Hoppa till innehåll

En nybörjares första bockjakt.


Adrenalized

Recommended Posts

Djuren är vana med jordbruksmaskiner så de blir inte skrämda av dem, snarare tvärtom ibland, liksom älgar gillar ljudet av en skördare. 

Sedan kan du gott gå ut en timme tidigare både morgon och kväll .

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som strävhår skriver störs inte dom vilda djuren av dånande maskiner. Självklart går dom undan lite när man kommer för nära men dom är snart tillbaka. Människor däremot har mycket åsikter om saker som låter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att lock inte ger mkt om brunsten är över. Lock görs också bäst när det är nästan vindstilla. Du sitter ju mot vind och blåser det då får ljudet inte långt i den riktning du vill. Bäst funkar lock inne i skogen och inte på hyggen etc.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt främsta tips är samma som Strävis skriver, gå ut en timme tidigare. Tycker ofta man ser rådjuren ute ganska tidigt, både morgon och kväll.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se till att vara ute på pass 15 minuter före '1h före solens uppgång'. Om solen går upp 5:15...och du då får skjuta från 4:15...se till att vara ute 4:00. Som sagt rör de ofta på sig i det allra första ljuset :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okey.. såg när jag satt i bilen ikväll strax efter klockan 19 att det var bra aktivitet ute på åkrarna.. Får ta och göra nytt försök och vara lite tidigare ute. Tack för tipsen. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2019-08-18 at 09:23 Adrenalized sa:

Hejsan, tänkte jag kunde starta en tråd där jag kan berätta hur jag gjort, och hoppas få lite bra tips på hur jag kan göra det bättre.

Började ca 05.30 fredag morgon. Kom ut till det tänkta passet som består av en åker på ca 40ha, det finns en körbar väg ut till ungefär halva åkerplätten, där den delas av en ca 50m bred remsa vall. Där jag sätter mig, när jag kommer på plats upptäcker jag att jordbrukaren har harvat hela åkern.

Hur om helst, så sätter jag mig och tänker att jag kan ju prova att locka lite. Det går någon timma och jag börjar väl fundera över mitt val att sitta utmed en åker som dom har kört traktor på under större delen av natten. Men så plötsligt kommer en bock i full fart rakt mot mig.

Kollar djuret i handkikaren, för att konstatera att det är en bock, vilket det var. Tar upp bössan och kommer på att jag inte har något skott i loppet. På repetition så kastar bocken. (Det misstaget lär jag inte göra om).

Blir avbruten av lantbrukaren som skall så höstsådden, vi pratar lite och han säger att dom kommer hålla på tills sent på kvällen så jag bestämmer mig för att ta ett annat pass på kvällen. 

Åker ut på kvällen vid 20.00 och möts av 3 tröskor o massa traktorer. Dom har nu skördat all mark där jag har jakträtten men också åkrarna runt om kring. Har åkt ut ändå morgon och kväll i förhoppningen om att även om rådjuren är bortskrämda så kanske man kan ha tur på en räv som kollar stubben efter något gott. Men det har varit precis stendött förutom en massa fåglar. 

Hur lång tid brukar det ta innan rådjuren är tillbaka? Om dom nu blir bortskrämda av sådan aktivitet.

Är det någon vits med att åka ut något mer eller ska jag avvakta tills nästa helg?

Är det någon mening med att fortsätta locka även om brunsten är slut? Kanske får ägna mig åt pyrschjakt istället.

Använder mig av en buttolo bälg. På hur stort avstånd kan man locka in rådjur egentligen?

Många frågor blir det som nybörjare.  

Inte för att man har något emot att sitta ute en sån här morgon ? 

20190818_bockjakt.jpg

Ser ut som en ölandsmark på södra änden. Degerhamn?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag kommer också att ha premiär på bockjakt nu i Aug, närmare bestämt den 20:e (det var den enda dagen jag var ledig). Då jag är en utpräglad nattmänniska är tidiga pass i ottan uteslutet, utan det blir på em/kväll som jag kommer att sätta mig på pass, och då också tänker försöka mig på att locka in med en Buttolo.

Som nämndes är jag en utpräglad nattmänniska, men utfallet styrs väl inte om man jagar på tidig morgon istället för sen eftermiddag-kväll !? Har ju sett några bockar på språng på arbetet på sen eftermiddag, så ännu finns det väl måhända lite brunst kvar i dom, antar jag, även på den senare halvan av dygnet, tänker jag.

Några tips att tänka på för en nybörjare !?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är i liknande situation. Detta blir min första bockjakt på egen hand (förra gången blev jag ju fint dirigerad av @rovjagarn :)).

Tror det blir em/kväll för min del, förutom på helg. Men ska det vara premiär i veckan så får det bli kvällning, får inte ihop det med jobb annars tror jag. Det går ju inte att räkna med att det går fort efter skott.

Jag tänker att det inte är fel att helt enkelt se ut några ställen och bara sätta sig heller. Där jag är kommer ofta bockarna ut på kvällen om denu finns i närheten, så om de behöver lockas vet jag inte. De kan ju även stå ute redan så man ser när man smyger ut, och det kan väl vara den mest spännande jakten nästan att smyga in till ett bra skottläge! 

I övrigt vet jag bara det jag lärde mig förra gången - alltid tänka på vinden, gå en smart väg till skottläget så man tänker på synvinklar. Maskera händer och ansikte. Gärna gå/stå genom/i vegetation så blir man inte en fet silhuett. Osv !

Gå ut tidigt tror jag är smart. Vara där före de kommer sas. 

Och sitter man inte i torn så tycker jag som nybörjare det är toppen att ha ett 4-bent skjutstöd, typ sånt här:
https://www.hylte-lantman.com/seeland-skjutstod-4-bent-svart

Man får sån väldig stabilitet till skottet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ett par ställen att sätta mig på, varav två är utrustade med åtelkamera. Vid den ena av dessa bägge torn med åtelkamera, har det funnits en del aktivitet av rådjur, men den plats jag tänker på i först rummet är det torn (som inte har någon kamera), där skjutriktningen är ut mot ett öppet fält. Tänker att det tornet är lämplig att sätta sig i, och locka med Buttolon då man har fri sikt och inget som hindrar kulans flyktväg, på ganska långt håll.

I kanterna på denna öppna yta finns en del sly och träd, så om bockarna är i närheten, borde dom våga sig ut om man lockar med lite smäktande toner, tänker jag.

Vad det gäller skjutstöd, har jag (bl.a) ett sådant här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, MrT. said:

Har ett par ställen att sätta mig på, varav två är utrustade med åtelkamera. Vid den ena av dessa bägge torn med åtelkamera, har det funnits en del aktivitet av rådjur, men den plats jag tänker på i först rummet är det torn (som inte har någon kamera), där skjutriktningen är ut mot ett öppet fält. Tänker att det tornet är lämplig att sätta sig i, och locka med Buttolon då man har fri sikt och inget som hindrar kulans flyktväg, på ganska långt håll.

I kanterna på denna öppna yta finns en del sly och träd, så om bockarna är i närheten, borde dom våga sig ut om man lockar med lite smäktande toner, tänker jag.

Vad det gäller skjutstöd, har jag (bl.a) ett sådant här.

Jag hade valt att sitta i torn först och främst, ska försöka det själv om jag hittar lämplig plats. Tycker det ger lugn och stabilitet för skottet förstås.

Problemet" för mig med det är väl att där jag sett bla en intressant bock så finns det inget torn, men där vet jag ungefär hur jag kan stå iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago sexfemåtta sa:

Jag hade valt att sitta i torn först och främst, ska försöka det själv om jag hittar lämplig plats.

Så kommer det att bli i mitt fall, mest av ren lättja, men jag tror också att det är lättare att komma till skott om man sitter på en plats än om man knallar omkring och " jagar " bockarna i spenaten. Bättre då att sitta och locka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mitt tips är inventering, bockarna hävdar revir nu, så om ni sett någon bock i området några dagar innan är oddsen bra, för att han ska hålla sig i samma område...
och har man inventerat, så har kan man gärna skapa sig en uppfattning var man ska sitta i beroende på vind...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago lindgren sa:

mitt tips är inventering, bockarna hävdar revir nu, så om ni sett någon bock i området några dagar innan är oddsen bra, för att han ska hålla sig i samma område...
och har man inventerat, så har kan man gärna skapa sig en uppfattning var man ska sitta i beroende på vind...

Bra tips och jag håller helt och hållet med dig om inventering. Men i mitt fall är jag inte ensam på markerna och något intresse att ha en förvaltningsplan har jag inte märkt några tecken på. Att inventera är inte heller möjligt i mitt fall, då markerna ligger 10 mil hemifrån, (enkel väg).

Vad det gäller placering, har jag de platser som finns till mitt förfogande (två torn och en koja) varav två är åtelplatser (med kamera) för Gris. Om jag inte skall sitta på något av dessa, blir det till att pyrcha, men jag tror att jag kommer att sätta mig på någon av de platser som är iordninggjorda för ändamålet, och prova med Buttolon, oaktat hur det blåser. För mig blir det att åka iväg på vinst eller förlust, helt enkelt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...