Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Browning double automatic

Featured Replies

Publicerat

Ok, nu är han ute och surrar igen...

Letar efter en halvautomat till kråkgömslena och hade tidigare fått för mig att en Auto-5 vore lagom för mig. 

Men då sökandet går lite si så där (har hittat två, men det är hopplöst att få vettiga svar av folk. Misstänker att dom börjar fundera på semester...) så har jag faktiskt börjat vidga mina vyer lite och sprang på vad som visade sig vara en Browning double automatic. Själv har jag aldrig sett vapnet förr men vissa fascination infann sig. Lång piprekyl som a-5, men inget magasin utan bara en patronhiss med laddlucka på vänstersidan. Så i princip är det en 2-skotts halvautomat med snabbladdning. Skjuter man sista skottet så hakar slutstycket i bakkant och när man petar i en ny hylsa så matar den i den i patronläget automagiskt, så det går ju snabbt att ladda om och det är enkelt att toppa upp med ammunition.

Så till frågan: Någon som har använt en och kan säga något om den? Begränsar man sig onödigt med två skott och kan lika gärna köpa sig en bock eller är det något att fundera på? Övriga upplysningar?

/Patrik

Publicerat

Den var guld när 1+1 var lag och ett extra skott kom i blixtsnabbt. 

Inte lång piprekyl utan kort dito således lite annan känsla, dock en kul bössa även fast det inte är en A5:a . Bästa stället att få tag på A5:or är på egun.de i tyskland, och om säljaren inte vill exportera själv så låter man schäfer & schäfer göra det .

/P

Publicerat
5 hours ago Patrik L sa:

Så till frågan: Någon som har använt en och kan säga något om den? Begränsar man sig onödigt med två skott och kan lika gärna köpa sig en bock eller är det något att fundera på? Övriga upplysningar?

/Patrik

Om du inte har väldigt gott om kråkor räcker två skott gott. För det mesta kommer det in en ensam före flocken och om man inte skjuter den, kan den fatta misstanke och varna övriga. Automatens och pumpens fördel mot brytvapen är att man kan ladda dom med pipan uppåt. Det blir smidigare i ett trångt gömsle.

Mvh Jan-Erik

Publicerat
  • Författare
19 hours ago Jan-Erik1 sa:

Om du inte har väldigt gott om kråkor räcker två skott gott. För det mesta kommer det in en ensam före flocken och om man inte skjuter den, kan den fatta misstanke och varna övriga. Automatens och pumpens fördel mot brytvapen är att man kan ladda dom med pipan uppåt. Det blir smidigare i ett trångt gömsle.

Mvh Jan-Erik

Stötvis så är det en hel del kråkor, markerna gränsar till en minkfarm vilket drar till sig en hel del av dom små rackarna.

Jag hade tidigare en gammal wingmaster (från andra årets produktion har jag för mig) som jag har börjat sakna när man sitter trångt till. Därav letandet efter något nygammalt.

/Patrik

Publicerat
33 minutes ago Patrik L sa:

Stötvis så är det en hel del kråkor, markerna gränsar till en minkfarm vilket drar till sig en hel del av dom små rackarna.

Jag hade tidigare en gammal wingmaster (från andra årets produktion har jag för mig) som jag har börjat sakna när man sitter trångt till. Därav letandet efter något nygammalt.

/Patrik

Ypperligt läge, man blir nästan avundsjuk. Jag skulle gärna ha en automat men garderoben är full, och jag vill inte byta bort någon.

Mvh Jan-Erik

• 3 weeks later...
Publicerat

Mycket trevlig bössa. Har en själv. Laddar om med allt.