Publicerat Juli 25, 20197 yr Jag vill börja med att tacka alla som hjälpt mig att välja/bli klokare av val av ljuddämpare. Helt fantastisk fin o konkret respons! Nu ska vi inte gå in på vilken det ev blir men nu kommer nästa fråga: Jag måste gänga min x-bolt Hunter 308 o funderar på om jag även ska passa på att kapa den och i så fall hur mkt?? Den har standardlängd, 56cm. Fakta om ljuddämpare: Totallängd: 230mm Förlänger pipan med :12 el 15 cm (väljer mellan två olika dämpare...) Vikt: Ca 400g Vet egentligen inte varför men jag tänkte att 6cm kanske är lagom att kapa? Vad tycker ni? Hur förändras tex balansen, vikten, svingen, knallen/dämpningen om man kapar el inte? Ni får väldigt gärna motivera för o emot så at jag förstår ert resonemang. Sen om ni kan rekommendera något runt Stockholm/Uppsala som kan göra jobbet (pris?) så skulle det vara guld värt!! Jag tackar på förhand Tack så mkt
Publicerat Juli 25, 20197 yr Skjut med piplängden som den är. Bilda din egen uppfattning om vad DU behöver- fråga inte forumet om vad vi tror du behöver i varje detalj. Upptäcker du sen efter ett tags användande att du behöver kapa pipan kostar det avsevärt mycket mindre att kapa och gänga om den än det kostar att byta pipan om du har kapat i onödan eller för kort.
Publicerat Juli 25, 20197 yr Forsa bössmaker utanför Uppsala kan, angående längd så skulle jag kapa en 308 maxkort.
Publicerat Juli 25, 20197 yr Författare Tack Dansken! När du beskrev det sådär så blev det helt självklart att avv ev kapning och bara börja med att gänga pipan ??? Ber om ursäkt att jag va för snabb med mina frågor innan jag tänkt klart ?
Publicerat Juli 25, 20197 yr Man kan alltid kapa en pipa som är för lång men aldrig okapa en för kort.... Själv tycker jag inte 56cm pipa plus dämpare är störande. Sen kan jag väl köpa att kapa max om man ska ha en kort bössa som man alltid använder med dämpare, för en bössa med 45-47cm pipa är i mina ögon i princip obrukbar utan nån form av extravikt fram. Men jag är notoriskt allergisk mot piplätta vapen ? Slutklämmen blir att lyssna på Dansken han vet vad han talar om....
Publicerat Juli 25, 20197 yr Ett uttalande från Dansken (oftast) = visdomsord så testa först utan om du inte vet vad du vill. /M
Publicerat Juli 25, 20197 yr Du ska inte be om ursäkt för något. Det är ingen som säger jag har rätt: jag är bara en snål, lat jävel som hatar att göra saker i onödan ?
Publicerat Juli 27, 20197 yr Japop.. Dansken är förutom ödmjuk som få en jävel på att kapa och gänga studsarpipor
Publicerat Juli 27, 20197 yr 5 hours ago Hipshot sa: en jävel på att kapa och gänga studsarpipor Moi?
Publicerat Juli 27, 20197 yr Författare Jäklar va många pipor!!! Samlar du eller ? Då kanske man ska be dig Dansken att fixa min pipa om du vill, har tid? Vill alltid att det är någon man litar på, gör ett bra jobb när det handlar om vapen då man absolut inte vill att något går fel. Pris? Skicka pm/meddelande om du vill direkt till mig Fast jag har för mig att du inte bor i närheten av Stockholm... Fast bor du söder ut så ska jag o familjen ner till Mölle/Höganäs 1:a aug....
Publicerat Juli 27, 20197 yr Bra där! Dansken tycker detta är skitkul, så kul att han sparar alla gamla pipstumpar han fimpat
Publicerat Juli 27, 20197 yr Författare 1 hour ago Hipshot sa: Bra där! Dansken tycker detta är skitkul, så kul att han sparar alla gamla pipstumpar han fimpat ?
Publicerat Juli 27, 20197 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Hipshot sa: Bra där! Dansken tycker detta är skitkul, så kul att han sparar alla gamla pipstumpar han fimpat Jag tror att en dag när Svend har tråkigt kommer han svetsa ihop en drös stumpar till en Custompipa utan dess like. Den kommer han skruva i ett rostigt malajspett och toppa med en OXO i milletfästen på snea weaverbaser. Sen kommer han visa var skåpet ska stå för alla sturska skyttar med chassin och spuhrfästen bara för att han kan ????
Publicerat Juli 30, 20196 yr Tejpa en vikt motsvarande dämparen på pipan och torrsvinga lite så kan du skaffa dig en bättre egen uppfattning om hur du vill ha det.