Publicerat Maj 17, 20196 yr Finns det något lite billigare alternativ av kula i .423 som väger 400gr med helmantel så ingen kan klaga när man kommer till älgbanan?
Publicerat Maj 17, 20196 yr Bror, du har köpt fel kaliber? Förmodligen får du titta på hardcast blykulor, ev gjuta dem själv med.
Publicerat Maj 17, 20196 yr Kalibern i sig är ett problem på många elektronälgar. Här har vi precis infört max 9,3 och det vet jag att fler banor haft länge. Folk kan dessutom alltid klaga, oavsett... ?
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare Får väl doppa spetsen i superlim då I värsta fall får jag väl ställa dit gamla älgen och markera manuellt... kanske finns fler som vill öva med vuxenkaliber...
Publicerat Maj 17, 20196 yr Pappälg är inte så dumt alternativ, förhoppningsvis har alla banor en i reserv att ställa dit, även vuxenskyttar måste ju öva
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare Så, finns det några förslag på billigare kulor oavsett konstruktion i .423 som väger runt 400gr då? Vapex utbud är smalt för att inte säga klent och det är där jag brukar handla men då oftast bara till frökenkalibrar.
Publicerat Maj 17, 20196 yr Gjuta egna dankar kanske? Visst, det är inte för alla, men så gjorde jag när jag mängdtränade med 45-70. (Älgbanan här nere på landet har fortfarande pappersälg och manuell markering. Det enda klagomålet jag hörde var att det gick åt lite för många markeringslappar för att täcka hålen) /Patrik
Publicerat Maj 17, 20196 yr Du får hitta nån lämplig billig kula i större diameter du kan kalibrera ner till rätt storlek. .44 kulor bör kanske gå att kalibrera ner om du hittar nån lämplig?
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare 32 minutes ago Dansken sa: Kolla Sportec's Kunde inte finna nånting där dessvärre.
Publicerat Maj 17, 20196 yr Om du är medlem i grannforat Robsoft så kan du fråga Ingvar. Hans fru har en 404 sedan dom var på buffeljakt för X år sedan. Han kan ge dig kultips kan jag tro.
Publicerat Maj 17, 20196 yr Nej, inte verkar det vara någon kaliber för den som håller hårt i plånboken. En ask om 50 st FMJ för blott 1308 kr + frakt är ju som hittat!
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare 3 minutes ago LGH sa: som hittat Ahh!!!! Tackar! Jag var inne på Staffans sida men hittade inte fmj där då. Det där borde ju funka på elektronälgen... annars ger jag inte mycket för elektronisk markering...
Publicerat Maj 17, 20196 yr 32 minutes ago Dahla sa: Ahh!!!! Tackar! Jag var inne på Staffans sida men hittade inte fmj där då. Det där borde ju funka på elektronälgen... annars ger jag inte mycket för elektronisk markering... Billigt att skjuta med grovsing på elektronälgen!
Publicerat Maj 17, 20196 yr Hur är de med elektronälg och jaktammo? Den som markerar med mick bör väll gå att skjuta jaktammo på? Dom skjuter Norma rekrutt 100gr och den har hålspets?
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare Nä, men jag tänker jaga med bössan och då vill jag absolut öva med den också.
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare Vi har inte akustisk markering... nån gummimatta med elektronik i typ.
Publicerat Maj 17, 20196 yr 16 minutes ago Dahla sa: Nä, men jag tänker jaga med bössan och då vill jag absolut öva med den också. De jag menar stämmer inte alls med jaktammunition i framförhållning. När jag hade drillingen i 7x57r så köpte jag två 3 askar s&b SPCE och sköt pappälg med. Riktigt kul och nyttigt! Sen jaga jag med de som blev över 15 minutes ago Dahla sa: Vi har inte akustisk markering... nån gummimatta med elektronik i typ. De funkar inte
Publicerat Maj 17, 20196 yr Författare 18 minutes ago hs_merkel sa: De jag menar stämmer inte alls med jaktammunition i framförhållning. Jag lär väl försöka ladda till samma hastighet bara.