Publicerat Januari 12, 200719 yr Hejsan. För er som inte vet så tänkte jag börja med att säga att jag heter Joacim och jag bor i Halmstad. Jag går på en gymnasial utbildning med inriktning på jakt och viltvård. Jag går i 3:an och nu har vi fått i uppdrag att göra ett projektarbete. Och eftersom kalibrar och vapen är min stora passion och då givetvis kulvapen. Så föll det sig ganska enkelt vad jag skulle skriva mitt projektarbete om. Jag är inte den typen av person så jag gillar att skriva flera hundra sidor om bara massa allmän skit, utan jag vill skriva om något jag tycker är intresant. Också vill jag helst kunna knyta det till lite praktiska övningar. Våra projektarbete är på 100timmar, så därför krävdes det lite tänkande innan jag bestämmde mig för vad jag verkligen ville fördjupa mig i. Men valet blev trotts allt relartivt enkelt efter lite tips och så från Henrik här på forumet så bestämmde jag mig. Jag måste helt enkelt bara prova olika kalibrar och deras penetrationsförmåga. Och då vill jag också passa på att prova solida koppar kulor kontra kulor innehållande bly. Så mitt projektarbete kommer alltså gå ut på att testa olika kalibrar + ett litet kultest. Då är min fråga här på forumet. Är det något speciellt jag borde tänka på? Och givetvis så tänkte jag att jag kanske kunde fixa ammunition här på forumet. kalibrarna jag kommer testa är: 25-20win (all ammo fixad) 222 Rem (bly klart, koppar saknas) 6,5x55 (bky klart, koppar saknas) 7x57R (bly klart, koppar saknas) 280Rem (allt klart) 9,3x62 (bly klart, koppar saknas) 9,3x57 (bly klart, koppar saknas) 338 W.M (bly klart, koppar saknas) 7mm Rem.Mag (allt klart) 308win (båda bly och koppar saknas) 30-06 (bly klart, koppar saknas) Tack för all hjälp på förhand! MVH/Jocke
Publicerat Januari 12, 200719 yr Hej Har du snackat med Norma eller Lapua. Dom har ju sin koppar kula Naturalis i de flesta aktuella kalibrar. Tror mer på finnarna än araberna i Åmotfors. Du lär väl inte behöva en hel ask utan mer en 2-3 smällar av varje? Säkert jäkligt intressant, 308 bly har jag gott om, om du inte hittar nåt närmare. Vad skall du skjuta i, Tvål block? Var hittar du alla pangare? MVH
Publicerat Januari 12, 200719 yr låter spänande detta skulle gärna vilja ha en rapport när du är klar.....
Publicerat Januari 12, 200719 yr låter spänande detta skulle gärna vilja ha en rapport när du är klar.....Aja Baja Linus. Man får inte kopiera arbeten ;D ;D
Publicerat Januari 13, 200719 yr HejHar du snackat med Norma eller Lapua. Dom har ju sin koppar kula Naturalis i de flesta aktuella kalibrar. Tror mer på finnarna än araberna i Åmotfors. Du lär väl inte behöva en hel ask utan mer en 2-3 smällar av varje? Säkert jäkligt intressant, 308 bly har jag gott om, om du inte hittar nåt närmare. Vad skall du skjuta i, Tvål block? Var hittar du alla pangare? MVH Vad har du för intresanta blykulor i 308win? Näpp kommer ej panga i tvålblock utan det kommer att bli i telefonkataloger som är nedblötta. Jo det är klart, kanske skulle höra med LApua om man kunde få 2-3st Naturalis i varje kaliber eller få köpa billigt, skolan betalar ju ändå 8) låter spänande detta skulle gärna vilja ha en rapport när du är klar..... Givetvis kommmer det att komma en Rapport på arbetet, både här och på robsoft. MVH/Jocke
Publicerat Januari 13, 200719 yr Aja Baja Linus. Man får inte kopiera arbeten ;D ;D kopiera arbeten så vit jag vet så har jag redan gjort ett projektarbete och slutat skolan med för den delen...
Publicerat Januari 14, 200719 yr Vad har du för intresanta blykulor i 308win? Jag har Oryx, Vulcan, Alaska, Woodleigh, Mega bl.a. MVH
Publicerat Januari 31, 200719 yr Jocke, vad är status på insamlandet av ammunition och kulor? Vad har du fått och vad behöver du? //Henrik