hårt på älgbanan och skyttebiografen. Med slutkörd pipa som följd.

Publicerat
På 2019-04-03 at 20:24 rafto sa:

Jag har läst rätt många (långa ?) trådar om första vapnet så jag förstår att många fler än jag grubblar på detta. Mitt problem är att jag är vänsterskytt och skulle vilja få tips på vilka vänstervapen som är värda att testa och vilka som ska undvikas. Min budget är väl som den är, bör vara, vid första vapnet men kan kliva upp en slant om jag hittar något som är och känns extra bra. Optik är ett annat ämne men har ett kikarsikte 1.5 x 9 - 45 på gång. Kaliber får bli något av de vanliga typ .308 eller 30-09. Den jakt jag kan komma åt i början är pass främst, lite pyrsch och kanske en del drevjakt. Inga björnar och ingen fågel.

Nytt finns ju Browning X-bolt, Weatherby Vanguard S2, Tikka T3x mer?

Beg tänker jag olika CG1900/3000/4000, Tikka, Sako osv.

Så vänsterskyttar, vad ska jag hålla koll efter och vad bör jag testa samt undvika? Jag gillar träkolvar fö. ?

Ligger en rem 700 på blocket i 30-06 med träkolv för 6800 kr