Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktbyxor från Engelsons eller någon annanstans?

Featured Replies

Publicerat

Har ett par Härklia Lappmarksbyxan som har 10-12 år på nacken. Tänkte byta nu men har inte hittat nå fina som jag fallit för. Går med hund så de får ju gärna vara lätta, tysta, vind å vattentäta. Som säker de flesta vill ha sina byxor. Frågan är då vad man ska köpa. Ingen lust att lägga ut massor med pengar på något som man inte riktigt fastnat för så man kanske ska prova nå billigare so enligt reklam iaf ska ha dessa egenskaper...men men, reklam är ju reklam så man får vända sig till de som provat. Kikade lite i Engelsons postorder som jag fick hem å tänkte höra om någon av er provat en byxa de säljer som har har något som kallas Advantage camouflage och ett Covertex membran. Kostar 1250:- å ska enligt dem ha de egenskaper jag är ute efter. Synpunkter???

Någon annan byxa ni kan rekomendera?

Kikade lite på Härklia Extreme, Extreme Light oxå men de kostar ju en hel del. Fina, visst men så fina?

Publicerat

Jag har en jacka som är köpt därifrån med samma membran och den är varm, riktigt vattentät (haft den i spöregn i fjällen) men den andas sådär. Jag upplever att jag blir mera fuktig än med Gore-Tex.

Publicerat

Kommer inom dom närmaste veckorna att testa just det stället, anledningen till att du upplever dom mer fuktiga beror på att membranet sitter på fodret och är inte laminerat mot yttertyget, dock är detta en kostnadsfråga då byxor med membran laminerade mot yttertyget kostar över 2000:- Det finns en byxa som har just dessa egenskaper, finns under tester här på jaktsidan, men kostar 2250:-

http://www.jaktsidan.se/tester/advantage_t...yxa/index.shtml

Går man med hund så blir man ju alltid blöt hur man än bär sig åt, och det finns igentligen inga genvägar än att köpa tvålagers gore-tex då det är dom enda som yttertyget inte blir nedtyngt av väta.

Alternativet är att välja en byxa med blankt getskinn som tex swedteam elk skinn, som även den finns under tester, dock tappar man både vikten och tystheten.

Publicerat

Jag har ett par Härkila extrem byxor som jag inte är så jätte imponerad av om man ser till priset på dem. Osmidiga om man ska gå långt.

Däremot så beställde jag ett par T & P vildmarksbyxan idag från itab, de ser ju fina ut.

Jag kan återkomma när jag provat dem.

Mvh/ Andreas

Publicerat
  • Författare

Tackar för svaren hittills. Kom gärna med fler synpunkter. Inte är det lätt detta med kläder...man kanske får behålla gam-härkila byxan en säsong till ???

Någon som provat Jahtijakt stället? Hört ryktas att det ska vara hyfsat iaf. Synd att det inte verkar gå att köpa plagen var för sig.

Publicerat
Tackar för svaren hittills. Kom gärna med fler synpunkter. Inte är det lätt detta med kläder...man kanske får behålla gam-härkila byxan en säsong till ???

Någon som provat Jahtijakt stället? Hört ryktas att det ska vara hyfsat iaf. Synd att det inte verkar gå att köpa plagen var för sig.

Känner två som använder det stället och dom är nöjda, nu är dom inte hundförare/drevkarlar utan slöa passjägare så slitaget ligger väl inte på topp.

Publicerat

>Mats

Vad har du för hundar ::)

/ 8)

Publicerat

Dom enda byxer som fungerar riktigt bra för mig det är skinbyxer av bra kvalite,för när man går in i täta hagtornsbuskage

och bjönbärs ris eller annat som gärna grisarna uppehåller sig i så blir byxerna sönderrivna direkt.

Innan jag skaffade de byxerna jag har nu så gjorde jag av med minst ett par om året.

Publicerat
>Mats

Vad har du för hundar ::)

/ 8)

Jag har bara en hund, om jag dessutom inte jagar med ;)

Däremot går jag ofta med andras hundar, eller så går jag med hundförarna för att vi skall få bättre täckning, dessutom är jag ofta drevkarl.

Så svaret på din fråga är Näääää jag är ingen lat passkytt, bara dagar jag känner mig sliten ;)

Publicerat

>Mats

;D ;D ;D

/ 8)

Publicerat

Jag börjar mer och mer använda tunna snabbtorkande byxor utan membran kompleterat med byxholkar när det är blött. Visst man blir lite blöt ibland men jag tycker det är värt det om man jämför med att gå med tunga dyra gore tex byxor som lätt går sönder coh för det mesta är för täta och varma. Jag har inte testat skinnbyxor ännu men jag funderar starkt på att göra det.

Publicerat

Vi har nog väldigt skonsam terräng i Småland.

Har de senaste två säsongerna använt ett par Laksen membranbyxor. Vet inte vad modellen heter. Men de har funkat bra. Väldigt lätta och smidiga. Håller väldigt bra oxå, syns knappt att de är använda.

Före det hade jag ett par swede team goretex som jag oxå var mycket nöjd med. Det enda problemet med dom var att det hade behövts mer förstärkning nere vid fotdelen.

Kan väl tillägga att jag inte suttit på pass på 2år och brukar ha passerat 30 jaktdagar innan 1 okt. Så nog har byxorna fått vara med.

Publicerat

>Musköten

När börjar du räkna dagarna, från 1 juli, eller?

Är fallet så, så är 30 dgr rena rama söndags-jägar-fasoner  ;D