Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halsband på hundar....

Featured Replies

Publicerat

Visst är det väl härligt med alla påståenden som man är uppfödd med till exempel om halsband på hundar det var ju viktigt förr att bara ha gummiband runt halsen med telenummer så att hunden inte skulle kunna fastna i nån gren eller nåt.

Idag har nästan alla hundar pejlar, västar, selar med elekronisk utrustning på sig och jag har inte hört nån som fastnat eller nåt, & andra sidan kan man ju hitta dom då.

Eller att hungriga hundar jagar bäst...

Publicerat
Visst är det väl härligt med alla påståenden som man är uppfödd med till exempel om halsband på hundar det var ju viktigt förr att bara ha gummiband runt halsen med telenummer så att hunden inte skulle kunna fastna i nån gren eller nåt.

Eller att hungriga hundar jagar bäst...

Ja visst är det lite märkligt, vet en som tappade en hund med sele och spårlina? gick bra till slut för det var väl ingen bakom som trasslade ;)

Publicerat

Jag hittade en Golden ute i skogen för några år sedan...hade ett flexikoppel på sig...fast...till saken hör väl kanske att hunden var död och nergrävd...tills nåt annat djur hittade den å grävde fram den....

• 3 weeks later...
Publicerat

Släpper aldrig en hund med halsband. Vet inte om det är klokt eller inte.

Publicerat

Jag har ett sånt där brett elastiskt halsband med reflexer. I gryt har hon även på sig grytpejl.

//Roggman66

Publicerat

innan jag började med pejl på mina hundar( en vart övewrkörd) så annvände jag egengjorda halsband.

jag gjorde dom av hattband som jag måttade in efter hund halsen -4cm där jag sydde med symaskin fast ellastiskt band 2cm sydde två bredvid varandra och det som avrt över på hattbandet gjorde jag flerpar av billibt och bra om hunden tappar dem i skogen.

samme

Publicerat

Vet att min far använde gamla inneslangar från bildäck till dylika tingestar med skrivet tel.nr på till både stövare och gråhundar.

Själv hade jag innan pejlen breda resorband i vitt matriel innan jag gick över till orangea med inbyggd svart resår bit, jag köpte i jakt affären.

Själv har jag aldrig varit med om att min hund fastnat,men jag vet om historier där man hittat halsbandet kvarsittandes på taggtrådar tex. Nu för tiden finns det gudbevars inte så mycket taggtråd kvar här i sörmland,men på den gamla goda tiden fanns det mängder av den varan. Kommer ihåg min barndom då min far fick åka till vetrinären titt som tätt och sy hundar efter dom fastnat i taggtrådar. Han brukar skoja om det och säja att han hade klippkort hos den lokale vetrinären..cylon.gif

Publicerat
Vet att min far använde gamla inneslangar från bildäck till dylika tingestar med skrivet tel.nr på till både stövare och gråhundar.

Själv hade jag innan pejlen breda resorband i vitt matriel innan jag gick över till orangea med inbyggd svart resår bit, jag köpte i jakt affären.

Själv har jag aldrig varit med om att min hund fastnat,men jag vet om historier där man hittat halsbandet kvarsittandes på taggtrådar tex. Nu för tiden finns det gudbevars inte så mycket taggtråd kvar här i sörmland,men på den gamla goda tiden fanns det mängder av den varan. Kommer ihåg min barndom då min far fick åka till vetrinären titt som tätt och sy hundar efter dom fastnat i taggtrådar. Han brukar skoja om det och säja att han hade klippkort hos den lokale vetrinären..cylon.gif

När det gäller taggtråd så kom till Skåne och släpp dina drevrar ;Deller vad det nu var du hade. Vet inte så mkt om hundar :(
Publicerat
När det gäller taggtråd så kom till Skåne och släpp dina drevrar ;Deller vad det nu var du hade. Vet inte så mkt om hundar :(

Förstår att du skojar....taggtråd är ett djävulens påfund,har ni mycket av den varan fortfarande i Skåne ???

Publicerat
Förstår att du skojar....taggtråd är ett djävulens påfund,har ni mycket av den varan fortfarande i Skåne ???
Dessvärre är det så. :(