Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

(SOS) Magasinfjäder till halvautomat

Featured Replies

Publicerat

Hej!,

tappade magasinfjädern(den stora långa som sitter i röret) till min halvautomat ute i skogen häromdagen

men generalagenten i sverige har konkat och det är 2 veckor till premiären så att beställa från italien är uteslutet.

Jag har en fabarm xlr, är det någon som har en sån fjäder över så skulle det uppskattas enormt!

alternativt, går det att använda magasinfjädrar tex från beretta, remington?

I värsta fall, en duktig vapensmed som kan passa in en då?

stort tack,

R

Publicerat

Ingen panik.

Av alla fjädrar i nått automagiskt elände så är just magasinsfjädern förmodligen den minst kinkiga att byta. Du kan med med intill vishet gränsande sannolikhet ta en fjäder från i princip vilken halvis som helst med ungefär lika långt rör.....

/T

Publicerat

+1  på vad T skriver ovan. 

OT :Men jag måste ju tillstå att jag är nyfiken på varför man river isär en  fabarm xlr5  i skogen ? Och dessutom avlägsnar fjäderbrickar som håller fjädern på plats ?  Jag har till alldeles nyligen haft en xlr5 för övrigt och gillade den skarpt .

/P

Publicerat
15 hours ago HalfAutomat sa:

men generalagenten i sverige har konkat 

Konstigt, jag har varit i kontakt med Fondprodukter alldeles nyligen & där sades det ingenting om detta.

Ha de

Publicerat

Kan han mena Classic som hade agenturen innan Fondprodukter?

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Franchi sa:

Konstigt, jag har varit i kontakt med Fondprodukter alldeles nyligen & där sades det ingenting om detta.

Ha de

Det har du rätt i, fondprodukter har tagit över fabarm, men det är rena rama status quo. noll respons på mina förfrågningar senast, och gången dessförinnan tog det flera veckor innan jag fick respons. Då är det både snabbare och billigare att beställa från italien direkt, tyvärr

Publicerat
  • Författare
4 hours ago culot sa:

+1  på vad T skriver ovan. 

OT :Men jag måste ju tillstå att jag är nyfiken på varför man river isär en  fabarm xlr5  i skogen ? Och dessutom avlägsnar fjäderbrickar som håller fjädern på plats ?  Jag har till alldeles nyligen haft en xlr5 för övrigt och gillade den skarpt .

/P

Ja, det är en lång historia :D, men om jag ska sammanfatta det så var jag tvungen att öppna bössan då och märkte inte att fjädern hade flugit ur förrän jag skulle ladda. köpte bössan begagnat och fjäderbrickan har aldrig suttit fast ordentligt. har fått trycka ner den varje gång jag skulle rengöra

Publicerat
  • Författare

Räcker det med att mäta magasinröret och skaffa en fjäder i den storleken?

det känns spontant som att fjädern måste vara ganska mycket längre för att fungera ordentligt?

Om man ska vara anekdotisk,

hur lång är en fjäder? :D

/R

Publicerat
1 hour ago HalfAutomat sa:

Det har du rätt i, fondprodukter har tagit över fabarm, men det är rena rama status quo. noll respons på mina förfrågningar senast, och gången dessförinnan tog det flera veckor innan jag fick respons. Då är det både snabbare och billigare att beställa från italien direkt, tyvärr

För egen del har det varit precis tvärtom. Jag tog först kontakt med Fabarm eftersom jag trodde att det skulle vara smidigast & snabbast, men de vägrade skicka direkt till mig. De hänvisade mig till Fondprodukter som direkt sa att jag skulle vara beredd på att detta nog skulle ta lite tid eftersom italienarna inte är kända för att vara snabba. Däremot har jag beställt från ett annat italienskt vapenföretag & där tog det alltid mindre än 2 vecka innan grejorna fanns hemma.

Ha de

Publicerat
5 hours ago HalfAutomat sa:

Räcker det med att mäta magasinröret och skaffa en fjäder i den storleken?

det känns spontant som att fjädern måste vara ganska mycket längre för att fungera ordentligt?

Om man ska vara anekdotisk,

hur lång är en fjäder? :D

/R

Njae - alltså kolla på en valfri halvis eller pump som ungefär samma magasinslängd och kaliber. Ta den fjädern. Så åk till din lokala smed, de brukar ha slika ting i "bra och ha lådan" bland annat bråte.

Du kan ju prova att tubba din lokala handlare med - han kan ju kanske tänka sig att låna ut en fjäder ett tag tills du hittat en själv.

Fjädern är rätt mycket längre som regel men det hänger lite fjäderns egenskaper. De flesta är typ 1dm längre än magasinet nya.

/T