Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Åteln

Åteln

Recommended Posts

Åteln

Hur ser er åtel ut vill ha idéer och nytänkande så man får mer erfarenhet på vad som funkar eller ej mvh 

Carl A

nu ska du inte lyssna på mig, för jag är ny på detta;

men en tanke jag har är att det inte är så himla hokus pokus; lite ärtor/majs elikn som sprids ut samt ngt tjärat träd i anslutning. - Fundera lite såklart, på bra kulfång, gärna om det går att sitta i flera riktningar beroende på vinden. (jag föredrar att sitta i det fria o inte i ngt "utedass" e torn.). Samt kanske gärna om det går att få till så det inte är alltför tät vegetation precis i närheten där de rusar in o blir svårhittade / farliga eftersök.

Jag inbillar mig att det kan vara slumpen / faktorer vi inte begriper oss på som gör att nassarna går in resp. inte går in på åteln / eller iaf frekvensen av besöken. - På ngt ställe där det rör sig väldigt mkt gris och ngra åtlar står väldigt tätt kan det skilja markant på hur många besök, alt inga alls, åtlarna får. - Så har man kasst med besök på åteln kanske det hjälper med att flytta den bara lite lite  grann... ? - eller mkt...

Jag har försökt lägga ngra åtlar så det funkar fint vaka rådjur, räv olikn (ej på åteln, men väl från samma plats för jägaren) fram till skymning o sedan från samma, eller iaf i stort samma, plats åteljakt.

calski

Ett enkelt tips jag fick en gång är att sprida ut halm/hö på marken under åteln. Gör det lite svårare att hitta ärtorna så grisarna blir kvar lite längre. Men viktigast ger det en ljus bakgrund med bra kontrast mot grisarna.

lasse_c

Mitt bästa åteltips har med tjärandet att göra. Ta en gammal diskborste som pensel. Eller en ny. Så. Nu är det sagt. Och på vintern har du i lite T-röd som lösningsmedel. Lite. Prova dig fram. 

redtop

Min erfarenhet är att det brukar bli bottenlösa dyhål där man anlägger vildsvinsåtlar om det inte är bra dränerat. Det blir jättejobbigt att klafsa runt i gyttja upp till stövelskaften då man ska fylla foder.

Lägg därför åteln i en sluttning så slipper du det problemet.

• Like 1

fredde_fmj

Majsbomb brukar dra till sig grisar i olika storlekar har jag läst och sett. Finns lite olika blandningar att hitta recept på.

En åtel ka ju vara en tunna som grisen får jobba med att få ut godsakerna från på marken.Glöm för all del inte rejäl kätting runt tunnan och i ett tråd så du får behålla den på åteln.

Åteln

Har en sedan tidigare och det ja tänkte på är lite smarta lösningar exempelvis någon som fixat ett smart sätt att lösa ström med solpanel eller något som drar gris på ett bra sätt eller produkter:)

Åteln

Nu mitt i sommaren är det helt tomt på våra 3 åtlar har tjärat bra och grävt ner diverse majs men inget som får fram något 

Någon som sitter på några mer tjuvknep:)

strävhår
23 hours ago, Åteln said:

Nu mitt i sommaren är det helt tomt på våra 3 åtlar har tjärat bra och grävt ner diverse majs men inget som får fram något 

Någon som sitter på några mer tjuvknep:)

Du får bittert invänta hösten.