Publicerat Januari 15, 200719 yr Ngn som har koll på vad länsman säger om 2 kulvapen i samma kaliber ?
Publicerat Januari 15, 200719 yr Beror på hur många du har, tror du har rätt att ha 4 st Sako Finnlight kal .308 om du så önskar. Har du trångt i garderoben så får du motivera med olika ändamål, vaksikte på den ena och lågförstorande glugg till eftersök på den andra eller något. Mvh!
Publicerat Januari 15, 200719 yr principellt så är det absolut inget problem. Varför skulle man inte få ha det? om inte, ska man få ha en 6,5*55 och en 6,5*55AI? Så länge du bara har upp till 4 vapen är det absolut inget de har rätt att anmärka på. 5e och 6e vapnet kan du behöva motivera beroende på ditt distrikts policy, och ja, då får du väl göra det, så länge du kan motivera behovet ska det vara lugnt.
Publicerat Januari 15, 200719 yr Beror lite på, här i Luleå är dom lite allergiska mot samma kaliber i flera bössor av samma typ.
Publicerat Januari 15, 200719 yr Men antar att du kan ha 4st exakt likadana bössor först, men sen när du ska ha en till så kan dom börja ifrågasätta om inte du kan sälja bort en av dom likadana.
Publicerat Januari 16, 200719 yr de kan ifrågasätta det, men vad jag förstått brukar de inte göra det. Vad man i sammanhanget måste komma ihåg är att det finns ingen lag som säger att man inte får ha mer än 4 vapen för jakt om man inte motiverar, utan det är RPS rekomendation(tolkning av lagen) att man ska behöva motivera 5e och 6e vapnet, som de flesta distrikt tillämpar, vissa går då så långt som att ifrågasätta tidigare licenser men inget fall är väl prövat i domstol ännu. Självklart kan de ha synpunkter när man har två i samma kaliber och skaffar 2 till(5e och 6e vapnet) men samtidigt, vem vill ha det med den snäva garderoben som det ändå är? Och har man användning för alla 4 och kan motivera det är det nog bara tror jag polisens dagshumör och okunnighet som hindrar.
Publicerat Januari 16, 200719 yr 4 vapen i samma kaliber får du utan motivation. 5:e och 6:e kräver motivation. I så fall kan de också kräva en "anpassning" av vapengarderoben i övrigt, om du inte kan motivera varför du skall ha minst 4 i samma kaliber.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Beror lite på, här i Luleå är dom lite allergiska mot samma kaliber i flera bössor av samma typ. Inga problem för mig ( Luleå ) , 5:e vapnet jag skaffade var en 6,5x55 och jag hade en 6,5x55 sedan tidigare också. Mvh Fredrik
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare Ok . Tack för synpunkterna. Får se vad dom Säger i Ystad. Ansökan skickas idag.
Publicerat Januari 16, 200719 yr Ok . Tack för synpunkterna. Får se vad dom Säger i Ystad. Ansökan skickas idag. Ystadpolisen alltså? Snacka med Wallander han verkar bra..
Publicerat Januari 16, 200719 yr Författare Ystadpolisen alltså? Snacka med Wallander han verkar bra.. ;D ;D ;D
Publicerat Januari 21, 200719 yr Rätt kul detta, hade lite att göra med dem för några år sen. Wallanders motsvarighet i verkligheten hette Bruno Brundin om jag inte minns fel och var genomtrevlig.. Kändes rätt skumt att knalla runt i lokalerna där, man väntade sig att möta Ebba, Petersen och allt vad de nu hette i böckerna mest hela tiden! Mvh!