Jump to content

Diarré och bakbenshälta?

Recommended Posts

HerrBerg

Wachteln mår inte bra. Behöver lite tips. 

SÖNDAG:
- hur pigg som helst. 

MÅNDAG-TISDAG:
Diarré av värsta sort, avföreingen är som vatten. Om han inte kommer ut inom 30 sekunder efter att ha vaknat bajsar han där han står. 

ONSDAG: 
Situationen blev mer kompicerad när jag såg att han vägrade ens sätta ner vänster bakre foten, han höll vänster ben HÖGT. Defintionsmässigt en blockhälta alltså, han använde inte benet alls. Jag kopplade samman med magrpoblemet och tänkte att det kunde röra sig om något som penetererat tarm eller liknande och som gjorde ont, utöver magproblemet. Jag är en varm vän av "is i magen" vad veterinärer anbelangar, men här fick det alltså blir ett akutbesök... till (Anicura  :twisted: ) 

Ingen tydlig diagnos hos veterinär. Röntgen och ultraljud visade att magen var fri från hinder. Vari hältan bestod visste man inte, men han var tydligt smärtpåverkad hos veterinär och det var munkorg som gällde, han gillade INTE att de palperade bakbenet. Smärtan satt i bakhasen. 

Vi åkte hem, några tusenlappar fattigare men inte mycket klokare. VI blev tillsagda att köra med skonsam kost, ris och fisk (men det vill inte jycken äta). 

TORSDAG: 
Igår, torsdag, var hunden vid bra mod och började använda vänster bakben igen. Vid kvällspromenaden stötte vi något vilt, han försökte jaga i koppel. Fint skall. Samma fina hund som vanligt, minus diarrén då.  

Jag frågade veterinär om det kunde vara något förgiftningssymptom, negativt på det. 

IDAG; FREDAG: 
Fortfarande diarré idag (seriös bajskatastrof i natt) men nu haltar han lätt på HÖGER bakben? Mycket märkligt. Ger ett ostadigt intryck när han går. 

Jag gav fasen i skonkosten i morse och gav honom en liten portion av hans vanliga mat, han åt med god aptit. Förhoppningsvis ett steg framåt, jag kommer att ge honom många och små portioner under dagen enligt principen "hellre för lite än för mycket". Han dricker bra. 

MIN FUNDERING: 
Är det någon som har sett detta tidigare - kombinationen diarré och bakbenshälta?

Jämta

Jag tror inte de två har något samband och för magen hade jag gett diarsanyl. Finns på apoteket och hjälper mag/tarmtarmfloran att komma i balans igen och när hunden piggat på sig, så hade jag utrett hältan och då börjat med en enkel patellaundersökning eftersom det är där smärtan sitter och baserat på vad den undersökningen ger gått vidare från där.

Dr Krall

På grannkanalen fick jag intryck att hältan flyttat runt mellan fler ben än 'bara' bakbenen. Men det är alltså bägge bak som det gäller, och i varierande grad? Hanhund...kollade de prostata vid veterinärbesöket? Prostatit kan ge bakbenshälta, och infektionen i sig kan orsaka diarré via bakterietoxiner. Har han feber (>39)? "Ostadigt intryck när han går" kan man se vid prostatabesvär (svajig bredbent kortstegig bakvagn). Men håll också koll på evt uttorkning (diarrén)! Det kan de bli vingliga av! Kolla elasticitet i huden på hjässan, och om tandkött känns klibbigt. Annars är det ju god idé att först pröva få hejd på diarrén och därefter ta sig an hältdiagnostik som Jämta föreslår. Diarréstoppande medel finns receptfritt på apotek, t.ex Canikur eller Diarsanyl. Om du PM'ar din mejladress kan jag skicka över ett djurägarråd vi har färdigskrivet på kliniken med tips om diarréstoppande tabletter, vätskeersättning och skonkost. Om det är envis diarré kan ett träckprov vara god idé...med koll av encelliga tarmparasiter. T.ex kan giardia ge vattniga diarréer. Kolla SVA's hemsida för tips/instrux om träckprov.