Publicerat Augusti 8, 20196 yr Här är ytterligare en fråga nu när jag är inne på vapenlagstiftningen i min jägarexamen. Det jag undrar är om man måste söka tillstånd för att köpa ammunition separat eller blir det per automatik när man ansöker och blir beviljad vapenlicens?
Publicerat Augusti 8, 20196 yr Författare Så här står det i boken Köpa ammunition Den som har tillstånd att inneha ett vapen för att skjuta med har rätt att utan tillstånd köpa ammunition till vapnet. Normalt kräver säljaren av ammunitionen att köparen styrker sin rätt att köpa ammunitionen genom att visa sitt vapentillstånd. Det går också att låta en annan person köpa ammunitionen om denna person dels har ett eget vapentillstånd för någon typ av vapen, dels har en fullmakt från den han eller hon ska köpa ammunitionen till, och dels kan visa upp den personens vapentillstånd (2 kap 9 § VL, RPSFS 9 kap). Tillstånd Att inneha ammunition utan tillstånd är straffbart. Vissa bagatellartade innehav av ammunition blir emellertid inte föremål för straffrättsligt ingripande. Det kan vara fråga om innehav av enstaka patroner eller helt obetydliga souvenirinnehav (RPSFS 10 kap). Många jägare tillverkar egen ammunition, så kallad handladdning. Så länge man tillverkar ammunition för eget bruk så kan man göra det utan särskilt tillstånd (Förordning (1992:1303) om krigsmateriel).
Publicerat Augusti 8, 20196 yr Står rätt tydligt: Quote Den som har tillstånd att inneha ett vapen för att skjuta med har rätt att utan tillstånd köpa ammunition till vapnet. Med vapenlicens får du köpa den ammunition du behöver till det vapen du har licens för. /T
Publicerat Augusti 8, 20196 yr Det enda du behöver är giltig ID-handling (exempelvis körkort) och vapenlicens för aktuell kaliber.