Publicerat Juni 19, 20196 yr Har några bitar svartek som jag tänkte slöjda med men de är väldigt porösa/mjuka. Nån som vet var man kan få träämnen stabiliserade med epoxy eller om det är akryl?
Publicerat Juni 19, 20196 yr Något med någon sorts glykol poppar upp i mitt minne i samband med denna fråga.
Publicerat Juni 20, 20196 yr Polyethylenglykol, eller hur det nu stavas. Är väl vad man använt för att stabilisera Eken i Wasa. Men det hade väl en helt annan inriktning än att stabilisera i avsikt att snida?
Publicerat Juni 20, 20196 yr i grund och botten, tunnflytande epoxi, en enkel vaccum kammare, inte min skalle.... Ut med luften, in med epoxin och snipp, snopp, tjock smock så har man stabbat trä. /C
Publicerat Juni 20, 20196 yr Hmm... undrar var min vacuumpump är Det där skulle jag ju ge mig på för flera år sedan... för många roliga projekt.
Publicerat Juni 20, 20196 yr Författare Tack för tipsen. Finns det inte nån person eller firma som gör detta för knivslöjdare? Eller andra slöjdare?
Publicerat Juni 21, 20196 yr Jag hade lånat ut min pump, får nog hem den på tisdag så jag kan nog snart assistera.
Publicerat Juni 21, 20196 yr Författare 40 minutes ago Dahla sa: Jag hade lånat ut min pump, får nog hem den på tisdag så jag kan nog snart assistera. Det vore rysligt snällt av dig. ? Hör av dig när du har maskineriet redo.
Publicerat September 26, 20196 yr Författare Bump! Är det någon som kan bistå en enkel slöjdare med stabilisering av några stycken sjödränkt ek? Eller vet någon firma så kan bistå med denna tjänst?
Publicerat September 26, 20196 yr Hoppas det ligger i blöta så kan du göra som med regalskeppet Wasa dvs låta ligga i en polyetylenglykol blandning nåt år eller så.
Publicerat September 26, 20196 yr Författare 3 hours ago tecno sa: Hoppas det ligger i blöta så kan du göra som med regalskeppet Wasa dvs låta ligga i en polyetylenglykol blandning nåt år eller så. Träbitarna är snickartorra men de är hyffsat okej att slöjda med. Skulle dock vilja prova att stabilisera dem så de blir lite enklare att bearbeta och slippa ta bort så mycket spill av tveksam kvalitet. De kommer inte från Wasaskeppet eller motsvarande. Det skulle vara från nån sketen skorv på västkusten. ?
Publicerat September 27, 20196 yr Stabiliseringsnissarna tjänar bra pengar på detta så dom brukar vara rätt hemliga med vilken epoxi dom använder. En idé är nog att testa på någon vanlig granbit först?!? Var inte riktigt så se vad norrmannen använde. Trodde först att han bara vacuumimpregnerade träbiten med någon olja men det verkar ju ha härdat i "kokningen". Edit, jag gick in på hans hemsida och dom har vätskan till salu där.
Publicerat September 27, 20196 yr Författare 5 hours ago simnil sa: Stabiliseringsnissarna tjänar bra pengar på detta så dom brukar vara rätt hemliga med vilken epoxi dom använder. En idé är nog att testa på någon vanlig granbit först?!? Var inte riktigt så se vad norrmannen använde. Trodde först att han bara vacuumimpregnerade träbiten med någon olja men det verkar ju ha härdat i "kokningen". Edit, jag gick in på hans hemsida och dom har vätskan till salu där. Vilken hemsida tittade du på? Jag har sökt utan framgång efter någon som kan göra stabiliseringen åt mig. Alltså jag skickar träämnet och pengar och får tillbaka träbiten stabbad och redo. Jag har tyvärr inte tid och utrymme att starta en egen epoxitryckkokare idag. (hade dock varit skoj)?
Publicerat September 27, 20196 yr Den norska sidan har ju en del, googlade lite och hotade även någon finsk. https://www.gustavsenas.no/produkter/epoxy-og-resin?Filter=PrdGruppeLev2ID¤1:PrdGruppeLev2ID¤1_118&Keep=true
Publicerat September 30, 20196 yr På 2019-09-27 at 16:32 Jr_Moberg sa: Vilken hemsida tittade du på? Jag har sökt utan framgång efter någon som kan göra stabiliseringen åt mig. Alltså jag skickar träämnet och pengar och får tillbaka träbiten stabbad och redo. Jag har tyvärr inte tid och utrymme att starta en egen epoxitryckkokare idag. (hade dock varit skoj)? www.gustavsenas.no (han har skrivit sin mailaddress i början av filmen och jag gissade mig till en webbaddress utifrån det ? )
Publicerat September 30, 20196 yr Hittade var Norrmannen köpt utrustningen. http://www.stickfast.net/assets/stick-fast-stabilizing-resin-sds.pdf http://www.stickfast.net/stick-fast-stabilizing-resin.html http://www.stickfast.net/wood-stabilizaton-system.html