Publicerat Augusti 11, 20196 yr Hej! Jag skulle behöva hjälp med att få ut så mycket information som möjligt på två HVA-bössor. Personen innan har en licens sedan länge där det mer eller mindre bara står tillverkare och kaliber... Det ena vapnet är en Husqvarna kal.22 med ID 17XXX, och det andra en Husqvarna 30-06 U.S. med serienummer 159XXX. 30-06 är även märkt Nitro på pipan. Båda har exakt samma stock som denna bössa har: Som jag förstår det så är den ena från 1937 och den andra från 1953, mer än så är jag helt okunnig om. Ska söka licens på dessa vapen så all matnyttig information välkomnas! EDIT: 30-06 har samma korn som det övre på denna bild: EDIT 2: 30-06 har en slät flaggsäkring med lite böj på, salongsbössan har en säkring man skjuter fram och bak till höger och slutstycket. Mvh
Publicerat Augusti 11, 20196 yr Jag tror du rotar runt lite i begreppen. Den bössan på bilden du länkar till är en 1640. 1953 är precis i övergången mellan 640 och 1640. Om den har flaggsäkring är det en 640. .22an är förmodligen en 1622 eller en 1722 beroende på åt vilket håll säkringen går. Fixa fram detaljerade närbilder- då ska du få bättre hjälp.
Publicerat Augusti 12, 20196 yr Som broder Dansk skriver, ta bilder på bössorna så kan vi säkert hjälpa dig. Det låter som att 30-06an skulle kunna vara en sen 640, kanske med en bühlerflagga. Utan bilder är det dock väldigt svårt att ge klara besked. Hjärtligt välkommen till oss på JS ?