Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

klantig inskjutning

Featured Replies

Publicerat

var in till banan och skjöt in kombin med sierra match kula, det tog en bra stund men till slut var det klart så iväg ut i skogen för topp jakt efter en stund så såg jag en grupp orrar som satt inom bra håll (100m) satte mej mot en sten med ryggen tog stöd över knäna och skjöt fåglarna flög iväg och jag var som ett fråge tecken? vad i hel---e hände. jag gick till bilen och tog fram tavlan som jag skjutit på och kontrollerade med ett nytt skott. skottet tog ca:10cm fel ihöjd och 5cm i sida.  jad glömde för en gångs skull att prova bössan i jaktmässig skjut ställning så det var bara att ställa in den igen

hoppas att ingen annan lyckas med detta ;)

mvh. samme

Publicerat

Ok nu ska jag spela på bortaplan rejält men..

De kombibössor jag haft har alla haft "hageltryck" dvs för hårt för att man ska kunna skjuta riktigt tätt.. Är det inte, givet detta, svårt att skjuta tätt på banan och allra helst på jakt?

Mvh!

Publicerat
Ok nu ska jag spela på bortaplan rejält men..

De kombibössor jag haft har alla haft "hageltryck" dvs för hårt för att man ska kunna skjuta riktigt tätt.. Är det inte, givet detta, svårt att skjuta tätt på banan och allra helst på jakt?

Mvh!

du har nog rätt där tycker jag. den sista precisionen är svår att få ut dock brukar jag inte ha så stora problem på 100m 10cm i höjd låter mycket. brno har ju snelltryck på en del modeller skjöt ej bättre med min brno än min valmet ändå.

Publicerat
  • Författare

i bänk så skjuter jag som bäst under 1cm men det är i bänk det, med tillyxad skjut ställning så håller jag max 2cm och det duger,

kalibern jag har i kombin är 7-65r max laddad med bra prec, har stött på detta problem tidigare i grövre kal , trycket är bra som det brukar på blaser min är lite äldre en 700/88 ;D

vad jag menar är att träffläget inte stämmer mellan bänk/skog

mvh. samme

Publicerat

Rekylupptagningen samt stödet för vapnet påverkar helt klart om det skiljer sig. Sedan kan temperaturen vara en felkälla. Minus 15 i skogen och + på banan?

Publicerat

Ursäkta en okunnig, men jag tycker att "annorlunda rekylupptagning/stöd" låter som dåliga ursäkter för avfyrningsfel. Med en inskjutning så justerar man ju kikarsikte och pipa i förhållande till varandra på ett visst avstånd, detta förhållande kan ju inte ändras mellan olika stöd och rekylupptagning etc. lr? Däremot avfyrningsfel är ju förödande för träffläget.

Publicerat
Ursäkta en okunnig, men jag tycker att "annorlunda rekylupptagning/stöd" låter som dåliga ursäkter för avfyrningsfel. Med en inskjutning så justerar man ju kikarsikte och pipa i förhållande till varandra på ett visst avstånd, detta förhållande kan ju inte ändras mellan olika stöd och rekylupptagning etc. lr? Däremot avfyrningsfel är ju förödande för träffläget.

Detta med rekylupptagning existerar faktiskt. Det som kan eliminera detta är om skytten är nog skicklig på att alltid ta emot rekylen på samma sätt.

Prova själv genom att stående skjuta med stöd mot ett träd tex.

Sedan lägger du dig ner och skjuter med ett riktigt fast grepp om förstocken.

eller prova med eller utan stödben.

Publicerat

Jag har fått uppleva att träffbilden ändrar på sig p g a olika skjutställning.

Har sandsäckar när jag skjuter in mina kulvapen.

Om jag flyttar bössan lite i sandsäckarna och ändå håller riktpunkten på samma ställe, så tar INTE skotten på samma ställe.

Samma sak om jag håller olika hårt i vapnet mellan olika skott, det flyttar också träffläget.

Trist men sant. :-

Publicerat

Men är detta öht ett problem? Säg att jag skjuter in bössan i bänk, tvärstadigt och den skjuter typ 20 mm grupper.. När jag sedan tar stöd i tornet eller vart det nu är så blir ju stödet bevisligen inte lika bra. Vem kan då avgöra vad som är sämre skjutstöd och vad som är annorlunda grepp om bössan? Säg att man sedan tar ett frihandsskott på 50 m och träffar illa, jag skulle nog hävda SKB snarare än annorlunda skjutställning.

Kan den normale jägaren se skillanden i träffbilderna verkligen?

Bänkskyttarna lär ju fixa det men vi?

Och hur stor är den faktiska skillnaden?

Mvh!

Publicerat
Men är detta öht ett problem? Säg att jag skjuter in bössan i bänk, tvärstadigt och den skjuter typ 20 mm grupper.. När jag sedan tar stöd i tornet eller vart det nu är så blir ju stödet bevisligen inte lika bra. Vem kan då avgöra vad som är sämre skjutstöd och vad som är annorlunda grepp om bössan? Säg att man sedan tar ett frihandsskott på 50 m och träffar illa, jag skulle nog hävda SKB snarare än annorlunda skjutställning.

Kan den normale jägaren se skillanden i träffbilderna verkligen?

Bänkskyttarna lär ju fixa det men vi?

Och hur stor är den faktiska skillnaden?

Mvh!

Hej.

Träffläges förändringarna har inte varit Megastora, men klart synbara.

Huruvida det påverkar eventuell jakt är svårt att säga.

MVH B

Publicerat

jag är lite inne på hipshots bana här,, alltså, i skogen så tar man ju aldrig stöd på samma sätt mer än en gång? i stort sett? hur ska man då skjuta in? ska man skjuta in på frihand om man ska jaga älg? bara för att man skjuter dom flesta skotten på frihand då?

är inte det optimala att skjuta in tvärstumt på bänk? och sen söka så bra stöd som möjligt under jakt? för som sagt så tar man väl aldrig upp rekylen på samma sätt flera gånger?

jag tänkte bara klämma in att jag också är rätt okunnig ;) så jag säger bara vad jag TROR! :D

Publicerat

Ja alltså, jag har inget facit utan spekulerar lite mest... någon med bättre koll som kan lägga ut texten månde?

Mvh!

Publicerat

Ja.. det är bara spekulationer.. men jag tycker och tror att det bästa borde väl vara att då man skjuter in. att man är säker på att du håller mitt i varje gång du trycker av.. själv "nybörjare" så skulle jag inte känna mig trygg alls om jag skjutit in vapnet med stöd mot mitt knä el. dyl.. men jag är väldigt öppen för förslag så skriv gärna!

Publicerat

Jag har inte heller facit men med mina klass 2 ,3 och 4 studsare så har jag aldrig registrerat någon som helst träfflägesföränding hur knasig skjutställning jag än haft, med mina klass 1 studsare så kan ändringar i träffläget noteras vid annorlunda stöd om än små.

/Micke

Publicerat
  • Författare

oj det vart många som tycker om detta änme va bra!!!! :D

jag har inte märkt detta med klenare kalibrar men grövre

dom bästa träffbilderna som jag skjutit med kombin ligger på 6,4mm. 7,4mm på 100m

jag vet att jag inte klarar det utan skjutbänk men men.

temperaturen skilde 2-5 grader så det var inte problemet!

som sagt så har jag den erfarenheten att mer rekyl kan ändra träffläget mellan olika skjutställningar

sitter man i bänk så kanske man lutar lite över bössan (hur många kan ställa in bänken riktigt, hos oss går det inte utan man blir liggande över bössan om ni förstår vad jag menar och den ställningen har jag inte i skogen

mvh. samme

Publicerat

Efter att jag har skottställt något av mina vapen(vilket jag altid gör i bänk med sandsäckar)Så skjuter jag alltid tre till fem skott stående utan stöd för att få en uppfattning om skilnaden.