Publicerat Maj 21, 20196 yr Detta är en populär post. Jag hade egentligen inte tänkt att det här skulle bli någon projekttråd, men har tagit lite bilder under byggets gång och skickat till ett par bekanta. Insåg idag att jag ju kan skriva ihop lite text till bilderna och dela med mig här, om inte annat kanske det ger någon annan lite dåliga ideér. Jag har de senaste åren haft laddutrustningen i en av kattvindarna hemma. För att vara exakt det av vindsutrymmena som är isolerat. Detta var innanför det som tidigare var extra/gästrum hemma. Nu föll det sig så att vi för en tid sedan gjorde en rokad i rummen hemma och det slutade med att äldsta dottern (idag 10 år) fick det rummet. Det visade sig snabbt att det var ohållbart för Pappa att sitta där inne kvällstid och pilla med hylsor och annat, men vad göra? Det fanns liksom inget annat bra ställe inne i huset... Sen så isolerade jag ett av de gamla uthusen på gården och inredde till en liten verkstad, där skulle man ju kunna få till en liten laddhörna? Det är lite värme på och temperaturen ligger mellan 10-20 grader över året, så fukten håller sig borta numera. (Förr kunde man komma ut och se hur det rann kondensvatten på maskinerna, inte roligt alls.) Gick och drog på detta och funderade en tid, ville egentligen inte göra en jättebänk då utrymmet är rätt begränsat. Dessutom kan det bli lite dammigt emellanåt, så jag ville nog kunna täta till det lite när man inte använde utrustningen. Men så råkade jag komma över två stycken rejäla plåtskåp från electrolux: Lekte runt lite med inredningen och kom fram till att detta nog skulle funka. Det är skåpet till vänster som det gäller om nu någon undrar. Kapade till en skiva gjutplywood som passade ovanpå hyllplanen samt två brädor av lite grövre sort som passar under. Drog sedan en inte helt försvarlig mängd skruv igenom alltihopa och drog ihop. Under hyllan ovanför denna bänk så klistrade jag fast ett par LED-remsor som jag hade liggandes, dessa kopplades ihop med en gammal 12-volts adapter och en strömbrytare. Enkelt och det ger ljus. Tycker jag att det blir lite för mörkt så får jag skarva på fler remsor: Sen var det montering av laddpressar. Jag har i nuläget två stycken, en Lee enkelstånka och en progressiv som används lite om vartannat. Ska man fästa bägge så blir det för det första för trångt och för det andra så går det inte längre att stänga skåpen då pressen hänger framtill på skivan. Så vi gör ett snabbfäste. En bit stål får duga: (jag hade ett halvdussin såna här, så jag kan göra några olika fästen.) Vid dom guldfärgade prickarna mitt på borrade jag varsitt 8mm hål och baktill där pressen ska sitta borrade jag och gängade för m8 skruv, i dom främre stack jag sen i två vingskruvar: Matchande hål i bänken borrades på lämpligt ställe och i botten slog jag fast islagsmutter (tror jag dom heter i alla fall...) Sen är det bara att hänga dit och dra åt skruvarna så sitter det där. Passade även på att lägga ut lite annat och prova om layouten funkar. Det tror jag att den gör. Att skruva dit/bort pressen tar ungefär 20 sekunder och man gör det med fingrarna. Om nu någon undrar så kommer jag fortfarande förvara krut och tändhattar inne i huset där temperatur och fukt är jämnare. Hylsor, kulor och verktyg kommer att få bo här ute. Fortsättning kanske följer /Patrik
Publicerat Maj 22, 20196 yr Författare Det är bra att kunna dokumentera vad man gör också. En gammal skärm, tangentbord, mus och en raspberry pi med raspbian på duger för undertecknad. Ska byta ut tangentbordet och musen för ett minitangentbord med integrerad kula/touchplatta så det blir lite smidigare. När det inte används så får det plats på hyllan direkt under "bänken" Har även börjat fylla på med lite annat, men det är ändå en hel del kvar. Vet inte om det bara är jag, men jag har en tendens till att samla på mig "bra att ha" saker. Lite för många, så det är bra med en flyttstädning emellanåt. (Den snygga strömmatningen är temporär) /Patrik
Publicerat Maj 22, 20196 yr Snyggt och smidigt. Jag borrade och bultade min press i köksbordet men då bor jag också själv ?
Publicerat Maj 22, 20196 yr Författare 4 hours ago Eamonn sa: Snyggt och smidigt. Jag borrade och bultade min press i köksbordet men då bor jag också själv ? Ja, det tillvägagångssättet hade nog inte passerat obemärkt här hemma "Whatever works" /Patrik