Publicerat Juli 24, 20197 yr Jag har några kvällar försökt knipa vildsvinen som mumsar på grannbondens vete. Såg dem kväll 1 kl 21.00 glada i hågen skuttandes i säden. Fick lov av bonden och han som sköter jakten att ta mig an utmaningen. Klockan 21.15 kväll 2 kommer samma tonårsgäng och glufsade. Eftersom det med beaktande av kulfång och skjutriktning inte går att smyga sig på dem så satt jag och väntade på att de skulle komma lite bättre till. När jag väl fick bra läge så hörde jag ett prassel och såg en kulting några meter från fötterna. Då började hela ängen koka av grisar. Alla drog till skogs för tydligen kom det ett gäng bakom mig som fick vittring. Nu till frågan: Hur störda blir det av detta? Jag har suttit tre kvällar till utan att se dem.
Publicerat Juli 24, 20197 yr 13 minutes ago, erik.jader said: Jag har några kvällar försökt knipa vildsvinen som mumsar på grannbondens vete. Såg dem kväll 1 kl 21.00 glada i hågen skuttandes i säden. Fick lov av bonden och han som sköter jakten att ta mig an utmaningen. Klockan 21.15 kväll 2 kommer samma tonårsgäng och glufsade. Eftersom det med beaktande av kulfång och skjutriktning inte går att smyga sig på dem så satt jag och väntade på att de skulle komma lite bättre till. När jag väl fick bra läge så hörde jag ett prassel och såg en kulting några meter från fötterna. Då började hela ängen koka av grisar. Alla drog till skogs för tydligen kom det ett gäng bakom mig som fick vittring. Nu till frågan: Hur störda blir det av detta? Jag har suttit tre kvällar till utan att se dem. Hur länge har du suttit då?
Publicerat Juli 24, 20197 yr de kommer förmodligen ut senare.. framåt 2330 istället om de är osäkra.. för då är det mörkt...
Publicerat Juli 24, 20197 yr Författare Jag har garanterat inte suttit tillräckligt länge. Jag ledsnar vid 23-23.30 på att blänga på alla rådjur som jag inte får skjuta. Sen fortsätter åkern på andra sidan en holme men där får jag inte jaga så de står säkert där istället ? Jag ska ta ett längre pass i helgen.
Publicerat Juli 24, 20197 yr 1 minute ago, erik.jader said: Jag har garanterat inte suttit tillräckligt länge. Jag ledsnar vid 23-23.30 på att blänga på alla rådjur som jag inte får skjuta. Sen fortsätter åkern på andra sidan en holme men där får jag inte jaga så de står säkert där istället ? Jag ska ta ett längre pass i helgen. Ett vinnande stalltips, satsa på efternatten istället.
Publicerat Juli 24, 20197 yr Skyddsjakt innebär att djuren skall hindras från att skada, att skrämma är kanske inte lika kul som att skjuta men resultatet blir ofta bättre ur ett brukarperspektiv vill säga.
Publicerat Juli 24, 20197 yr Författare 1 hour ago MKJ sa: Skyddsjakt innebär att djuren skall hindras från att skada, att skrämma är kanske inte lika kul som att skjuta men resultatet blir ofta bättre ur ett brukarperspektiv vill säga. Absolut. Prio är ju att hjälpa bonden. Ev skjutet vilt är en bonus.
Publicerat Juli 25, 20197 yr Författare 10 hours ago MKJ sa: Skyddsjakt innebär att djuren skall hindras från att skada, att skrämma är kanske inte lika kul som att skjuta men resultatet blir ofta bättre ur ett brukarperspektiv vill säga. Absolut. Prio är ju att hjälpa bonden. Ev skjutet vilt är en bonus.
Publicerat Juli 25, 20197 yr Författare Detta är en populär post. 11 hours ago strävhår sa: Ett vinnande stalltips, satsa på efternatten istället. Tipset gav viss utdelning. Nu ställde jag klockan en timme senare än tänkt av misstag så, solen var ju på väg upp innan jag kom ut. Drog en repa på närmsta åkern utan att se annat än dessa otaliga rådjur. De äter nog lika mycket spannmål som vildsvinen. Genade genom skogen för att titta till en närliggande åker. Där var de små liven. Ett tag var det lite för spännande för de hade nästan omringat mig. Efter någon minut eller två försvann de i samlad tropp. Morgonpromenaden i skogen resulterade i att jag hittade ett kantarellställe. Skogen kan leverera annat än bara kött. Det är såsen som är godast brukar min far säga.