Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
TikkaKoski

GRSkolvar

Recommended Posts

TikkaKoski

Jag har börjat fundera kring ett inköp av en berzerk-kolv att lägga tikkan i både för att göra maskineriet mindre trist visuellt och för att förbättra ergonomin till skyttet.

Ni som har dessa, tycker ni att de underlättar och gör skyttet bättre eller är det mer en kosmetisk uppgradering?

Monterade ni den för frihandsskyttet, bänkskytte eller liggande skyttets skull.

Läste att berzerken inte behövde bäddas innan man monterade den. Något som jag hört att de andra laminatkolvarna måste göras för att få precision.

Mvh Koskinen.

Holz

Hade Berserkkolven på min T3:a. Tycker den är betydligt trevligare att hålla i, både map. ergonomi och materialval, än originalkolven. Gillar även inställningsmöjligheterna GRS-kolvarna erbjuder. Men om man skjuter märkbart bättre med dem jfr. med original....tveksamt, men vid liggande skytte tycker jag de är praktiskt bättre än original.

Men blir det en T3 igen så blir det med största sannolikhet en GRS-kolv igen också. Tycker ergonomin är underbar på dem och originalplastkolven är så fruktansvärt trist i min värld.

Vad jag hört av en erkänt kompetent smed gör sig varken Berserk- eller Bifrostkolven bra att bäddas. Laminatkolvarna däremot ska bäddas för att garantin ska gälla (de har tendens att spricka annars).

• Like 2

hs_merkel

Hade en bifrost till min 1900 som dem fick tillbaka. Sen fick jag en till en T3 och samma problem där allt glappa. Om det glappar när man packar upp det. Vad gör det då om ett år. Blev tillbaka och sen en Kkc. Ska jag ha en GRS så blir de laminat. Är sugen på en sådan till Tikkan men den för bössan jäkligt tung då.

Laminat måste bäddas.

S

• Like 1

TikkaKoski

Okey. Blir nog en innan hösten kommer. Problemet är då, ska den sitta på rävräsern eller drevstudsaren? Hehe.

Holz
26 minutes ago TikkaKoski sa:

Okey. Blir nog en innan hösten kommer. Problemet är då, ska den sitta på rävräsern eller drevstudsaren? Hehe.

Rävräsern! Pga. av pistolgreppets utformning på GRS-kolvarna är avståndet från tummen till säkringen längre än på en ”normal” kolv, vilket iaf. för mig gör det omständigare/långsammare att osäkra i lyftet. 

• Like 1

TikkaKoski
35 minutes ago Holz sa:

Rävräsern! Pga. av pistolgreppets utformning på GRS-kolvarna är avståndet från tummen till säkringen längre än på en ”normal” kolv, vilket iaf. för mig gör det omständigare/långsammare att osäkra i lyftet. 

Och den har ju även grovpipa vilket fyller ut pipkanalen bättre. :D

Holz
4 minutes ago TikkaKoski sa:

Och den har ju även grovpipa vilket fyller ut pipkanalen bättre. 

Absolut, ser klart bättre ut med lite grövre pipa i den kolven. 👍

W.T.
6 hours ago hs_merkel sa:

Hade en bifrost till min 1900 som dem fick tillbaka. Sen fick jag en till en T3 och samma problem där allt glappa. Om det glappar när man packar upp det. Vad gör det då om ett år. Blev tillbaka och sen en Kkc. Ska jag ha en GRS så blir de laminat. Är sugen på en sådan till Tikkan men den för bössan jäkligt tung då.

Laminat måste bäddas.

S

Min bifrost sitter som gjutet och det skjuter som en gud.

20190404_142432.thumb.jpg.6e9f0548d7491567b8c2431b36fd6f9f.jpg

• Like 2

hs_merkel
2 hours ago W.T. sa:

Min bifrost sitter som gjutet och det skjuter som en gud.

20190404_142432.thumb.jpg.6e9f0548d7491567b8c2431b36fd6f9f.jpg

Skönt att du är nöjd. Jag blev riktigt besviken. Hade förhoppningen på denna. Men så drog jag ut bakkappan och då glappa båda kolvarna. Men inte i närheten av vad den gjorde i bakkappan den gick att vicka på nästan 5mm= skit!

S

W.T.

Alltså min skjuter fantastiskt och ergonomin är där från början och kostar inte 5000 extra.

Ok att det kan vara lite rörlighet i min men det är inget som påverkar träffbild och resultat. Jag skulle vilja påstå att det är den mest allround och prisvärda kolven på marknaden.

Man har lyckats bygga en skyttekolv och en jaktkolv i ett vilket ingen annan lyckats med än vill jag påstå.

Jag skjuter både drev, älgbana och långhåll och har vinster i tävlingsgrenar.

Rekylen går rakt in i axeln och träffläget ändrar sig inte med temperatur.

Här är 5 skott på 100m när jag skjuter efter vänster övre hörn.

20190104_125620.thumb.jpg.33d777ebdf612abf27c88168d246d409.jpg

• Like 2

hs_merkel
2 minutes ago W.T. sa:

Alltså min skjuter fantastiskt och ergonomin är där från början och kostar inte 5000 extra.

Ok att det kan vara lite rörlighet i min men det är inget som påverkar träffbild och resultat. Jag skulle vilja påstå att det är den mest allround och prisvärda kolven på marknaden.

Man har lyckats bygga en skyttekolv och en jaktkolv i ett vilket ingen annan lyckats med än vill jag påstå.

Jag skjuter både drev, älgbana och långhåll och har vinster i tävlingsgrenar.

Rekylen går rakt in i axeln och träffläget ändrar sig inte med temperatur.

Dra ut kolven höj bakkappan höj kolvkammen. Så som du har nu funkar de säkert. Min glappa någe enormt. 2 st kolvar

S

W.T.

Ok. Ja jag skjuter inte uttraget mer än nån cm och bakkappa i topp.