Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tillslut nånting klart.

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Måste finnas nån som kan sy ihop en i närheten.

Jag tycker det också!

Jag ska höra med pow på grannforat. Han jobbar ju på Jaktcenter och känner mycket folk. Laikamannen är ju Kalixbo också.

• Svar 75
  • Visningar 34,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• karelsk blandning
    karelsk blandning

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Nu får man se den som färdig när skinnet blev i liknande färg som kniven.  Ägaren nöjd så få se om den kommer till användning. 

• karelsk blandning
    karelsk blandning

Gjorde en tälj kniv som test här tidigare åt mig själv. La inte så mycket tid på den då jag skulle ha den själv.

Posted Images

Publicerat
  • Författare
49 minutes ago lsjonsson sa:

Jag tycker det också!

Jag ska höra med pow på grannforat. Han jobbar ju på Jaktcenter och känner mycket folk. Laikamannen är ju Kalixbo också.

Har du tänkt dig bara ett fodral typ i skinn eller vill du ha den att hänga på bältet?

Publicerat
2 minutes ago karelsk blandning sa:

Har du tänkt dig bara ett fodral typ i skinn eller vill du ha den att hänga på bältet?

Bara ett fodral typ ev. med låsning så att den hålls kvar i slidan. Behöver inte hänga den i bältet.

• 10 months later...
Publicerat
  • Författare
På 2022-08-10 at 11:54 lsjonsson sa:

Bara ett fodral typ ev. med låsning så att den hålls kvar i slidan. Behöver inte hänga den i bältet.

Fick du gjort något fodral?

Publicerat
  • Författare

Skulle göra en kniv till den här hel trä slidan redan förra året men det tog bara just över året innan det blev gjort. Ägaren har nog glömt bort att jag höll på göra en kniv till den som det lät.

Blev väl ändå relativt bra för att vara en spill bit som legat länge.IMG_20230615_214715.thumb.jpg.f35b2a673613ea277219f90241a14a3e.jpgIMG_20230615_214728.thumb.jpg.4e48767e3555b7c805794e4fc433b375.jpg

lite olja till på skaftet och polera upp bladet så det är vasst iaf vid leverans.

Publicerat
  • Författare

Den jag skulle göra åt mig själv var från odlad björk masur och rätt mycket bark inslag så tur det var åt mig själv. Inte helt nöjd men den duger kanske. IMG_20230604_182553.thumb.jpg.b2b3c8d0a2de6618eee3d0642a0ddb47.jpg

Före oljning, tyvärr blev den rätt så mörk efter att fått olja.IMG_20230615_203913.thumb.jpg.cd76ca8d94ea9581b031d3cc44014ef2.jpgIMG_20230615_203944.thumb.jpg.58c720cbe8d9baf2fa798e71da5fa436.jpg

hängaren är kvar sy ihop men har väntat med det ifall jag syr om alltihop mitt vad det är. Skinnet blev också mörkare än tänkt när jag oljade det.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Fick du gjort något fodral?

En på G i Kalix. Jag ser helst att det blir fixat i Kalix för att slippa skicka den.

Publicerat
  • Författare
9 minutes ago lsjonsson sa:

En på G i Kalix. Jag ser helst att det blir fixat i Kalix för att slippa skicka den.

Är ju lika lång leverans tid som för mig med andra ord.

Är ju inte spec lång tid sy ihop en till din kniv men det är ju att komma sig dit.

Du hade kunnat mecka ihop en själv, är inte mycket grejer som behövs. Jag själv fuskar och borrar hålen i skinnet, skär för sömmen med en v formad grej som troligen är till något trä arbete jag hittat.

Testa, kan inte bli värre än att du får göra om det.

Publicerat
4 minutes ago karelsk blandning sa:

Är ju lika lång leverans tid som för mig med andra ord.

Är ju inte spec lång tid sy ihop en till din kniv men det är ju att komma sig dit.

Du hade kunnat mecka ihop en själv, är inte mycket grejer som behövs. Jag själv fuskar och borrar hålen i skinnet, skär för sömmen med en v formad grej som troligen är till något trä arbete jag hittat.

Testa, kan inte bli värre än att du får göra om det.

Ja, kanske det!:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
1 minute ago lsjonsson sa:

Ja, kanske det!:thumbsup:

Jo, bara testa. Så många jag fått sy och göra om då jag började och än idag blir det fel i hjärnan ibland.

Den jag gjorde nu i helskinn skar jag ut fel, både fel mått och fel sida. Så det blir inte alltid så bra.

Publicerat

Ok.

• 6 months later...
Publicerat
17 minutes ago karelsk blandning sa:

Skulle ge den åt kompisens flicka men den blev sydd fel så får antingen se om eller göra en ny kniv.

Blir nog det senare.IMG_20231231_081329.thumb.jpg.5052745a7515e18a4bdb925f6c7f9de0.jpgIMG_20231231_081510.thumb.jpg.11cc356eb33f7b962147119ed64111a9.jpg

Var har du sytt fel? För mig ser det hur fint ut som helst.:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
Just now lsjonsson sa:

Var har du sytt fel? För mig ser det hur fint ut som helst.:thumbsup:

Den skulle blivit tvärt om, hängt på vänster sida.

Publicerat
3 minutes ago karelsk blandning sa:

Den skulle blivit tvärt om, hängt på vänster sida.

Ok!

Publicerat

Riktigt fin. 👍

• 5 months later...
Publicerat

Den vart riktigt bra den där- lite unik design på sliran  👍

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Dansken sa:

Den vart riktigt bra den där- lite unik design på sliran  👍

Normalt brukar det vara skinn sytt utanpå övre delen på modellen där. 

Men kompisen hade fått en liknande kniv som en lapp gubbe gjort så har tagit lite inspiration därifrån då jag gillade modellen och att man slipper sy.

• 1 year later...
  • 2 months later...
Publicerat
  • Författare

Efter lite 800 våtslip och polering av bladet så tror jag det kan bli en rätt bra öppnare.

Fungerar det bra så är funderingen att göra ett nytt skaft till vintern.

Ska se om jag hittar någon swingblade och fota brevid så är det lättare se storleken.

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2023-12-31 at 13:03 karelsk blandning sa:

Skulle ge den åt kompisens flicka men den blev sydd fel så får antingen se om eller göra en ny kniv.

Blir nog det senare.IMG_20231231_081329.thumb.jpg.5052745a7515e18a4bdb925f6c7f9de0.jpgIMG_20231231_081510.thumb.jpg.11cc356eb33f7b962147119ed64111a9.jpg

Den var jkligt fin 😊👍