Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Tatanka

Ammunition som håller ihop hagelsvärm

Recommended Posts

Tatanka

Min första egna hagelbössa har lite väl öppna pipor (cylinder). Tänker så småningom skaffa en till bössa med mer trångborrning. Men tills dess så skulle jag vara väldigt tacksam för tips på ammunition som håller ihop hagelsvärmen så bra som möjligt (plastkopp samt annat som kan tänkas inverka). Får så klart testa med egna bössan på papper och se träffbilderna. Men tänkte kanske man kunde gallra undan lite genom att fråga här... tips på lämpliga märken/namn ca US 5 och moderat laddning som håller ihop så bra som möjligt på lite längre håll?

nuke

Du vill alltså skjuta med skeetchoker på längre håll? Eftersom du vill ha US5 antar jag att du ska jaga och inte träna sporting? 

/M

Tatanka

Jo, det kommer att bli en hel del lerduveträning. Men en äldre bössa och därför gillade jag att det var öppet för stålskottens skull. Men så vill jag så klart ha en möjlighet att jaga med den också, därav frågan om ca US 5 och ammunition som håller ihop. Jag är medveten om att jag får hålla nere avstånden med den här borrningen! Men frågan var alltså tips på ammunition "som håller ihop svärmen"?

MarkusR

För jakt så är Rottweil weidmannshell bra då, de brukar hålla ihop svärmen.

Tatanka

Tack! Ska absolut kolla upp dem! 👍

MagnusN

Tycker att Gamebore Pigeon Extreme (5or) ger tätare svärm än andra patroner jag provat så jag gissar att den håller ihop bättre även i cylinder, men det har jag aldrig provat. 

• Like 1

sidelock

Gamebore black gold, hull high pheasant, rottweil tiger.

• Like 1

pmt

Eftersom det är en fråga om fördelning (öka choken eller öka laddvikten dvs antalet hagel) så välj en bra 36g US6 så når du rejält långt ut. Typ Gamebore Black Gold med Gordonhylsa.

/T

• Like 2

culot

kruxet är att alla  plastförladdningar vill ha aningen choke hellre än ett rakt rör,  Skeet borrning  typ 0,05-0,10mm ger finare svärmar än ett rakt rör.

/ P

pmt
2 hours ago culot sa:

kruxet är att alla  plastförladdningar vill ha aningen choke hellre än ett rakt rör,  Skeet borrning  typ 0,05-0,10mm ger finare svärmar än ett rakt rör.

/ P

Det gäller inte bara plastkoppar...

T

Tatanka

Jättemånga bra tips! Tack alla! 👍 

marcus.söderlund

Vart i landet håller du hus? Kanske finns någon som har lite provskott o sälja till dig i närheten tänkte jag 👍