Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Alaska

Featured Replies

Publicerat

Hej! Tänkte kolla med er om vad ni anser och tror om att nickel Alaska i 6,5x55 passar till rådjur och hjort jakt eller är dom för blöta? Annars tips på laddningar med mrp eller 204 krut. Och även kan ni ge tips på andra kulor är öppen för förslag 

Publicerat
7 minutes ago Vihthavuori sa:

Hej! Tänkte kolla med er om vad ni anser och tror om att nickel Alaska i 6,5x55 passar till rådjur och hjort jakt eller är dom för blöta? Annars tips på laddningar med mrp eller 204 krut. Och även kan ni ge tips på andra kulor är öppen för förslag 

Funkar alldeles utmärkt.

Publicerat

Kör du på med dina gamla alaska. Tar de slut så är lapua mega ett vettigt ställe att börja, de flesta tycks sluta byta när de kommit till den kulan.

Publicerat
42 minutes ago Vihthavuori sa:

Bland det sämsta eller troligen det sämsta jag använde i 6,5 medan jag jagade med det.

Dom kanske var bra då dom kom ut när det inte fanns allt för mycket välja på.

Jag är normalt väldigt anti oryx i andra kalibrar men den fungerade bra det lilla jag hann skjuta med 6,5.

Idag hade det varit intressant testa north fork i 6,5 med en lite högre laddning bakom kulan.

Publicerat
  • Författare

Tror ja gör så att jag jagar med alaska kulorna så länge ja har kvar har 120 kulor! Men kan ju köpa en ask oryx och ladda och även pröva får ja se! 

Publicerat

Prova din laddning i blött tidningspapper på det avståndet du oftast fäller djur på så får du en liten fingervisning om hur kulorna uppför sig.

Om du då upplever kulorna som för blöta kan du ju ladda till lite lägre hastighet och testa igen.

Även oryx blir "blöt" på tio meters avstånd vid maxladdning... 

Publicerat

För det första så laddar du med fel krut i förhållande till ditt nick ?

För det andra sköt jag mycket med nickel Alaska och saknar dom. 

Publicerat
  • Författare

Ken1 Det stämmer har någon tips på laddning med vv krut tar jag gärna emot och i så fall vilken sort? 

Publicerat
  • Författare

För visst är det som Ken1 säger vihthavuori är mitt favvokrut men varför ja nämnde norma var för att ja inte vet vilket ja ska använda till Alaska alt. Oryx och vilken sort av vv krutet! 

Publicerat
9 minutes ago Vihthavuori sa:

För visst är det som Ken1 säger vihthavuori är mitt favvokrut men varför ja nämnde norma var för att ja inte vet vilket ja ska använda till Alaska alt. Oryx och vilken sort av vv krutet! 

Jag håller vhitavouri för att vara det bättre krutet !!!!! Laddning kan jag tyvärr inte ge dej då jag i dags läget laddar 140 sst med 165 krut och är super nöjd med resultatet ?

Publicerat
  • Författare

Kanske låter ut av mina frågor som att ja är helt nybörjare. Men har laddat själv i 4 år men i andra kalibrar och nu gått med i forumet, sysslat mycket med fågel jakt förr och då med 222:a ja laddat till! Men nu ledsnat på det och gett mig på denna jakt med 6,5x55 och då ovan dess kulor och laddningar

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har även en 308 win har ja glömt nämna och till den har ja laddat upp naturalis 170gr version 3! Som ja även hunnit skjuta ett par älgar med och den kulan ger jäkligt bra effekt och genomskott, jag är jättenöjd med naturalis kulan