Publicerat April 4, 20197 yr Ska börja jaga tror jag. Har en Husqvarna men vet inte vilken modell. 30315 står det på pipan. Är den något bra tänkte jag sätta kikare på den. Tack för hjälp och tips.
Publicerat April 4, 20197 yr Författare Det är "mitt" vapen men det är en släkting som har licensen och förvarar det. Så det får jag ta reda på. Vad brukar där stå för information?
Publicerat April 4, 20197 yr Ska du ha några vettiga svar på en ospecad Husqvarna så är det nog bilder som gäller, får vi bara det så brukar den samlade skaran galningar här luska ut det mesta ? vad är det för kaliber? I brist på bilder kan man ju ibland minska ner antalet kandidater med lite mer generell info.
Publicerat April 4, 20197 yr Välkommen till forumet! Om du vill ha hjälp att identifiera din bössa så ta gärna bilder på mekanismen från både höger och vänster, med och utan slutstycke. Det brukar räcka för att se vad det är för modell. Kaliber står på licensen och stämplat på pipan. Du skriver att du kanske tänker börja jaga och har inte licens på vapnet, jag får intrycket att du antingen inte har åldern inne för egen licens, eller inte har jägarexamen. Du kan lära dig massor om du söker runt här på jaktsidan och du får oftast konstruktiva svar om du frågar. Hittar du ingen tråd du kan lyfta i en fundering du har kan du alltid starta en egen, i rätt area (som du gjort här) Presentera dig gärna i arean för medlemmar, det kan hjälpa oss andra att ge dig vettiga råd om vi vet i vilken situation du är. /Markus, moderator
Publicerat April 4, 20197 yr Författare Tack alla! Jag har jägarexamen sen jag var 15, fyller snart 30. Dock aldrig jagat. Jag ska börja jaga snart tänkte jag. Vapenskåp är köpt och bultades i väggen för några dagar sedan. Vapnet är i kaliber 9,3x57. Jag ska ta bilder på det när tillfälle ges. Anledningen att jag frågar är att jag vet inte om det är något att satsa på eller om jag ska köpa något annat. Vapnet har jag gratis men det behöver monteras kikare och säkringen behöver byggas om (flaggsäkring). Jag ska ladda upp bilder när jag har dom!
Publicerat April 5, 20197 yr Är den 9,3x57 med det serienumret skulle jag gissa modell 46A eller 146. En bild ger säkert svar.
Publicerat April 5, 20197 yr Då kan man kanske gissa att det är en m96 tillverkad 1940 men jag har gissat fel många ggr förr.
Publicerat April 5, 20197 yr 1 minute ago Dahla sa: Då kan man kanske gissa att det är en m96 tillverkad 1940 men jag har gissat fel många ggr förr. 96 eller 98 beror på när den egentliga brytpunkten med brist på 98:a lådor infann sig. Vilket jag läst mig till var runt 1941 men med Hva är ju inget skrivet i sten...
Publicerat April 5, 20197 yr 14 hours ago Brunker sa: Tack alla! Jag har jägarexamen sen jag var 15, fyller snart 30. Dock aldrig jagat. Jag ska börja jaga snart tänkte jag. Vapenskåp är köpt och bultades i väggen för några dagar sedan. Vapnet är i kaliber 9,3x57. Jag ska ta bilder på det när tillfälle ges. Anledningen att jag frågar är att jag vet inte om det är något att satsa på eller om jag ska köpa något annat. Vapnet har jag gratis men det behöver monteras kikare och säkringen behöver byggas om (flaggsäkring). Jag ska ladda upp bilder när jag har dom! Vart håller du hus någonstans? Om någon forummedlem bor i närheten så kan den kanske hjälpa dig över en kopp kaffe?
Publicerat April 5, 20197 yr Det är en 146a, militär m98. Kräver en del arbete av kompetent smed för att vara helt kompatibel med kikarsikte. Det är pengar du aldrig kommer att få igen men du får en bössa som är helt funkis.
Publicerat April 5, 20197 yr Författare Jag känner en som byggde om säkringen så man kunde montera kikare. Det blev bra och kostade 4500 kr exklusive kikare. Den va inte exakt samma men en M98 8x57 JS. Jaja nu vet jag lite mer så får jag fundera på hur jag ska göra.
Publicerat April 5, 20197 yr .Modellen ser ut att vara Husqvarna 146, ett 98 system. Personligen som husqvarna fantast tycker jag du skall låta den vara som den är, vill du ha en bössa med kikarsikte kan du köpa en 1640 eller annan husqvarna (eller annat bla tikka, sako osv) som är förberedd för kikarmontage och inte kostar många kronor. Då kan du ha en bössa i skåpet med bara öppna järn, vilket kan komma till användning när man minst anar det. Naturligtvis gör alla som de vill, men provskjut gärna bössan som den är innan du bestämmer dess öde. //Viktor
Publicerat April 5, 20197 yr Författare 2 hours ago Dahla sa: Är det morfars eller farfars bössa som han har köpt ny en gång i tiden? Nej det är en bekants pappas gevär som köpt det från början. 2 hours ago Viktor_K sa: .Modellen ser ut att vara Husqvarna 146, ett 98 system. Personligen som husqvarna fantast tycker jag du skall låta den vara som den är, vill du ha en bössa med kikarsikte kan du köpa en 1640 eller annan husqvarna (eller annat bla tikka, sako osv) som är förberedd för kikarmontage och inte kostar många kronor. Då kan du ha en bössa i skåpet med bara öppna järn, vilket kan komma till användning när man minst anar det. Naturligtvis gör alla som de vill, men provskjut gärna bössan som den är innan du bestämmer dess öde. //Viktor Ja det kanske är synd men jag ska ha den till vakjakt på gris tänkte jag och vill ha kikare.
Publicerat April 6, 20197 yr Jag tycker de där är skitläckra, men det är min personliga åsikt. Om det är värt att lägga ner ganska mycket pengar på att bygga om den är upp till dig, men med en modernare, rak kolv och kikarsikte har den helt klart potential att bli en grisklubba av rang.
Publicerat April 28, 20197 yr Författare Det blir ingen ombyggnad! Det blir en Sauer 100 Classic i kaliber .308 med ett Meopta- sikte, R2 2-12x50.