Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Upphängare samekniv - hur gör man?

Featured Replies

Publicerat

Har nästa gjort klart ett par knivslidor bortsett från upohängaren. Det är "samisk" modell med träbalja för bladet som sedan har skinnöverdel som håller fast skaftet. Tänkte ha en samisk upphängare i tvinnat skinn men vet inte hur man får till dessa. 

Finns det någon vänlig själ som gjort dessa som kan föeklara hur de görs? Vilket skinn (typ, tjocklek) ska man använda? 

Publicerat

En del har jag gjort av fuktig rund läderrem, du sätter en lång bit, ca metern i en chuck till (pelar)borrmaskin, kör maskinen medan du håller fast andra änden, ganska ordentligt tvinnad, sedan utan att släppa tar dumed din fria hand mitt på remmen och för din andra hand mot chucken medan du sträcker så att det lindar upp sig snyggt. har du tvinnat tillräckligt kommer remmen att vrida ihop sig och sedan knyter du bara åt den genom att nyttja öglan som bildas där remmen är dubbelvikt.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Silver sa:

En del har jag gjort av fuktig rund läderrem, du sätter en lång bit, ca metern i en chuck till (pelar)borrmaskin, kör maskinen medan du håller fast andra änden, ganska ordentligt tvinnad, sedan utan att släppa tar dumed din fria hand mitt på remmen och för din andra hand mot chucken medan du sträcker så att det lindar upp sig snyggt. har du tvinnat tillräckligt kommer remmen att vrida ihop sig och sedan knyter du bara åt den genom att nyttja öglan som bildas där remmen är dubbelvikt.

Ok. Det ska prövas. Hur tjock är läderremmen? 

Publicerat

2-3 mm
Men det går göra med tunna platta remmar också. Du får prova dig fram lite.