Publicerat Augusti 21, 20196 yr Har hittat en Sako i kaliber 6,5x55. Dock hävdar säljaren att det är en forester men den kom väl inte i 6,5? Kan det vara en finnbear? Det är en äldre bössa i trä. Tacksam för svar!
Publicerat Augusti 21, 20196 yr Kanske ingen Sakoexpert, men liksom du har jag försökt få fram modell för olika Sakobössor när jag letat begagnat. Man kan få rätt mycket hjälp genom Sakos hemsida (https://www.sako.fi/sako-old-models). Tillsammans med manualerna och tabellen över serienummer kan du kanske lista ut vad det är för modell. Någon forester ska det inte vara i den kalibern. Om du har serienumret kan man också mejla Sako och helt enkelt fråga. Personligen har jag fått mer korrekta svar från info@sako.fi än från Sako Sweden.
Publicerat Augusti 22, 20196 yr Forrester var med korta lådan (308m.fl), Finnbear är för 6,5x55, 30-06 o.s.v...
Publicerat Augusti 22, 20196 yr Författare Tack för svar. Vad säger ni? En Sako Finbear 6,5x55 eller Tikka M65 i samma kaliber? Eller kanske Tikka M658 i 6,5x55? för och nackdelar (var opartisk nu ”Sako_ Finnbear”?).
Publicerat Augusti 22, 20196 yr 54 minutes ago Sungam sa: Tack för svar. Vad säger ni? En Sako Finbear 6,5x55 eller Tikka M65 i samma kaliber? Eller kanske Tikka M658 i 6,5x55? för och nackdelar (var opartisk nu ”Sako_ Finnbear”?). Tror du blir nöjd med vilken du än väljer.?
Publicerat Augusti 22, 20196 yr 1 hour ago Sako_Finnbear sa: Tror du blir nöjd med vilken du än väljer.? Skulle också säga det. Själv ska jag åka och hämta en Sako AV i 6,5x55 nästa vecka. Gillar dock Tikka M55/65 skarpt och skulle gärna ha en sån i skåpet igen.
Publicerat Augusti 22, 20196 yr Antagligen en finnbear-l61r eller Av-hunter är min gissning, har du bild på den vore det lättare att gissa. angående valet skulle jag säga sako, det är nåt speciellt med äldre sakovapen! Tikka m65 om du absolut vill ha löstagbart magasin. Det är i mitt tycke den bästa tikkamodellen