Publicerat Juni 1, 20197 yr Hej på er. Efter att då och då tittat in här och efter gårdagens besök på Elmia då jag efter gått runt i 7 h hittade den bössan jag ville ha gör att jag nu tagit steget in på detta forum fult ut. Då jag inte litat på den studsare jag har (Browning europén) så ville jag nu skaffa mitt vapen för lång tid framöver. Då mitt vapen strejkade i skapt läge förra hösten gör att jag letat efter något bra och slitstarkt. Elmia skulle väl bara vara en ingångspunkt till vad jag skulle leta efter. Men då jag nog ränt runt och klämt på 150 bössor hade jag fått ner det till sauer eller sako. I en av montrarna hittade jag en begagnad sauer 404 Elegance 308win. Bra kikarsikte och de slänge med en dämpare så jag slog till på stört då den var det bästa jag känt på på hela messan om man inte ville betala för mycket. Och detta priset var inom det jag var berädd att betala för en bra bössa. Nu till mina frågor. Det jag nu har och skjuter med är norma vulkan och har så gjort sedan 1994 så det bör ha hänt lite så. Vad ska jag skjuta med nu? Det jag jagar det som finns på Smålänska höglandet med 50% vildsvin. Bra möjligheter att bli kompis med nya bössan. Ev med hjälp då jag nu har möjlighet att tänka om. Självlärd så det funkar men inte mer. Finns det någon bra bana eller bio i närheten? Har bara varit i Rottne tidigare. mvh Fredrik
Publicerat Juni 1, 20197 yr Grattis till en fin bössa! När det gäller ammo så finns det lika många svar som jägare. Många som jagar mycket gris föredrar lättexpanderande kulor, då kan du gott fortsätta med vulcan. Vill du testa hårdare kulor så är det naturliga steget oryx, men det finns många alternativ. Vill du testa blyfritt är Barnes ttsx 168gr en bra kula till 308. Laddar du själv? isf finns oändliga möjligheter.
Publicerat Juni 3, 20197 yr Grattis till nya bössan! Börja ladda själv och prova dig fram till det som går bäst i din bössa. Det är inte svårt och efter en stund har man tjänat in utrustningen. Jag skjuter en del älg och rådjur med Swift Scirocco och Swift A-frame. Scirocco skjuter fantastiskt bra i min bössa. Nästan lika tätt och med samma träffläge som Lapua Scenar. Barnes helkopparkulor har gett sanslösa kopparbeläggningar och trycktecken i mina bössor. Blev galen av rengörandet.
Publicerat Juni 3, 20197 yr Författare Tackar så mycket. Får kolla lite på handladdning. Är nog inte där än men tids nog
Publicerat Juli 2, 20197 yr Författare Detta är en populär post. Fick hem min bössa idag. Det tog rätt exakt en månad från elmia till färdigt köp. Jag valde hammerhead som ammunition. När jag lärt känna bössan blir det kanske någon nytt!