Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Givdul

Välja press och kit att börja ladda med

Recommended Posts

Givdul

Det blir mer och mer troligt att jag får tummen ur och börjar ladda mina egna pilar. 

Jag funderar dock mellan vad jag ska börja med utav följande

RCBS Rock Chucker supreme, då troligtvis kittet som får kompletteras med en trimmer, jag har tänkt mig en bänkmonterad typ forster eller Redding 2400.

Redding Big Boss 2 kit, som eventuellt kompletteras med handhållen tändhattssättare, fördelen är att den är komplett med trimmer och bra grejer. Kittet är ju lite dyrare men Redding verkar ju vara ett tydligt steg upp från RCBS.

Forster Co-ax  press som kompletteras med allt annat, troligtvis samma kit som medföljer Redding-paketet men utan pressen då. 

Är Forster Co-Ax kanske inte det lämpligaste att börja med? Jag är införstådd med konstruktionen och hur den funkar men det verkar råda delade meningar kring den. Prisskillnaden mellan Redding kittet och RCBS kittet kanske inte är motiverad? Köper hellre bra grejer direkt så man slipper byta upp sig.

Skulle bli glad om jag fick lite input!

M-Ola

Jag började ladda förra året och hade som grundtanke att göra det så smidigt som möjligt. Efter att ha kollat runt och ställt en massa frågor, både här och till bekanta som laddar, så satte jag ihop en önskelista och åkte ner till Vapex och tog ett snack med Anders där.

Mina krav var att kunna ladda olika kalibrar utan att hålla på med att ställa in verktyg hela tiden samt en vettig krutdoserare som kunde väga upp krut till mig så jag slapp att hålla på med det.

Slutade med följande utrustning:

RCBS Rock Chuker Supreme Press med Hornady Lock-N-Load Press Conversion Kit samt extra bussningar som räckte till alla verktyg.

Redding DELUXE 3-DIE SETS till alla mina kalibrar,  22-250 rem, 6xc, 6.5x57R, 30-06 spr och 8x57IS, samt Redding hylshållare.

Lee Decapping Die för att trycka ut använda tändhattar.

Redding Imperial Dry Neck Lube och Imperial Sizing Die Wax för hylssmörjning

Lyman Case Prep Xpress 230V  för hylsprepparering med Lee Case Length Gauge, till alla kalibrar, för att hålla koll på hylslängden.

RCBS Chargemaster Lite  för krutuppvägning.

RCBS Universal Hand Priming Tool för tändhattsisättning.

Ett bra digitalt skjutmått.

Sen blev det en liten tumlare för att kunna tvätta hylsorna i tillsammans med rostfritt media och en skvätt LQ9 tumlingsrengöringsmedel.

Till detta behövdes det sen även krut-trattar, laddbrätten mm. 

Fick lite hjälp från en lite mer erfaren laddare här på forumet för att komma igång men sen har det flutit på bra.

Jag har hittills laddad till tre av mina fem kalibrar men allt fungerar bra och jag känner en glädje med att hålla på och testa laddningar mm. Har hittills kompletterat med en enklare Lee press för att slipa skita ner den stora pressen med tändhattsurtagningen. Arbetsgången är följande:

Börjar med att trycka ut tändhatten på skjutna hylsor och lägger dem i tumlaren tillsammans med vatten, rostfritt media och rengöringsmedel. Får plats ca 50 hylsor åt gången. Efter några timmar sköljs hylsorna och läggs på tork. Nu är hylsorna rena på både in och utsidan och jag kalibrerar dem samt preppar dem på min Case prepp station. Dags för tändhattar och sen står Chargemastern och väger upp krut medan jag trycker i kulorna. Detta fungerar mycket bra för mig och tar betydligt mindre tid än jag trodde det skulle ta. Förbaskat roligt också.

Så nu har du fått lite input från en annan nybörjare. (Hade dock ganska vid budget.)

• Thanks 1

M-Ola

Måste bara tillägga att det råd jag fick från Anders på Vapex att bara använda  Redding Imperial Sizing Die Wax och Redding Imperial Dry Neck Lube för hylssmörjning verkligen är ett bra råd. Så smidigt att använda dessa produkter och vid halskalibrering så är det bara att doppa hylshalsen i burken med torrsmörjmedlet och kalibrera.

Laban

Rekommenderar RCBS trimmer framför andra eftersom det finns sk. trevägshuvud till den, som trimmar och fasar både in- och utsida av hylsan i en operation. Går mycket fortare än om du först ska trimma, sedan gå över alla hylsor igen med ett handverktyg.

Nackdelen med pressar modell coax (eller liknande som tex RCBS Summit) är att det är lite krångel att använda vissa verktyg som tar lite plats, tex RCBS bullet puller eller Reddings pressmonterade mätare.

Hornady (och även Lee) har en lösning för pressen med bussningar som gör det väldigt smidigt att byta verktyg. Hornadys bussningslösning går dock att eftermontera tex i RCBS press utan problem.

• Thanks 1

M-98

Man behöver inte så himla mycket för att börja ladda. En bra press typ Forster eller någon av Reddings varianter är hörnstenen i laddboden. En svarv, våg och lite annat småplock. Hylstrummlare kan vara bra eller så kör man utraljudstvätt eller något annat skoj.

Forster CoAx är ju Rolexkvalitet, tröttnar du på handladdning så är den lättsåld. RCBS tycker jag har dekat ner sig i kvalitet på pressarna. Lee classic cast var ett bra köp men har nu gått upp en del i pris - förbaskat stadig press.  En RCBS 1010 våg hittar man på ebay eller likande. Jag gillar Forsters hylssvarv. Laddvertyg så fördrar jag Redding, Forster eller Wilson. 

Det finns bra grejer ute begagnat om man letar lite.

/M-98 

• Thanks 1

Givdul

Tack alla för input, speciellt M-Ola som gav mig en tankeställare angående en chargemaster!