Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
underbron

Licens onumrerat slutstyckshuvud R93?

Recommended Posts

underbron

Har en R93 från tiden innan stomme & slutstyckshuvud numrerades. Följaktligen en licens på pipa+stomme+slutstyckshuvud.

Hur funkar det att dela upp en sådan licens?   

Att låta gravera ett nummer på stommen förefaller lösbart men att gravera på slutstyckshuvudet känns obra.

Joacim
51 minutes ago underbron sa:

Har en R93 från tiden innan stomme & slutstyckshuvud numrerades. Följaktligen en licens på pipa+stomme+slutstyckshuvud.

Hur funkar det att dela upp en sådan licens?   

Att låta gravera ett nummer på stommen förefaller lösbart men att gravera på slutstyckshuvudet känns obra.

Har slagit in ett antal nummer på R93 stommar när jag jobbat som vapenmek. Jag numrerade alltid under magasininsatsen i "botten" av "låda/stomme". 

På slutstyckshuvudet känns det dock som att en ytligare gravering ska göras, inte knacka in det. Den enda jag vet rakt upp och ner som har en slik graveringsmaskin är Robban meijerbom men vad jag vet har han inte återupptagit vapenskruvandet? Var dock ett par år sedan jag pratade med honom så ska låta det vara osagt.

hs_merkel

Nummer på slutstyckshuvud finns redan.

underbron

Inget serienummer som på senare årsmodeller. Men väl tillverkningsbokstäver + fyra siffror, men de är inte unika för detta slutstyckshuvud.

Någon ytterligare märkning skall dock inte behövas, ej heller göras av "ansvarsrättsliga skäl", utan det skall gå att få licens ändå. Det viktigaste tydligen att slutstyckshuvudet i fråga går att matcha mot vad som står på licensen - inte att numret är unikt.

Stommen kan det dock ristas i.