Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp, slår högt med viss ammunition.

Featured Replies

Publicerat

Har upptäckt en märklig sak med min Husqvarna 300 bock, har testat med en del olika ammunition och kommit fram till att jag får bäst spridning med filtförladdning. Nu till problemet, köpte Gyttorp Special (plastförladdning nu för tiden) och Rottweil Waidmannsheil Pappe (filtförladdning) och testade, båda 36g. Dom slår åt helvete för högt, ca 30cm över på 25 meter. Med gamla Gyttorp Special så sitter det där det ska, likaså med de flesta klenare laddningar om det inte är plastförladdning.

Vi är flera som har skjutit med samma resultat så jag som skytt kan man nog räkna bort i det här fallet.

Är ju ute efter 36g 3or och 5or i första hand som tar där dom ska men det verkar hopplöst just nu, gamla Gyttorp Special får man ju knappast tag på längre men det verkar vara det enda med 36g laddning (förutom gamla Gyttorp Express) som tar där det ska. 

Vad ska jag prova härnäst, någon som har en bra idé? Börjar bli desperat.

Publicerat
1 hour ago Browning82 sa:

............

Vad ska jag prova härnäst, någon som har en bra idé? Börjar bli desperat.

Fundera lite på vilken pitch kolven har. Att den flyttar träffläget om man går upp/ner i laddvikt är inte tokovanligt och beror som regel på att bössan rör sig annorlunda. Och det kolvmått som möjliggör det är pitchen som regel.

/T

Publicerat
  • Författare
11 hours ago pmt sa:

Fundera lite på vilken pitch kolven har. Att den flyttar träffläget om man går upp/ner i laddvikt är inte tokovanligt och beror som regel på att bössan rör sig annorlunda. Och det kolvmått som möjliggör det är pitchen som regel.

/T

Då får jag undersöka det. Tyckte bara det var märkligt att den alltid slår högt med plastförladdning men oftast inte med filt. Kanske är en kombination av pitchen och att den är känslig på ammunition då.

Publicerat

Om pipan inte trivs med filt ger den låga farter med filt - plastkoppen går då fortare, ger mer rekyl och vrider upp träffen. 

Det är som regel rekylen (och skillnaderna i den) som är själva grunden till beteendet. 

T

Publicerat

Det kan nog förklaras med olika rekylimpulser. /C

Publicerat
  • Författare
8 minutes ago pmt sa:

Om pipan inte trivs med filt ger den låga farter med filt - plastkoppen går då fortare, ger mer rekyl och vrider upp träffen. 

Det är som regel rekylen (och skillnaderna i den) som är själva grunden till beteendet. 

T

Kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad i rekylen, möjligt att det sparkar lite mer med plast. Ska testa igen och se om.jag upplever någon skillnad.?

Publicerat
6 minutes ago Browning82 sa:

Kan inte säga att jag märker någon direkt skillnad i rekylen, möjligt att det sparkar lite mer med plast. Ska testa igen och se om.jag upplever någon skillnad.?

Alla bössor flexar i skottet, desto mer rekylkraft desto mer flex. Som regel sänker detta träffarna - om det nu inte är så att det lite galen pitch (kolven glider ner i skottet). Då kan träffen gå upp.

Så be en polare testa. Du ska inte bli förvånad om det funkar för polaren......

Annars om det är konsekvent - sänk kolven ngt, då sjunker träffen.

Sedan skulle jag nog säga att 30cm överslag på 25m är snudd på perfekt för flyktskyttet då de flesta rent instinktivt håller lite lågt gentemot målet.

/T

Publicerat

Hur träffar du på rörliga mål typ hagelstigar och lerduvor?

/M