Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
J.B

Vilken rödpunkt?

Recommended Posts

J.B

Vad är era erfarenheter av olika tillverkares rödpunktssikten?

Är det Aimpoint som gäller eftersom alla har dessa eller finns det bättre/minst lika bra alternativ?

Har kollat mycket på astroswedens hemsida och de säljer även Docter sight som verkar intressant.

Vill ha något där man snabbt och enkelt kommer in i siktet och hittar punkten.

TekDr

Börja med det mest fundamentala. Vad ska den sitta på och vad ska du jaga/skjuta så ska du nog få bra förslag.

Sen vad du väljer är är upp till dig, jag säger Aimpoint i alla lägen men jag är nog fel person att uttala mig 😬

• Haha 2

J.B
39 minutes ago TekDr sa:

Börja med det mest fundamentala. Vad ska den sitta på och vad ska du jaga/skjuta så ska du nog få bra förslag.

Sen vad du väljer är är upp till dig, jag säger Aimpoint i alla lägen men jag är nog fel person att uttala mig 😬

Tanken är att nyttja den vid drev och älgjakt.

Den ska sitta på min tikka m55

TekDr

Då skulle jag säga antingen Aimpoint Hunter eller H2. Budgetalternativet skulle va en 9000.

Doctor Sight med flera av den öppna typen är mer känsliga för vatten och smuts, om det lägger sig för dioden så har man ingen användbar punkt. Vissa kan leva med det för att få ett mindre sikte, det är en smaksak. Den fasta frontlinsen kommer även göra att parallaxen ändras en del beroende på var man är i justerområdet, normalt inget som påverkar på rödpunktshåll men värt att veta.

Mulle mek
54 minutes ago TekDr sa:

Då skulle jag säga antingen Aimpoint Hunter eller H2. Budgetalternativet skulle va en 9000.

Doctor Sight med flera av den öppna typen är mer känsliga för vatten och smuts, om det lägger sig för dioden så har man ingen användbar punkt. Vissa kan leva med det för att få ett mindre sikte, det är en smaksak. Den fasta frontlinsen kommer även göra att parallaxen ändras en del beroende på var man är i justerområdet, normalt inget som påverkar på rödpunktshåll men värt att veta.

En icke Aimpoint anställd får väl tycka till😜

Föredrar Doctor Sight  alla dar i  veckan som hundförare. Alltid rent på linsen om man har skyddet på, fastsatt med en liten snodd. Man är skjutklar på nolltid. Har dock bara jämfört med ett 9000.

Vid drev och älgjakt skulle jag köra med belyst kikarsikte med 1 eller 1,5 som lägsta förstoring. Då kan man hantera det mesta.

• Like 1

Holz

Skulle spontant undvika Vortex rödpunktssikten. Polarn har det på sin MPX och han har problem att den under skjutning ganska ofta hoppar till släckt läge. Vet inte vilken modell han har, de kanske har bättre varianter, men för egen del hade jag inte chansat...

J.B
1 hour ago TekDr sa:

Aha! Där ser man, tack :)

Trodde micromodellen var den alla använde :)

TekDr
44 minutes ago Mulle mek sa:

En icke Aimpoint anställd får väl tycka till😜

Föredrar Doctor Sight  alla dar i  veckan som hundförare. Alltid rent på linsen om man har skyddet på, fastsatt med en liten snodd. Man är skjutklar på nolltid. Har dock bara jämfört med ett 9000.

Vid drev och älgjakt skulle jag köra med belyst kikarsikte med 1 eller 1,5 som lägsta förstoring. Då kan man hantera det mesta.

Folk får alltid tycka vad de vill 😉

Själv tycker jag inte om doctors ”skyddshatt”, jag föredrar genomskinliga flippar...

Själv är jag så usel människa så jag använder Aimpoint till väldigt specifika ändamål och ska man bara sitta på pass och skjuta stillastående eller lufsande älgar är nog ett lågförstorande kikarsikte mer allround... 😬

• Like 1

TekDr
6 minutes ago J.B sa:

Aha! Där ser man, tack

Trodde micromodellen var den alla använde

För att förtydliga så menar jag H2 = Micro H2 

och visst den säljer extremt bra...

Patrik L

Jag lägger en röst på Aimpoints comp-någonting. (Men jag antar att även micro funkar, tycker att det blir lite pluttigt bara..) Mestadels av nostalgiska själ, men faktum är att den setupen funkade riktigt bra för mig och jag faktiskt saknar den lite emellanåt. Bilden nedanför är från älgjakten för snart 3 år sedan. 

(Siktet satt på en halv stålskena som monterades bakofram för att siktet skulle gå fritt för utkastet. Kan erkänna att jag här hade läst en hel del av Jeff Coopers skrivelser och ville prova om han hade rätt eller fel.)

20161017_121833.thumb.jpg.d6351815db72a16b0157d96402ba4540.jpg

Har lekt runt med några av de öppna varianterna och även om de är små och siktlinjen blir j-ligt låg så kommer jag inte riktigt överrens med dom. Bl.a. så är ju justeringen av riktpunkten skit på dom biligare modellerna (weaver och burris bl.a) och som doktorn skriver ovanför så räcker det med lite skit ovanifrån för att det ska bli helt mörkt.

Aimpointen jag hade var gammal och sliten, men nog fan funkade den, sålde den till någon här på forumet och jag misstänker att den funkar än.

/Patrik

hs_merkel

Aimpoint säger jag! Har skrotat 2 st 9000sc ena ramlade jag ner i en skreva och slog sönder den och fästet. Fick ett nytt på hemförsäkring. Nästa släppte ett glas inne i. Utbytt på garanti. Sen har dem hållt.

S

J.B

Wow! Kul med många svar :)

Tänker köra på ett micro h2, känns som ett säkert val. Skall ordna med fäste också, lutar dock åt en picatinnylösning som det ser ut nu. Tänkte köpa en hel skena och montera den men fräser nog av den och monterar micron över främre fästet, borde bli bra avståndsmässigt.

LGH

Jag gillar inte att vara förstoringslös.

En begagnad Meopta R1 1-4 eller liknande lågförstorande sikte kostar inte skjortan och ger i princip både och - du får vid 1X en "sann" 1 gångers förstoring, samtidigt som du kan vrida upp vid behov och skjuta med riktigt bra precision. Kan ju också vara bra för att t.ex. räkna taggar eller dubbelkolla om det är galt eller sugga du glor på. Parallaxfriheten man har med just en Aimpoint är väl strålande om man har sjukt kass anläggning, men annars ser jag inte riktigt storheten i det - men så går jag inte med hund i planteringar heller.

Jag har ett R1 1-4 själv så jag är väl på något plan partisk i målet. Har inga ekonomiska intressen i vare sig rödpunktsfabrikat eller optikföretag dock. ;)

J.B
15 minutes ago LGH sa:

Jag gillar inte att vara förstoringslös.

En begagnad Meopta R1 1-4 eller liknande lågförstorande sikte kostar inte skjortan och ger i princip både och - du får vid 1X en "sann" 1 gångers förstoring, samtidigt som du kan vrida upp vid behov och skjuta med riktigt bra precision. Kan ju också vara bra för att t.ex. räkna taggar eller dubbelkolla om det är galt eller sugga du glor på. Parallaxfriheten man har med just en Aimpoint är väl strålande om man har sjukt kass anläggning, men annars ser jag inte riktigt storheten i det - men så går jag inte med hund i planteringar heller.

Jag har ett R1 1-4 själv så jag är väl på något plan partisk i målet. Har inga ekonomiska intressen i vare sig rödpunktsfabrikat eller optikföretag dock.

Det du skriver är tänkvärt, skulle vara toppen med något lågförstorande men jag inbillar mig att storheten med en rödpunkt är att man snabbare hittar målet för att släppa skottet. Det kan trots allt gå fort ibland.