Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
whisperscreek

Skogsfågel

Recommended Posts

whisperscreek

Jag är helt ny på jakt, men försöker lära mig inför kommande säsong. Jag tänkte åka iväg med husvagnen till ett jaktområde och jaga skogsfågel. Det jag funderar på är om jag kan ta ur bröstfileer på orre/tjäder/järpe varje kväll efter avslutad jakt, sedan vaacumförpacka dem och lägga i husvagnskylen 3-4 dagar för mörning och sedan in i frysen när jag kommer hem igen? Tänkte köpa såna där påsar med vaacum pump, eftersom jag inte kommer ha tillgång till 220volt

strävhår
2 minutes ago whisperscreek sa:

Jag är helt ny på jakt, men försöker lära mig inför kommande säsong. Jag tänkte åka iväg med husvagnen till ett jaktområde och jaga skogsfågel. Det jag funderar på är om jag kan ta ur bröstfileer på orre/tjäder/järpe varje kväll efter avslutad jakt, sedan vaacumförpacka dem och lägga i husvagnskylen 3-4 dagar för mörning och sedan in i frysen när jag kommer hem igen? Tänkte köpa såna där påsar med vaacum pump, eftersom jag inte kommer ha tillgång till 220volt

Jag skulle låta dem hänga till dagen efter så de hinner kyla av något. 

• Thanks 1

whisperscreek

Vart ska man hänga dem? Jag har viltsäckar, men ingen tillgång till utomhus förråd

whisperscreek

Brukar ni skölja av fileerna efter ni tagit ur dem? Jag är jätte tacksam för svar, då jag är ny på detta

strävhår
1 hour ago whisperscreek sa:

Vart ska man hänga dem? Jag har viltsäckar, men ingen tillgång till utomhus förråd

Är det varmt så det finns risk för flugor så säck, annars utan. I princip hänger vi alltid fågel utan, häng i skuggan under ett träd, skuggsida på huset.

Om du vill skölja av dem innan eller efter är en smaksak, vi brukar nog skölja av innan. Om det nu behövs.

• Thanks 1

whisperscreek

Så man kan hänga dem i viltsäckarna i träd och ta ur dem på morgonen efter? Nu kommer nästa fråga🙂 vilken typ av kniv fungerar bäst för att skära ut bröstfileer med? 

karelsk blandning

Ta ur fågeln häng upp med säck utanpå och skär ner före du åker hem om det bara är några dagar och på varm grader.

Annars om det är kallt kan det säkert vara bra ta ur bröstet så det inte fryser.

Vilken kniv som helst fungerar till det lilla som ska skäras. 

Nils l

Häruppe hänger vi dem med en snara runt halsen och ett ben. Vi tar inte ur dem förrän vi tar hand om köttet. Är det varmt och sol så låt dem hänga i skugga minst en dag. Kallare så gärna tre dagar. Sjöfågel kortare tid  Om du bara ska ha brösten och lårbenen så brukar jag ta ur bröstbenet helt genom att flå upp bröstet och sedan skära ett snitt där bröstbenet slutar ocj kapa halsen samt vingbenen och bryta ut hela bröstbenet. Krävan skär du längs efter och öppnar varefter du skalar bort den läderartade insidan och sköljer noga. Antingen reder du sås med den eller gör smörgåsmat av den.