Publicerat April 26, 20197 yr Idag då jag pysslade med rengöring av min .308 upptäckte jag att mynningen såg tråkig ut... Se bilder. Sprickan ut mot kanten känns med nageln och jag oroar mig för vad jag antar är fläckar av korrosion? Jag har ännu inte provskjutit vapnet- Bör jag undvika det?
Publicerat April 26, 20197 yr Sprickan ser mer ut som rost, jag är mer ledsen över att se fläckarna av gravrost inne i pipan.... JAG hade försökt gnugga lite på "sprickan" med något för att se om den försvinner eller om den framträder bättre. Men det är ditt beslut, eventuell reklamation kan försvåras av en sådan operation. Har du inte skjutit den än så antar jag att du har köpt den begagnad. Är det hos en handlare hade jag gått tillbaka med den om inte priset var jäkligt rätt. /Patrik
Publicerat April 26, 20197 yr Den där rosten är inte så rolig, iofs kan pangen skjuta bra men det kommer bara bli värre. inte heller jag tror att det är en spricka. /C
Publicerat April 26, 20197 yr Författare Tackar så mycket för svar. Tyvärr menade jag med att jag inte provskjutit än att jag inte hunnit göra det sedan skadan upptäckts, köpte bössan ny för knappt fyra år sedan så reklamation känns tyvärr långsökt.. Då det hänt en del privat under de senaste månaderna har jag totalt glömt bössan i skåpet utan att ha rengjort med dämparen på så jag funderar i fall rosten endast hunnit käka sig en bit in kring mynningen och om jag isf kommer undan med en kapning av pipan (51cm idag) men det är svårt att lysa för att se skadans omfattning. Låter det otroligt? Alternativet är att skicka den till sauer för pipbytet då det är en modell 101 som pressats fast. Undrar hur mycket det kostar.. Bister tråd! Hoppas jag åtminstone kan påminna dig läsare om vikten av vapenvård och statuera med exempel
Publicerat April 26, 20197 yr Verkar vara en rostfri pipa och då är det fel att prata om "rost". Det vi ser är pitting eller på svenska gropfrätning. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gropfrätning Tråkigt att se, men visar vikten av att alltid skruva av ljuddämparen.