Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur gör ni när ni säljer eller köper ett vapen?

Featured Replies

Publicerat

På förekommen anledning ställer jag frågan: Hur gör ni när ni säljer ett vapen? Eller köper, för den delen.
Dom gånger jag köpt vapen privat har jag betalat hela vapnet, säljaren har skickat sin originallicens till mig, sedan har jag sökt licens för vapnet i fråga.

Jag har nu tre vapen ute till salu här på jaktsidan och på Blocket, och två personer har sagt att dom vill köpa vapnen, men att dom inte vill betala förrän dom fått licensen och vapnet i handen.
Det känns helt bakvänt för mig. Ska jag då ta bort annonsen och säga ifrån åt andra presumtiva köpare, skicka iväg min originallicens, och så kanske köparen ångrar sig och aldrig söker licens för vapnet.
Då sitter jag här i gud vet hur många veckor och bara väntar på något som aldrig kommer att ske.
Eller så får köparen licens för mitt vapen, men vägrar betala.

Hur har ni gjort?

Publicerat
25 minutes ago Återfallsjägare sa:

På förekommen anledning ställer jag frågan: Hur gör ni när ni säljer ett vapen? Eller köper, för den delen.
Dom gånger jag köpt vapen privat har jag betalat hela vapnet, säljaren har skickat sin originallicens till mig, sedan har jag sökt licens för vapnet i fråga.

Jag har nu tre vapen ute till salu här på jaktsidan och på Blocket, och två personer har sagt att dom vill köpa vapnen, men att dom inte vill betala förrän dom fått licensen och vapnet i handen.
Det känns helt bakvänt för mig. Ska jag då ta bort annonsen och säga ifrån åt andra presumtiva köpare, skicka iväg min originallicens, och så kanske köparen ångrar sig och aldrig söker licens för vapnet.
Då sitter jag här i gud vet hur många veckor och bara väntar på något som aldrig kommer att ske.
Eller så får köparen licens för mitt vapen, men vägrar betala.

Hur har ni gjort?

Privat: antingen har jag tagit handpenning vid köpet som ej återbetalas vid strul eller betalt tillfullo vid köpet.  

Som handlare fakturerar jag vid köp. Går licensen inte igenom återbetalas givetvis köpeskillingen...

M

Publicerat
  • Författare
1 minute ago charlie sa:

Privat: antingen har jag tagit handpenning vid köpet som ej återbetalas vid strul eller betalt tillfullo vid köpet.  

Som handlare fakturerar jag vid köp. Går licensen inte igenom återbetalas givetvis köpeskillingen...

M

Exakt så sade jag till köparen som jag nekade ikväll.
Jag mailade honom en kopia på min vapenlicens, och sade att så fort pengarna fanns på mitt konto så skulle jag skicka originallicensen, samt skriftligt på att om inte licensansökan gick igenom så lovar jag att hela summan betalas tillbaka.
Nu gick han inte med på det, så då blev det ingen affär.
Jag kan skicka foto på körkort, foto på vapenlicensen, allt på ett papper där jag skrivit dagens datum. Det skulle jag som köpare godta alla dagar i veckan...

Publicerat

Säljer inge vapen privat byta in eller skrotar

Publicerat

En handpenning som motsvarar kostnaden för annonsen och en dubblettlicens tycker jag man kan motivera för en köpare.

Detta för att säkra att man inte förlorar pengar på en utebliven affär.

Ställer inte köparen upp på det är det bara att avvakta tills nästa dyker upp.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago pmt sa:

Rätt enkel sak - licensen är INTE ett intyg på ägande, den säger bara vem som är ansvarig...... Det är kvittot som anger ägaren.

Så det är köparen som sitter på svartepetter här - han köper, får licensen och är därmed ansvarig för vapnet. Men utan kvitto på betalningen är han inte ägare.

Nu har iofs jag handlartillstånd men det är i grunden ingen som helst skillnad för mig - bössan står i skåpet till pengarna är på kontot. Sedan kan köparen vifta med sin licens så mycket han vill.....

Om ett vapen inte hämtas ut inom 6 månader kan man som säljare återkalla licensen - det kräver bara ett samtal till polisen.

/T

Tack! Då är jag mycket klokare idag än vad jag var igår.  :)

• 4 weeks later...
Publicerat

Nu har jag jag förvisso bara köpt och aldrig sålt begagnat. Men en handpenning som täcker licensansökan och annonser låter väldigt rimligt och är ungefär det jag betalat i handpenning. Ett ordentligt köpeavtal underskrivet av båda två där det klart framgår vad som gäller om licensansökan inte går igenom och hur och när affären ska slutföras med återstående köpeskilling är också viktigt för båda parter. Men det är du som säljare som styr hur du vill ha det.