Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Andreas111

Modell på min studsare, samt hagel

Recommended Posts

Andreas111

Hej alla vapenexperter här inne.. behöver eran hjälp.. jag har tagit jägarexamen nu och farfar ska skriva över 2 bössor på mig nu, 2 Husqvarna, en hagel, och en studsare.. 

sitter med papprerna i hand och har nästan fyllt i allt.. men fastnade på modell? 

Någon som vet vad detta är modeller? 

4B557F7A-2824-4E0E-BB06-23D652D6954F.jpeg

94077062-729A-49F2-8592-378B22A3D9BD.jpeg

F730BD4D-52C6-4B11-9AF5-9EBFD46CE350.jpeg

Järven

Utan att kunna ta gift på det tycker jag det ser ut som studsaren är av modell 1600/1640, det är väl piplängden som avgör vilket.

Andreas111

Tack, piplängd är 58!

MrT.

Hagelpangen ser ut att ha varit med ett tag. Har du smällt av några puppor i den, eller :blink: !?

Andreas111

Haha, ja den var grymt sliten.. har nog vart med ett tag, vet du modell på den?

MrT.
1 minute ago Andreas111 sa:

Haha, ja den var grymt sliten.. har nog vart med ett tag, vet du modell på den?

Tyvärr inte en susning, jag är själv rätt ny i gamet.

Järven
7 minutes ago Andreas111 sa:

Tack, piplängd är 58!

Då bör det i så fall vara en 1640

Holz

Skulle gissa att hagelbössan är en model 20. Studsaren är en 1600/1640 som tidigare nämnts.

Andreas111

Tack!😊

doenitz

Som Holz skriver en Hva m/20. En s.k. Lefaucheux -mekanism med underlever. Den var i produktion in på 1940-talet och brukar också kallas för "torparbössa" då det var Husqvarnas billigaste modell av svs..

Ken1

Rekomenderar 65mm patroner i den.....

Dansken

Mät patronläget...

MarkusR

Förlåt, man jag kan inte hålla mig. 

Den kikaren, Husqvarna jaktoptik, är SKRÄP! 

När kikarsikten började bli vanligt krängdes den ut i paket med i övrigt anständiga studsare, till jägare som inte visste bättre. Den kanske har hållt ihop till nu men jag kan garantera att den inte har åldrats med värdighet, och den var inte ens bra som ny. Motsvarigheten idag är kinajunk för 300kr på wish.

Äldre herrar med gamla bössor i skåpet kan väldigt ofta ha "lite dålig koll". Jag har exempelvis så sent som idag hjälpt min dotter att köpa en 22a av en mycket snäll och generös äldre herre jag känner väl, och han hade mycket höga tankar om siktet som satt på, "jahti jakt PRO", också rent skräp, som kan funka så länga man bara övningsskjuter med 22an men jag skulle aldrig drömma om att jaga med den på en klass 1.

Baserna på din studsare är sannolikt aluminium med runda urfräsningar för den genomgående skruven i ringarna. Om du lossar kikaren kommer du att nog se att de inte hållt för rekylen. Köp nya baser i stål med raka kanter på urfräsningen, och sedan nya stålringar med fyrkantiga skruvar.

Till den nya kikaren du köpt 😉 du kan exempelvis få en leupold VX II från 90talet för ett par lusentappar, de är stabila mekaniskt i alla fall. Köp inte nytt för ett par-tre tusen, de håller helt enkelt inte. 

• Like 2

Matte J

För att se modell på hagelbössan säkert, ta loss pipan och läs vad som är stämplat. Kan eventuellt gå se när man öppnar. Finns m17 18 och 20 som är rätt lika, och av m20 finns m20 m20a och m20b.

doenitz
23 hours ago MarkusR sa:

Förlåt, man jag kan inte hålla mig. 

Den kikaren, Husqvarna jaktoptik, är SKRÄP! 

När kikarsikten började bli vanligt krängdes den ut i paket med i övrigt anständiga studsare, till jägare som inte visste bättre. Den kanske har hållt ihop till nu men jag kan garantera att den inte har åldrats med värdighet, och den var inte ens bra som ny. Motsvarigheten idag är kinajunk för 300kr på wish.

Äldre herrar med gamla bössor i skåpet kan väldigt ofta ha "lite dålig koll". Jag har exempelvis så sent som idag hjälpt min dotter att köpa en 22a av en mycket snäll och generös äldre herre jag känner väl, och han hade mycket höga tankar om siktet som satt på, "jahti jakt PRO", också rent skräp, som kan funka så länga man bara övningsskjuter med 22an men jag skulle aldrig drömma om att jaga med den på en klass 1.

Baserna på din studsare är sannolikt aluminium med runda urfräsningar för den genomgående skruven i ringarna. Om du lossar kikaren kommer du att nog se att de inte hållt för rekylen. Köp nya baser i stål med raka kanter på urfräsningen, och sedan nya stålringar med fyrkantiga skruvar.

Till den nya kikaren du köpt 😉 du kan exempelvis få en leupold VX II från 90talet för ett par lusentappar, de är stabila mekaniskt i alla fall. Köp inte nytt för ett par-tre tusen, de håller helt enkelt inte. 

Instämmer med föregående talare. Jag glömmer aldrig en bockjakt då undertecknad var 14 år gammal och följde med morfar ut på bockpasset i augusti. En stilla solregn föll och när vi kom hem såg det ut som Lützen i siktet. Husqvarna Jaktoptik gör sig bäst som sänke..

• Thanks 1

Järven

Nåja, det satt ett Husqvarna (Hakko 200) fast 4x på min 9.3x62 när jag la vantarna på den.

Den var faktiskt både skottfast och hade glas bra nog för dagsjakt, även om jag inte skulle köpa en i dag så fungerade den faktiskt klanderfritt mina två första jaktår.

Har faktist skjutit mina hittills bästa träffbilder med den kikaren, mycket tack vare fine dupex riktmedlet och att paralaxen stämmde rätt bra med 80m banan.

Kanske hade jag tur eller så var kanske det skiftar över modeller/år på Husqvarnakikare.