Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mörkerriktmedel vid råttjakt?

Featured Replies

Jag har ett luftgevär på licens. Får jag sätta mörkerriktmedel på det när jag jagar råtta? 

Så vitt jag vet (och kan läsa i lagar och förordningar) är det bara tillåtet med mörkerriktmedel vid jakt på vildsvin, även vid skyddsjakt.

• Author

Jag tror att du har rätt. Jag har bläddrat lite i jaktförordningen nu och det är nog bara vildsvin som är tillåtet. Jag föredrar att följa jaktlagen även om just detta inte skulle bedömmas som särskilt allvarligt. Det borde väl vara ganska lätt att få tillstånd...?

Jag skulle påstå att ingen skulle förstå frågan/ansökan ens, det är dock Lst där du bor som hanterar en ansökan om dispens från reglerna,

jag har svårt att se var ett behov av sådant slag föreligger att det motiverar en dispens. Råttor tas med fälla/gift ( jo jag vet att det är kul att skjuta dem) för att vara effektivt.

Alla brott mot jaktlagstiftningen betraktas på samma sätt, ie ingen bryr sig om det är råttor eller älgar du jagar i strid med reglerna, ja ingen inom rättsvårdande myndigheter dvs.

/C

• Author

Det kan nog vara så att ingen skulle förstå ansökan och att alla brott mot jaktlagstiftningen betraktas på samma sätt. Jag får väl skicka in en ansökan och testa. :)

Luftgevärsjakt på råtta är ett effektivt komplement till fälla/gift. I Storbritannien använder de luftgevär med mörkersikte och det verkar effektivt. Det finns en hel del klipp på Youtube. Jag har en kompis som är lantbrukare och har problem med råttor, så det är därför frågan kom upp. Ett problem med gift är att råttorna utvecklar resistens. Anticimex ska byta gift på kompisens gård nu för att det biter inte längre.

Jag tror att man får vara helt oskuld på saker som NV och youtube för att inte ha sett hur roligt britter mfl har med dessa sikten och städning på olika platser, 

men till saken hör att i Sverige är detta att ses som jakt och relativt sett hårt reglerat. Som enligt ovan. 

Effektiviteten av att skjuta bort råttor jmfr med fälla/gift kan jag enbart kommentera med att det enda är roligt, det andra är effektivt. Det är enbart i miljöer där fällor/gift inte är tillåtna eller synnerligen olämpliga som skytte är ett rimligt effektivt alternativ. Nu talar jag inte om skoj-faktorn eller det trevliga i att få skjuta mycket utan hälsonyttan/insatt arbetstimme för den som utför arbetet eller betalar för det.

hade jag fått frågan privat hade jag svarat som Dansken, det är upp till den resande att välja väg. /C