Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med val av hund! NOBS/KML

Featured Replies

Publicerat

Hej! Jag har bestämt mig för att skaffa en jakthund men jag är lite osäker på vilken ras jag skall välja, för tillfället står det mellan Norrbottensspets och en Kleiner Münsterländer. Dessa då jag vill ha en hund som fungerar både för skogsfågel då jag för tillfället bor en bra bit norr ut, men även en hund som kan ställa/ driva klövvilt kort då jag jagar mycket på mina marker i Småland (Främst vildsvin och kronhjort). 

Till  mina frågor. Hur fungerar en norrbottenspets / KML i skogen när den jagar klövvilt? Driver de kort med skall eller skäller de bara vid närkontakt? Hur långt/länge är de efter djuret? Är det någon som har en Norrbottenspets/KML som jagar både klövvilt och skogsfågel?

Känns också som att många har ganska starka åsikter om att jaga klövvilt med en Norrbottensspets?
Kom gärna med andra hundrasförslag som har liknande egenskaper!

Tacksam för svar! Mvh

Publicerat

KLM: Jag jagar nästan bara klöv, och vid undantag fågel.
Sök varierar per individ, men typ 0-250m, och sen eftererföljande 100m->3km allt beroede på vad dom har framför sig.
Jag har en som alltid går tyst, förutom vi stående gris. En som skallar vid synkontakt, och en som skallar även på löpan.

Har jagat med nobs på klöv, och det funkar utmärkt! Skulle kunna tänka mig en för att bara jaga klöv.

Publicerat
  • Författare
13 minutes ago lindgren sa:

KLM: Jag jagar nästan bara klöv, och vid undantag fågel.
Sök varierar per individ, men typ 0-250m, och sen eftererföljande 100m->3km allt beroede på vad dom har framför sig.
Jag har en som alltid går tyst, förutom vi stående gris. En som skallar vid synkontakt, och en som skallar även på löpan.

Har jagat med nobs på klöv, och det funkar utmärkt! Skulle kunna tänka mig en för att bara jaga klöv.

Spännande! Så mycket beror på individ, för min del skulle alla tre varianterna passa, men skall vid närkontakt skulle vara att föredra, det är verkligen en bra hundras för allt möjligt! Hur stor mark brukar du jaga på med dina hundar? 
Hur betedde sig nobsen du jagade med? Ställde eller drev kort/långt?

Publicerat

Jag har tre KLM
Och jag känner mina hundar rätt väl så beroende på såt väljer jag hund.
Min älsta hund kan en "sån dag".. ge sig iväg tills han hittar något att jaga..
Mellanhunden är one happy fuck, och fungerar som något emellan en jaktkocker och wachtel... bra på städa, men.. kan hålla i om han möter på motstånd.
Yngsta, verkar bli mest allround av det materialet jag har nu.

Nobs på gris var klockrent! ställde vackert!
Vid drev, skall vid synbobbs... annars tyst. (obs detta var en individ..!)