Publicerat Maj 2, 20197 yr Hej! Som rubriken lyder så är det dags att införskaffa första studsaren. Innehar i dagsläget inte klass 1 behörighet, och hade nog tänkt det låta vara så ett tag då jag främst lockas av jakt på rådjur och skogsfågel. Bössan ifråga kommer att jagas med max ett per gånger/år skulle jag tro. Däremot skall ju skyttet givetvis underhållas. Vidare så är handladdning inget jag kommer att syssla med. I dagsläget har jag inga klara möjligheter till jakt över huvudtaget, men har lite trådar att dra i och då är det främst rådjur jag skulle kunna följa med på av ovan nämnda jaktformer. Budgeten ligger runt 10.000 för bössan, gärna en ny. Jag ser inga som helst problem med att köpa en ”budget”-variant av något känt märke. Vilken kaliber är optimal för ändamålen? Vilken bössa skulle ni rekommendera? Bomba med tips nu:) Trevlig kväll! /Joschen
Publicerat Maj 2, 20197 yr Inkluderar budget även optik? Lägg mer pengar kikarsiktet än bössan. En 223a är lätt att hitta ammo till, 222 är också en trevlig standardkaliber som jobbar med lite lättare kulor. Sako, tikka, remington eller annat känt märke så kan du hitta något vettigt.
Publicerat Maj 2, 20197 yr Här tex: Lämplig kaliber för ändamålen, du hittar ammo i de flesta affärer å precis på budget också ? https://www.torsbohandels.com/lager/vapen/98046?filter=1288
Publicerat Maj 2, 20197 yr Håller med Markus; titta på en .223 om du hittar en vettig. Billigare bössor hittar du i .222.
Publicerat Maj 2, 20197 yr 11 minutes ago MarkusR sa: Inkluderar budget även optik? Lägg mer pengar kikarsiktet än bössan. En 223a är lätt att hitta ammo till, 222 är också en trevlig standardkaliber som jobbar med lite lättare kulor. Sako, tikka, remington eller annat känt märke så kan du hitta något vettigt. Exakt min tanke, från början till slut.
Publicerat Maj 2, 20197 yr Författare Härligt med så snabb respons!:) Ska vid tillfälle kila förbi Walter Borg och se om dem har Sauern inne. Har spanat in den på nätet på tidigare Finns det några konkreta för och- nackdelar med dem 3 nämnda kalibrarna bortsett från pris på ammunition? Priset gäller enbart bössa. Med den handläggningstiden som råder i Stockholm hinner jag lägga undan till en vettig kikare under tiden jag väntar på licensen:) Hälsningar, Joschen
Publicerat Maj 2, 20197 yr Här ha du en pang som väcker enormt Ha-begär... ? https://www.blocket.se/vi/84518801.htm
Publicerat Maj 2, 20197 yr 3 minutes ago HuggyBear sa: Här ha du en pang som väcker enormt Ha-begär... ? https://www.blocket.se/vi/84518801.htm Hehe, ja. Jag var frestad att byta ut min varmint .223 mot den.
Publicerat Maj 4, 20197 yr Författare Är en bössa i 7,62x39 att rekommendera för mina nämnda ändamål?. Har kikat lite på en cz527 carbine. Förstår jag det rätt att längre pipa ger bättre precision, eller är det mer kopplat mot vissa kalibrar?. Denna bössan har 48cm pipa vilket känns lite kort. Har läst att många skogsfågeljägare verkar gilla kalibern, men som jag tolkar det, så är det då dem jägare som jagar med hund och då torde avstånden bli betänkligt kortare än om man jagar utan hund? Vänligen, Joschen
Publicerat Maj 4, 20197 yr 39 minutes ago Joschen sa: Är en bössa i 7,62x39 att rekommendera för mina nämnda ändamål?. Har kikat lite på en cz527 carbine. Förstår jag det rätt att längre pipa ger bättre precision, eller är det mer kopplat mot vissa kalibrar?. Denna bössan har 48cm pipa vilket känns lite kort. Har läst att många skogsfågeljägare verkar gilla kalibern, men som jag tolkar det, så är det då dem jägare som jagar med hund och då torde avstånden bli betänkligt kortare än om man jagar utan hund? Vänligen, Joschen Ut till 150m skjuter man lätt med god precision. Efter det dalar kulan rätt brant. Mindre påverkan på själva precisionen men högre krav på avståndsbedömning och förmåga att kompensera för detta.
Publicerat Maj 4, 20197 yr 41 minutes ago Joschen sa: Är en bössa i 7,62x39 att rekommendera för mina nämnda ändamål?. Har kikat lite på en cz527 carbine. Förstår jag det rätt att längre pipa ger bättre precision, eller är det mer kopplat mot vissa kalibrar?. Denna bössan har 48cm pipa vilket känns lite kort. Har läst att många skogsfågeljägare verkar gilla kalibern, men som jag tolkar det, så är det då dem jägare som jagar med hund och då torde avstånden bli betänkligt kortare än om man jagar utan hund? Vänligen, Joschen Du har förstått fel, piplängden påverkar hastighet, inte precision så länge vi talar om relevant längd för jaktgevär. Myten kommer från järnsiktenas tid, en längre visirlinje gör det lättare att skjuta väl men precisionen i sig blir inte bättre. 7,62x39 är utmärkt ut till 150m. Det går såklart att pressa den längre, men det finns bättre val för sådant skytte.
Publicerat Maj 8, 20197 yr Din budget är ju rätt begränsad även om man går ut på marknaden för klass 1 kaliber som jag tänker är mkt större ? Vore inte att tänka på att skjuta upp och skaffa en trevlig 6,5x55 bössa? Min erfarenhet är att leta i storstan efter kulvapen ( många går inte många skottt där per år) för all del annars, en finsk studsare i 222 borde du kunna gräva fram till vettigt pris, jag gillar de gamla siktena från Pecar. Ståltub och bra optik. Lycka till
Publicerat Maj 8, 20197 yr På 2019-05-02 at 19:34 Joschen sa: Härligt med så snabb respons!:) Ska vid tillfälle kila förbi Walter Borg och se om dem har Sauern inne. Har spanat in den på nätet på tidigare Finns det några konkreta för och- nackdelar med dem 3 nämnda kalibrarna bortsett från pris på ammunition? Priset gäller enbart bössa. Med den handläggningstiden som råder i Stockholm hinner jag lägga undan till en vettig kikare under tiden jag väntar på licensen:) Hälsningar, Joschen Vg skillnad mellan 222 rem och 223 rem...så har de samma kuldiameter, men den senare har regelmässigt brantare räffelstigning i pipan och en längre övergångskona i patronläget, vilket gör att den kan skjuta tyngre (=längre) kulor. Den har också något större hylsvolym. Sammantaget ger detta fördelar då den får större flexibilitet vg kulval. Du kan lättare hitta tyngre och stabilare kulor för t.ex rådjursjakt, eller riktigt långa/slanka kulor för långhållsskytte. Lättare kulor hanterar den också utan problem (även om en tvärare räffelstigning evt kan ge något sämre precision för lättare kulor, men det är bänkskyttenivå vi diskuterar då). Som sagts är ammotillgången bättre för 223 rem. Det är ganska lätt att hitta billig övningsammo till den. Inte svårt till 222 rem heller, men blir lite dyrare. En annan bra modern klass 2 är ju 6XC. Men den matchar inte ammoutbudet i 223 rem. Annars är ju tipset ovan att skjuta upp för klass 1 och skaffa en 6,5x55 riktigt vettigt för framtiden! Med den fixar du i stort sett all kuljakt i Sverige. Och ammoutbudet både för övning, långhållsskytte och jakt är digert
Publicerat Juli 1, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Tack för alla tips och tankar kring vapen och kaliberval! Kom igår kväll på att jag har startat en tråd här på forumet och fick genast lite ågren för att jag inte har delgett er vad det blev för något;) Någon vecka efter att jag hade startat tråden drog jag det här några varv till i huvudet, bokade uppskjutning på älgbanan, åkte dit och drämde till älgen. Veckan senare beställde jag en Browning x-bolt i 308w med dämpare och kikare i en klassisk "prispressad" paketlösning. Kikarsiktet är garanterat skräp, men å andra sidan så har jag fått ett leupold 3-9x40 av svärfarsan. Tänkte att det ska bli kul för en som mig, helt utan preferenser att jämföra dessa sikten och se om jag som gröngöling kan se några märkbara skillnader:) Återigen, stort tack för alla tips:)