Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lösa klass 2 bössa nu och 1:an sen, tips och råd?

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Jag är en nyutbildad, vill bli, jägare. Och jäkligt okunnig..trots alla internettrådar jag läst på för att lära mig. Men jag har funderingar på Sauer 100.

Jag tycker mig ha läst många bra recensioner för Sauer och även deras 100 serie. Så, till frågorna.

Jag kan inte så mycket om vapnens modifierande, men min tanke är...eftersom Sauern finns i så många kaliberval, går det att köpa ex 243w i paktetet (då det fortfarande är deras mediumbössa) och senare (bommade storvilt på helgkursen och kom hem med klass 2 bara...) kompletera med enbart pipa till samma bössa?

Vore ju sjukt ekonomiskt om det går, dessutom kommer mitt provskjutande med en klass 2 i så fall garantera en framgång på älgbanan när jag skjuter om.

Tja, vad tror ni, vore det en vettig plan?

Publicerat
23 minutes ago MartinLir sa:

Hej,

Jag är en nyutbildad, vill bli, jägare. Och jäkligt okunnig..trots alla internettrådar jag läst på för att lära mig. Men jag har funderingar på Sauer 100.

Jag tycker mig ha läst många bra recensioner för Sauer och även deras 100 serie. Så, till frågorna.

Jag kan inte så mycket om vapnens modifierande, men min tanke är...eftersom Sauern finns i så många kaliberval, går det att köpa ex 243w i paktetet (då det fortfarande är deras mediumbössa) och senare (bommade storvilt på helgkursen och kom hem med klass 2 bara...) kompletera med enbart pipa till samma bössa?

Vore ju sjukt ekonomiskt om det går, dessutom kommer mitt provskjutande med en klass 2 i så fall garantera en framgång på älgbanan när jag skjuter om.

Tja, vad tror ni, vore det en vettig plan?

Sauer 100 är inte någon pipbytare - Sauer 202 heter den.

Vill du ha en prisvärd pipbytare så skulle jag leta efter antingen en Schultz & Larsen Classic DL (OBS! DL står för utbytbar pipa, finns en Classic med, utan skiftpipor) eller en Heym SR21. Skulle även kunna gå på S&L M97 då de har samma utbytespipor som ovan Classic DL.

Även Blaser R93 i just klass 2 kalibrar likt 243 eller 22-250 är oftast billigare och säljs för ok priser beggade typ 13-15kkr. 

För vad det är värt.

I övrigt låter det väll som en "halvbra" idé- varken 243win eller 22-250 är några kalibrar som man mängdskjuter med, läs tränar. De äter pipa (pipliv om max 1500-2000 skott) och har ingen precis billig ammo. 

MEN! De skotten man skjuter på banan är alltid av godo, så sätt är det en god idé,  bättre med 500 skott på banan än noll. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Vad du har för budget vore bra att veta om du vill ha råd. Det är ju skillnad på en blaser pipbytare 50.000 kr och två begagnade bössor för 10.000 tillsammans.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar båda två...kunde ju uppenbarligen mindre om pipbytarsystem...*asg*

Jag siktar på att inte bränna mer än ca 15tkr. Vore najs om jag landade runt, strax under 10tkr. Men 15tkr är budget (både riktmedel och bössa). Har tittat på CZ fox m2 i 222r, begagnat i schysst kvalité med sikte och allt. Men också tittat på nya Sauer 100paket och Thompson Center paket båda i klass 2 variantar, 223r och 22-250 alt 243w.

Schultz & Larsen Classic DL var ju för övrigt som bonus dessutom vacker. Men hittar bara beggade i klass 1, och klass 2 bössan ser dyr ut ny.

Publicerat

Då kommer du att kunna hitta massor av trådar om de bästa begagnade vapnen om du bläddrar lite bakåt här. Kolla på äldre Tikka,  Winchester, Remington eller kanske Sako. 222 rem, 223 rem eller 243 win så kan du köpa fabriksamo.

Publicerat

En klass 2 har sina fördelar, men ändå mer begränsningar, och är nog mest att anse som vapen för speciellt intresserade, de som verkligen vet vilken typ av jakt de brinner för. 

Att köpa en klass 2 för att man vill komma igång med skyttet när man har högviltprovet kvar, är en lösning som jag kan ha all förståelse för att du är sugen på, men jag vill ändå uppmana dig att tänka en runda till.

När du har en begränsad budget kommer det att bli dyrare totalt sett att gå omvägen med klass2 och sedan byta upp dig. Jag hade då snarare köpt en 22a och väntat på att bli färdig med hela jägarexamen om du vill börja skjuta, eller bara en hagelbössa. Det borde vara möjligt att få skjuta upp i sommar och gå direkt på klass 1, det finns massor av bra begagnat, försök att inte stressa. 

Det vore kanske inte så dumt att börja fundera på optik först, med utgångsläge i vilken jakt du kommer att börja med. Köp ett kikarsikte i vettig kvalitet och låt resten gå till en klass 1 studsare. Kikaren bör kosta mer än vapnet, när du har angiven budget. 

Lycka till ?

Publicerat

Jag tänkte som du gör när jag tog examen köpte en ny tikka för 11 995 som jag bytte in för 4000 nåt år senare och då var handlarn snäll. Har du ingen skjutbana i närheten som du kan öva på, och sen skjuta upp på. Då kommer du göra provet med samma bössa som du tränar med. Du kommer inte få skjuta upp med en klass 2 på älgprovet bara så du vet.

Publicerat
  • Författare

Alltså, jag har ett jaktlag som "väntar" på mig. Alltså stående inbjudan och tillgång till jaktmark.

Där förväntas det att jag förr eller senare utöver hjälper till vid älgjakten också såklart kan jaga älg. Alltså klass 1...känns också som att man typ, "ska ha det" som svensk jägare.

Men jag har också tillgång till mark med mer jakt på hjort/rådjur/gris samt en kompis med jakt på toppfågel primärt (löjligt mkt av den hos honom). Och min håg ligger absolut mest till jakt hos kompisen med toppfågel samt rådjursjakt (även om det skulle vara surt att ligga med klass 2 och se en dov komma ut i skottläge...), så en klass 2, alt klass 1 i 6,5X55 känns ju väldigt rätt.

15tkr är inte totalbudget, det är bössa 1. sen är planen en enkel 22:a, en bock och en 1:a. sen borde jag klara mig om inte passionen eller kärleken till specifikt vapen infinner sig. :-) och i ologisk (praktisk) kärlek kanske en bygelrepeter kommer kunna smyga sig in....

Publicerat

Med så blandade marker så hade jag röstat för någon bössa i 6,5x55? dötrist men tikka t3 i 6,5 med nån vettig kikare så är du redo. Finns roligare vapen med ett hyfsat säkert kort iaf.

Publicerat

Två bra bössor till billiga pengar för att börja med. Remington kan du dessutom köpa hur mycket eftermarknadsprylar till som helst. Absolut någon av dessa före en ny bössa.

https://mobil.blocket.se/annons/uppsala/sako_a7_308_tikka_6_5x55_winchester_hagel/84910809

https://mobil.blocket.se/annons/kalmar/remington_700_adl_6_5x55/84724603

Själv har jag en 9,3x62 och en 6 XC. Min 284 win som är mellan de två hade jag nog prioriterat bort om jag börjat om nu.

Publicerat

Då jag tog examen så var högviltsprovet inplanerat ca tre månader efter övriga prov, så jag hamnade i ungefär samma situation som du är i nu. Jag kan ju erkänna att jag tämligen omgående efter grundprovet var avklarat åkte iväg och inhandlade en 22:a, en hagelbössa och en klass 2. (vill minnas att jag gav 1400 för klass 2:an)

Har du plats i garderoben, så varför inte? Pipbytare med två pipor blir oftast dyrare än två begagnade vapen. Kan dock vara värt att tänka på att den kan bli väldigt lite utnyttjad framöver om det som du skriver finns både gris och hjort på markerna, så man kanske inte ska välja en som är optimal för rådjursvaket och börja bränna pengar på kikarsiktesfästen och liknande om den sen ändå riskerar att bli ståendes outnyttjad.

Som jag ser det finns det två anledningar att köpa på sig en klass 2 nu i stället för att ha lite is i magen och vänta tills du klarat av högviltsprovet:

1 Du vill framöver ha en dedikerad småviltsstudsare.

2 Du vill verkligen ha en studsare nu. Just NU och inte sen.

I mina ögon är inte någon av dessa dåliga anledningar, personligen så har jag alltid haft minst en klass 2 i skåpet sedan avklarad examen, men så ser min situation ut som så att jag fram tills nu inte har haft något klass 1 vilt annat än Älg hemma, då gör det liksom inget om storoxen kliver upp på gärdet när man sitter på bockpremiären. Det är bara att vinka och hoppas att man får ses tills hösten ;)

Om du får för dig att du vill ha en klass 2 och tycker att Brnon du nämner ovan är något att gå på, så försök få till en provskjutning innan. Trycket är inte alltid så roliga på dom, även om snälltrycket till viss del uppväger det vanligtvis lite "knastriga" direkttrycket, dessutom gör slutstyckets utformning att det oftast blir väldigt höga montage  på dom. Dom är riktigt nätta och smidiga, men det finns, till stor del beroende på allt som skrivits ovan, väldigt många billiga klass 2:or ståendes hos vapenhandlare över landet så det finns mer att välja på.

Lycka till med beslutet och hoppas att jag inte ställde till det allt för mycket för dig nu...

/Patrik

Publicerat

Eller den?! En kvalitetsbössa. Även om 243 win kan vara lite lynnig vid handladdning om man vill plocka fram maxprecision torde en sådan här duga till rådjursjakt. Bara dämparen kostar ju 3000. Har sett många slitna sådana bössor gå för mer än 5000 kr utan jäng för dämpare.  Om den är väl omhändertagen, efterhållen i vapenvården så borde den inte vara slutskjuten. Jag hade hellre köpt en Tikka än en Brno.

https://mobil.blocket.se/annons/goteborg/tikka_m595_adj__243___stalon/84369564

Den ser grymt fin ut på bilden!!!!

Publicerat
3 hours ago Patrik L sa:

gör det liksom inget om storoxen kliver upp på gärdet när man sitter på bockpremiären. Det är bara att vinka och hoppas att man får ses tills hösten 

Skjuter du älg i augusti är nog kalibervalet ditt minsta bekymmer :D

Publicerat

En tikka t3x lite i 6,5 nyper allt utan problem. Stort utbud av prisvärd ammo till 6,5. Jag har en sån "dötrist" bössa och är mycket nöjd med både pris, rekyl, vikt, balans och längd.. Ja allt. Den funkar fint till vilt i både klass ett och två, samt till toppfågeln.

Mvh Koskinen