Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kikarsikte, nybörjare. Hur bra behöver man ha?

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Ska köpa kikarsiktet men vet inte hur "bra" sikte man behöver ha. Som minst jagar jag någon gång om året till flera gånger om året. 

Har en CG3000 lyx

Tittar lite på

https://m.skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1081.2331/vortex-vortex-crossfire-ii-3-9x50-belyst

https://www.jaktia.se/sortiment/leupold-vx-r-belyst-fire-dot-4/

(3-9x50)

Kommer jaga mycket i gryning, hur stor är egentligen skillnaden i praktiken? 

Publicerat

Din fråga är ju lite av "hur långt är ett snöre" :)

Jag har själv ett mellanprissikte för vakjakt: Delta Titanium HD 2.5-10x56, och det tycker jag funkar alldeles utmärkt. Billiga "no name" ska man nog undvika, men Vortex är ju etablerat och har bra garantier. Bra optik kostar, det går inte att komma ifrån, men en del tar ju ut ordentligt med pengar för sina varumärken också.

Standardsvaret du kommer att få är att du ska köpa ett begagnat tyskt sikte, men det har hänt rätt mycket vad det gäller linser och antireflexbehandlingar så ett äldre sikte kan inte riktigt jämföras med ett nyproducerat. Jag har ett 20 år gammalt Leupold som kom med bössan när jag köpte den och det är betydligt sämre i dåligt ljus än Deltasiktet jag använder nu.

Det finns ju en rätt bra begagnatmarknad för sikten så jag tror inte man behöver vara rädd att köpa fel. Man kan alltid sälja det och byta till ett annat om man inte skulle vara nöjd, utan att förlora allt för mycket pengar.

Har du möjlighet så titta i lite olika sikten. Det gäller ju att hitta nåt man trivs med. En del vill ha tunna riktmedel och andra tjockare. Ett belyst sikte känns väl som standard nuförtiden och jag tycker man har mycket hjälp av belysningen även dagtid.

Lycka till med köpet och med kommande jakter!

Publicerat

Vart bor du?

Det finns förmodligen forister i närheten som skulle kunna visa deras (våra ? ) sikten för dig över en kopp kaffe eller en dag på skjutbanan där du själv kan kolla och jämföra utan att ha någon stressad säljare som vill tjäna pengar flåsande i nacken.

Publicerat

Hur tidig gryning pratar vi om? Fördelen med gryningen är ju att det blir ljusare ju längre man jagar ?

Ska man ha nån form av allround är väl nåt 1,5x6x42, 3-9x40/50 eller ett 2,5-10x50 (med liknande varianter) av inte allt för udda märke ett lämpligt val.

Jagade allt med ett Leupold 3-9x40 i över 15 år och när jag inte kunde skjuta med det var det lämpligt att ge fan i skott... men visst finns det bättre doningar om man ska jag jaga i väldigt mörka förhållanden. Dagtid funkar i princip allt som är skottfast.

Publicerat

Jag har varit mer än nöjd med meopta r1 3-12x56, minox zx5i 2,5-15x50, steiner ranger 3-12x56 för vakjakt på gris och räv i riktigt dåligt ljus.

Har ett delta också, men jag tycker det släpar efter lite mot de ovanstående. Det duger fint men inte riktigt i klass med de andra.

Provat burris four x 3-12x56 och burris fullfield e1e1 3-9x40 också men de är långt ifrån samma kvalite.

Man får vad man betala för.

För ljusinsläppet skulle jag rekommendera 50-56glugg.

Publicerat
3 hours ago redtop sa:

Standardsvaret du kommer att få är att du ska köpa ett begagnat tyskt sikte, men det har hänt rätt mycket vad det gäller linser och antireflexbehandlingar så ett äldre sikte kan inte riktigt jämföras med ett nyproducerat.

Exakt vad har hänt med linserna och antireflexbehandlingar under de senaste åren?

Jag är medveten om Schotts HT och HTultra högtransmissionsglas. De är bättre än de bästa glas som fanns för 20 år sedan, men skillnaden är inte stor. Du pratar om delar av procent...

Antifreflexbehandlingen är det så vitt jag vet inte någon större skillnad på. Det är igen delar av procent som skiljer. Det som kommit till är smuts och vattenavisande behandling. Det har också blivit billigare med bra antireflexbehandling. Därmed är mellanklassikten relativt sett blivit bättre idag än för 20 år sedan. 

Något som är nytt är större zoomomfång än tidigare. Nu finns 8 ggr (eller mer) förstoringsväxlar, medan det tidigare var 4 ggr som gällde. Det kommer primärt från bättre tillverkningsmetoder av själva justeringsmekanismen. Inte från linserna, även om högdensitetslinser bidragit en liten del. 

Utöver det är jag intresserad av vad som hänt.

Publicerat
18 hours ago Arctic sa:

............................

Något som är nytt är större zoomomfång än tidigare. Nu finns 8 ggr (eller mer) förstoringsväxlar, medan det tidigare var 4 ggr som gällde....................................

och detta måste man fråga sig om man behöver. I min bok finns inte "allround" och man kan nog komma billigare undan med två beggade kvalitetssikten och bra montage än med ett nytt (tungt) sikte med åtta gångers förstoringsväxel.

Viktigt är dock att man kan kolla siktena "IRL" innan man köper begagnat.

Publicerat
4 hours ago erpet sa:

och detta måste man fråga sig om man behöver. I min bok finns inte "allround" och man kan nog komma billigare undan med två beggade kvalitetssikten och bra montage än med ett nytt (tungt) sikte med åtta gångers förstoringsväxel.

Viktigt är dock att man kan kolla siktena "IRL" innan man köper begagnat.

Vad betyder allround för dig? 

Publicerat
2 hours ago strävhår sa:

Vad betyder allround för dig? 

Något som är bra på allt, vars existens jag ifrågasätter. Enligt min uppfattnig (och skjutförmåga) har man lämpligt ett sikte för vakjakt och ett annat för drevjakt. De flesta jag känner har bara ett och är nöjda med det, men om pengar är gränssättande tycker jag man gott kan tänka i termer av två begagnade kvalitetssikten istället för ett "allround", baserat på Arctics resonemang om antireflexbehandlingar och glaskvalitet ovan.

Publicerat
1 hour ago erpet sa:

Något som är bra på allt, vars existens jag ifrågasätter. Enligt min uppfattnig (och skjutförmåga) har man lämpligt ett sikte för vakjakt och ett annat för drevjakt. De flesta jag känner har bara ett och är nöjda med det, men om pengar är gränssättande tycker jag man gott kan tänka i termer av två begagnade kvalitetssikten istället för ett "allround", baserat på Arctics resonemang om antireflexbehandlingar och glaskvalitet ovan.

Allround är nog mer tänkt som duger/funkar till det mesta och inte bäst på nåt.

Publicerat

Beror helt på hur området du jagar på ser ut. Och hur du jagar? Pyrch vak drevjakt såd spannmål mm

Men skulle jag välja ett sikte så hade de blivit ett 2,5-10x50 och Kanske ett aimpoint eller 1-4 då man vet hur sin jakt ser ut? 

Då har man kompromissat på vikt, ljus, förstöring mm

Märke? Ekonomi tycke smak.

Men om man om jag skulle slå ett slag för någon så är Zeiss classic riktigt prisvärda. Och tack vare xxl som mata ut dem så är marknaden bred. Dock medförstorande riktmedel.

S