Publicerat Maj 20, 20196 yr Fick hem min drilling häromdagen! En JP Sauer och sohn 16-16/8x57. Jag vill veta lite historia om den, har lyckats hitta en stämpel vid baskylen. "12" och sedan med mindre text står de "54" är de årtalet? Där sitter någon säkring på sidan om kolvhalsen också som jag inte blir klok på. Tacksam för lite info:)
Publicerat Maj 21, 20196 yr En bild säger mer än tusen ord. I detta fall mer sant än annars. Gratulerar till att ha blivit med drilling. /C
Publicerat Maj 22, 20196 yr säkringen på sidan är en så kallad Greener säkring och det är huvud säkringen . Knappen på golvhalsen är för att koppla in kulpipan på första avtryckaren . Det ser ut som en lättmetall låda är det ? Den ser trevlig ut.
Publicerat Maj 22, 20196 yr Den såg trevlig ut. Troligen är den tillverkad -54, den bör iaf sannolikt vara äldre än min -67 då din har skulpterad baskyl eller vad det heter. Bör vara hyffsat lätt och smidig med kaliber 16 pipor med. Du har koll på att du har ett "snälltryck" om du skjuter fram främre avtryckaren när bössan är uppspänd ? På PMT:s sida kan du kolla lite stämplar och se om det ger några ledtrådar om tillverkningsperiod. Stämplar
Publicerat Maj 22, 20196 yr Författare 5 hours ago LEHD sa: säkringen på sidan är en så kallad Greener säkring och det är huvud säkringen . Knappen på golvhalsen är för att koppla in kulpipan på första avtryckaren . Det ser ut som en lättmetall låda är det ? Den ser trevlig ut. Tack för svaret! Ja nu när du säger det så känns det som lättmetall!
Publicerat Maj 22, 20196 yr Författare 2 hours ago Järven sa: Den såg trevlig ut. Troligen är den tillverkad -54, den bör iaf sannolikt vara äldre än min -67 då din har skulpterad baskyl eller vad det heter. Bör vara hyffsat lätt och smidig med kaliber 16 pipor med. Du har koll på att du har ett "snälltryck" om du skjuter fram främre avtryckaren när bössan är uppspänd ? På PMT:s sida kan du kolla lite stämplar och se om det ger några ledtrådar om tillverkningsperiod. Stämplar Tack! Nej det hade jag inte koll på! Skall genast testa? Den är mycket lätt! Lär väl slå en del med 8x57 och bakelitbakkappa?
Publicerat Maj 22, 20196 yr Är det en lättmetall låda då är det en efterkrigare från Eckendorf (eller vad nu orten hette i BRD - Västtyskland) . Troligen då från december 1954 som jag nu inte är den första att påpeka. Snäll tryck har du genom att trycka främre avtryckaren framåt. Det är ett jättebra vapen, om det nu är så att du behöver Optik på vapnet så borra inga hål i spången mm utan låt en vapensmed fixa ett korrekt montage även så om det kostar,
Publicerat Maj 23, 20196 yr Ang rekyl med kulpipan så är den inte så farlig som du befarar iom stockningen. Fint fynd. C
Publicerat Maj 23, 20196 yr 8 hours ago Sundis sa: Lär väl slå en del med 8x57 Det är ingen rekyl att tala om från en 8x57jrs över huvud taget. Ungefär som en 6,5x55 fast långsammare.
Publicerat Maj 23, 20196 yr Författare Tack för alla svar! Roligt att höra att man har köpt ett bra vapen! Det måste nästan vara aluminiumlåda.. I o med att de är så blankt! Skall inhandla lite ammo och provskjuta ? Angående montage så vet jag inte riktigt vad jag skall ha.. Har funderat på nån form av rödpunkt.. Där sitter ett fyrfots hakmontage på den nu som jag tycker är synd att inte använda sig utav!
Publicerat Maj 23, 20196 yr Författare Var inne på den lokala lantmännenbutiken och de hade Gyttorp 16/67 us3 och us5. Är de något att ha? Stor skillnad på 67 och 70? 105kr för en 10-ask.
Publicerat Maj 23, 20196 yr 57 minutes ago Sundis sa: Utanför Halmstad Då åker du till Susegården, snacka med Ralle-boy, köp Hull High Pheasant femmor. Känner du dig otrygg med dessa på större vilt, titta på Rottweil Tiger us3.
Publicerat Maj 23, 20196 yr 1 hour ago Sundis sa: Var inne på den lokala lantmännenbutiken och de hade Gyttorp 16/67 us3 och us5. Är de något att ha? Stor skillnad på 67 och 70? 105kr för en 10-ask. näe ! ca 3 mm ungefär
Publicerat Maj 23, 20196 yr Författare 7 minutes ago sidelock sa: Då åker du till Susegården, snacka med Ralle-boy, köp Hull High Pheasant femmor. Känner du dig otrygg med dessa på större vilt, titta på Rottweil Tiger us3. Bor granne med susegården ?
Publicerat Maj 23, 20196 yr 2 hours ago Sundis sa: Bor granne med susegården ? Dåså, vad är du på lantmännen för.?
Publicerat Maj 23, 20196 yr Författare 14 minutes ago sidelock sa: Dåså, vad är du på lantmännen för.? ??