Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Höger eller vänsterbössa?

Featured Replies

Publicerat

Jag är nu på kapitlet kulvapen och undrar lite vilken bössa som gäller för egen del? Mitt högra öga är det dominerande ögat. Men jag är via en hjärnhinneinflammation som nästan kostade mig livet svagare i höger hand och har bättre finmotorik i vänster hand. Och läste att avtryckaren bör kräva minst 1,5kg av säkerhetsskäl. Så vilken bössa är egentligen som jag bör kika efter i första hand?

Publicerat

Jag skulle prova båda, men generellt så skulle jag i din sits börja med en höger, 1,5kg är inte mycket och hagelskyttet kommer funka bättre om du använder dominant öga.

Mvh Pertan

Publicerat
7 minutes ago Gearhead sa:

Jag är nu på kapitlet kulvapen och undrar lite vilken bössa som gäller för egen del? Mitt högra öga är det dominerande ögat. Men jag är via en hjärnhinneinflammation som nästan kostade mig livet svagare i höger hand och har bättre finmotorik i vänster hand. Och läste att avtryckaren bör kräva minst 1,5kg av säkerhetsskäl. Så vilken bössa är egentligen som jag bör kika efter i första hand?

Mitt tips är att du åker till en vapenhandlare och känner på både höger- och vänsterbössor, helst med kikare monterade också så du kan få en känsla för vad som känns bäst för dig. Det allra bästa vore ju så klart att du provade skjuta med båda på en skjutbana eller skjutbiograf, det brukar gå att låna där, dock kan utbudet av vänstervapen att låna vara lite snålt kan jag tänka mig.

Eftersom det ör en ganska speciell situation för dig kan jag inte gissa vilket som fungerar bäst. Ett alternativ för dig är ju att testa en halvautomatisk studsare också eftersom du inte behöver repetera mellan varje skott om du tycker det känns bökigt att ladda om beroende på vilken typ av bössa du väljer.

Mina spontana tankar.

Lycka till!

Publicerat
  • Författare

Ska göra det. :) Och läste nu lite också att det sikte som jag planerar skaffa (rödpunkts) så ska man ha båda ögonen öppna. Men ska som sagt höra efter lite.

Publicerat

Klarar du att skjuta höger är det nog att rekommendera, personligen är jag vänsterskytt (men kan skjuta höger) och sett till vapenutbud osv är det trist att vara vänster, allra helst när man är ny jägare och vill prova lite olika för att hitta rätt.

Det ska absolut inte vara det som fäller avgörandet i ditt fall men det är dyrare och mindre utbud för oss vänsterskyttare.

Publicerat

Höger alla dar i veckan.  Du håller och styr bössan med vänstern, höger ska "bara" trycka av. Självklart håller man något med högern också. 

Publicerat

Finns ju björnstödet, rem och annat om det behöver stöttas upp lite

Publicerat
  • Författare
På 2019-08-02 at 19:12 MagnusN sa:

Finns ju björnstödet, rem och annat om det behöver stöttas upp lite

Björnstöd? Är det de där klykorna man kan köpa som finns med ett, två eller tre ben?

Publicerat
  • Författare

Inte så långt från det jag visade då. ;) Problemet för min del handlar dock inte om att orka hålla bössan så utan sådana stöd säljer vi till och med på jobbet. Utan det som jag menade i trådstarten var att jag var lite orolig över om jag med min klenare högerhand skulle klara att krama av skottet genom att jag sett till ögondominansen är högerskytt men är starkare och har bättre motorik i min vänsterhand efter min första hjärnhinneinflammation.

Publicerat

Som skrivet så för man och håller i vapnet med främre handen och bakre håller balans och avfyrar. Det enda sättet att få veta vad som fungerar i ditt fall är att prova.