Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.375 Norma Magnum

Featured Replies

Publicerat

.375 Norma Magnum dök ju upp i en katalog från Norma för några år sedan i samband med att .300 Norma Magnum och .338 Norma Magnum kom ut på marknaden.

Är det någon som har hört någonting mer om den patronen på senare tid?

Publicerat
5 hours ago Dahla sa:

.375 Norma Magnum dök ju upp i en katalog från Norma för några år sedan i samband med att .300 Norma Magnum och .338 Norma Magnum kom ut på marknaden.

Är det någon som har hört någonting mer om den patronen på senare tid?

Nej, det small bara till så var den borta.

Publicerat
4 minutes ago strävhår sa:

Nej, det small bara till så var den borta.

Den klarade väl inte av att hävda sig mot "drottningen av medium" 375H&H?;)

Publicerat
5 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Den klarade väl inte av att hävda sig mot "drottningen av medium" 375H&H?

Många som har provat men ingen har lyckats fullt ut att hävda sig mot originalet ?

Publicerat

375 h&h har väl närmare 95 av marknaden för 375 kalibrarna så med 375 Blaser, 375 Ruger, 378 wby m.fl. Så vart det la inte så mycket marknadsandelar kvar att ta för en Svensk ”innovation”....

jag skulle vilja ha en kaliber som klarar kraven min .375, 5400J, standard låda och standard stötbotten ?

Publicerat
2 hours ago TekDr sa:

375 h&h har väl närmare 95 av marknaden för 375 kalibrarna så med 375 Blaser, 375 Ruger, 378 wby m.fl. Så vart det la inte så mycket marknadsandelar kvar att ta för en Svensk ”innovation”....

jag skulle vilja ha en kaliber som klarar kraven min .375, 5400J, standard låda och standard stötbotten ?

425 westley richards

Publicerat
8 minutes ago robban.jagaren sa:

425 westley richards

Jo jag vet att den existerar, har funderat över den mängder med gånger men hylsor är ett jävla gissel... Har inte hittat nån som lagerför utan det är backstock i väntan på tillräcklig order... till det kommer ett högst magert kulutbud i kalibern

sen känns den onödigt mycket rebated för god funktion.

nä antingen en 375-9,3x66 eller ännu hellre  en förlängd 284 win hylsa, improved och försedd med en 375 kula... så borde man kunna skrämma upp den till ”magiska” 5400J. Givetvis då med korrekt headstamp på hylsorna så det inte ger problem vid nitiska tullare.

Publicerat

9,3x64 Brenneke finns också.  Passar i standard  M98 låda men har större hylsdiameter än 9,3x62, 12,6 mm. Jämnförbar med.375 Holland & Holland.

Mvh Jan-Erik

Redigerad med Jan-Erik1

Publicerat
23 minutes ago Jan-Erik1 sa:

9,3x64 Brenneke finns också.  Passar i standard  M98 låda men har större hylsdiameter än 9,3x62, 12,6 mm. Jämnförbar med.375 Holland & Holland.

Mvh Jan-Erik

Nu känner jag att Dahlas tråd blev kapad av mig men 9,3x64 klarar inte kravet på min .375 kaliber. 376 Steyr finns men båda lider av den något större flänsdiametern vilket gör att den inte lär samlira helt i en switch barrel med andra standard kalibrar.

Så för att inte kapa tråden mer kan jag säga att jag har nagelfarit allt som kommersiellt finns att tillgå och lite till och inget uppfyller idag min .375, 5400J standard längd och standard stötbotten (flänsdiameter runt 11,7-12,2mm) på ett önskvärt sätt. Därav min önskan om en kaliber baserad på 284win hylsan fast fullängd (typ 63-66mm spannet). Alternativt att kalibera upp 9,3x66 till ”375 Sako”

Lämnar härmed tråden till sitt ursprungliga ämne 375 Norma magnum

keep calm and carry on...