Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
HerrBerg

Någon som har, eller kan fixa, hare?

Recommended Posts

HerrBerg

Insåg att det där med släpspår är en bra idé för ungundsproven - jag har en wachtel. Men det är ju lite sent påtänkt nu... 

Någon som har idéer? 

/Bengt Berg 

strävhår
1 hour ago, HerrBerg said:

Insåg att det där med släpspår är en bra idé för ungundsproven - jag har en wachtel. Men det är ju lite sent påtänkt nu... 

Någon som har idéer? 

/Bengt Berg 

Apport på provet?

underbron

Till att träna släpspår specifikt kan du använda vad vilt som helst. Det är ju spårningen i sig som hunden behöver få rutin på. Lämpligt att låta spåret korsa över olika doftmiljöer, stubb, vall, grusväg, bar jord etc.

Tänk på att träna spårstarten. I varierande vindriktningar.

För att introducera hunden för doft från fälthare så är det enklast att skrämma en som sitter på en vall och spåra i den löpan.

underbron
23 minutes ago strävhår sa:

Apport på provet?

Ingen apport på UKL numer.

HerrBerg

Mmmm... Det kryllar av fälthare där jag bor och ibland tar jag på mig löpskorna på kvällspromenaderna, det blir händelsefyllda rundor med livet som insats :biggrin: Problemet är ju att man behver bryta innan man kommer fram till vilt och jag grunnar på om man lär killen att bryta efter 300 meter. 

Det här är ju smarta hundar - problemet är att de kan läsa sig saker... som att släppa efter en kort stund. 

underbron
47 minutes ago HerrBerg sa:

Mmmm... Det kryllar av fälthare där jag bor och ibland tar jag på mig löpskorna på kvällspromenaderna, det blir händelsefyllda rundor med livet som insats :biggrin: Problemet är ju att man behöver bryta innan man kommer fram till vilt och jag grunnar på om man lär killen att bryta efter 300 meter. 

Det här är ju smarta hundar - problemet är att de kan läsa sig saker... som att släppa efter en kort stund. 

Har oerhört svårt att se att ett par kvällars spårande på vallar/stubb skulle påverka hundens drevtider.

Har och haft korta och långa hundar och tycker personligen inte jag kunnat påverka individens drevtid med annat än inkallningen.

Men som sagt tror den största skillnad du kan göra är att träna på spårstarter så att hunden tar an spåret rätt. Lätt att de virrar till det annars.

• Like 1