Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
TwelvGaugeApostl

Nybörjare på handladdning. Fråga om kulors hårdhet...

Recommended Posts

TwelvGaugeApostl

Hej. I våras tog jag jaktlicens och har nu köpt en Tikka 3x Super Varmint i 308 som jag tänker handladda till. Har aldrig gjort ngt sådant förut, kollat en del youtubeklipp osv.

Köpte Lee Precisions 50th anniversary kit och nu undrar jag som följer: Tänker jag rätt och vad behöver jag tänka på?

Kulorna jag tänker tillverka själv är: Normas Vulcan i 180gr. samt S & B 180gr. FMJ.
Jag tänker som följer - i och med att kulorna väger lika så borde övningsskyttet med S & B FMJ ge liknande resultat som Normas Vulcan - samma kulvikt. 

Nu, när jag laddar dessa så har jag data på Norma Vulcan - mängden krut, dock saknar jag för S & B FMJ.
Först tänkte jag att "kulvikten är densamma - samma mängd krut!"
Sedan tänkte jag "hmm, kulans hårdhet (tror det kallas blöthet i jaktsammanhang?) torde ha något med saken att göra - om kulan är hård är det väl inte bra om krutet är för snabbt (total nybörjare - allt är tankar) då jag fått mig sagt att Vulcan är en blöt kula. Jag vet inte hur man avgör huruvida en kula är hård eller blöt - om det spelar roll i detta fall eller ej.

Hur ska man tänka här - har jag helt fel i mitt sätt att beskriva saken?

Kulorna & Krutet jag köpt än så länge, hylsor har jag, Norma jaktmatch och lite annat.:
Vulcan

S & B - V339022

Vihtavuori krut N550

sidelock

Mellan de två kulorna är det lugnt, bara du börjar lugnt.

550 är dock ett högenergikrut, många har problem med dess känslighet för förvaring, temperatur etc.

TwelvGaugeApostl

Tack Sidelock, vad behöver jag tänka på med det krutet? Burken är ju tät (tills jag öppnar den) och den står i vapenskåpet. Lär mig broder!

sidelock

Att det är lynnigt gällande precision och tryck.

Jag avstår högenergikrut helt.

TwelvGaugeApostl

Ok, tack. Nu har jag ju köpt det redan. Får läsa på och vara försiktig. 

MarkusR

Kulvikten påverkar mer är kulans hårdhet, men som broder sidolås påpekar så kan du nog ladda med samma krutmängd för de två kulorna du nämner utan att det blir farligt då båda är obondade, men det kan ändå vara små skillnader i hur kulorna bygger tryck och därmed hastighet, att du får samma träffläge är ingen garanti alls, det påverkas också av fler parametrar.

obondade kulor bygger mindre tryck, bondade, monoliter och kulor med hel mellanvägg bygger högre tryck. Det är en början. Sedan påverkar boattail/flatbase, längd på kulan som ligger mot pipan etc men det kan du läsa på i sinom tid. Jag kan rekommendera att läsa på , köp en bok eller två. Normas laddmanual och norska ladeboken är två bra som tar upp en hel del av detta.

Det som underlättar när du börjar är att köpa kula och krut av samma tillverkare, då är det lätt att hitta data, när du köpt Vulcan så hade ett normakrut (202 eller 203B) varit väldigt enkelt att börja med.  I din sits hade jag nog räknat din första krutburk som läropengar och köpt en burk norma, den du redan köpt kan du spara till senare eller sälja vidare.

lycka till

TwelvGaugeApostl

Många tips och begrepp här som broderar ut bilden. Tack samtliga.